Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Luvian Sahan vienti Kiinaan on kovalla tasolla – ”Olemme nyt ihan maksimilukemassa, mitä sinne voimme tavaraa toimittaa”

Kiinasta on markkina-alueena muodostunut merkittävä kohdemaa suomalaiselle sahatavaralle. Esimerkiksi Luvian Saha myy koronatilanteen keskelläkin Kiinaan mukavan määrän tuotteitaan. Luvian Sahan myyntijohtaja Heikki Hippi on toimialallaan tunnettu myyntimies, joka on hoitanut ja rakentanut yhteistyötä Kiinaan jo vuodesta 2015 asti. Tuona aikana Luvian Sahan Kiinan viennin osuus on kasvanut nollasta jopa 15 prosenttiin. – Olemme nyt ihan maksimilukemassa, mitä sinne voimme tavaraa toimittaa. Kysyntää olisi vielä paljon enemmän kuin meillä on tarjontaa, Hippi sanoo. – Kiinassa on noin 1,4 miljardia ihmistä, ja se on kovalla vauhdilla kehittyvä yhteiskunta. Tuotteistamme lähes kaikki menevät raaka-aineiksi huonekalujen valmistukseen. Tähän puoleen koronavirus ei ole toistaiseksi vaikuttanut, vaikka yleisessä epävarmuudessa elämmekin. Koronatilanne on kuitenkin vaikeuttanut merkittävästi tuotteiden toimittamista. – Viennin logistiikkakustannukset ovat kasvaneet merkittävästi. Osa kustannuksista kohdistuu meidän niskaamme ja osa jää asiakkaan maksettavaksi. – Ei Kiinakaan ole meille mikään kultakaivos ollut, vaan joudumme jatkuvasti miettimään tarkkaan kulurakennettamme, kun tavaraa sinne tuotamme ja toimitamme. Jos koronavirus ei olisi sekoittanut maailmaa, Hippi matkaisi jälleen kesäkuussa Kiinaan. Nyt niin ei tapahdu, eikä seuraavan vierailun ajankohtaa voi kuin arvailla. – Koronatilanne on ilmeisesti Kiinassa rauhoittumassa, mutta luonnollisesti kaikki on nyt jäissä matkustamiseen liittyen. Noin kolme kertaa vuodessa minä Kiinassa kävisin, jos tilanne olisi normaali. Nyt kukaan ei osaa ennustaa, koska siellä pääsen seuraavaksi käymään. Myyntimatkat pitävät yleensä sisällään konkreettista kaupankäyntiä, mutta myös tutustumista uuteen maailmaan. Kiinalainen kulttuuri on monella tavalla täysin erilainen kuin eurooppalainen kulttuuri. Nämä koukerot on hyvä tietää etukäteen, kun neuvotteluja paikallisten kanssa käydään. – Neuvotteluissa on ensisijaista ymmärtää esimerkiksi paikalliset käytöstavat. Kiinassa on isoja eroja myös ihmisten arvoasemien välillä. Voit esimerkiksi neuvotella pitkäänkin jonkun tietyn ihmisen kanssa, mutta joskus se lopullinen leima tai suostumus yhteistyöhön tulee korkeammalta taholta, jota en välttämättä aina edes tapaa, Hippi paljastaa. Tällä hetkellä Suomesta menee Kiinaan noin 1,2 miljoonaa kuutiota puuta vuodessa. Sahatavaran vienninedistämisen seuraavina kohdemaina ovat Intia ja Malesia. Yksi Suomen suurimmista yksityisistä sahoista ja sahatavaran jatkojalostajista. Valmistaa rakennusteollisuuteen ja puusepänteollisuuteen tuotteita sertifioiduissa metsissä kasvaneista kuusista ja männyistä. Asiakkaita ikkuna- ja oviteollisuus, rakennusteollisuus, höyläämöt, puuta käyttävät huonekalutehtaat ja muu puutuoteteollisuus viidellä mantereella. 85 % vuotuisesta tuotannosta suuntautuu vientiin: Eurooppaan, Afrikkaan, Aasiaan sekä Australiaan ja Pohjois-Amerikkaan. Tilinpäätös 2018: Liikevaihto 84,13 miljoonaa ja tilikauden tulos 4,74 miljoonaa. Liikevoittoprosentti oli 7,9 % ja omavaraisuusaste 43 %. Työntekijöitä 123. Yhtiön toimitusjohtaja on Veli-Matti Puuska. Perustettu vuonna 1991. Lähteet: Yritys- ja yhteisötietojärjestelmä (YTJ), Fonecta, Kaupparekisteri, Tilastokeskus, Suomen Asiakastieto