Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri Live

Vanhemmat ovat käyneet Opetushallituksen pääjohtajan luona vaatimassa, ettei lapsille opeteta koulussa tiettyjä aiheita: "Pidän sitä hyvin vaarallisena kehityskulkuna"

Jotkut vanhemmat ovat käyneet Opetushallituksen pääjohtajan Olli-Pekka Heinosen luona vaatimassa, ettei lapsille opetettaisi tiettyä oppiainetta tai aihekokonaisuutta. Heinonen kertoi vastaanottamistaan vierailuista tiistaina Opetushallituksen järjestämässä tiedotustilaisuudessa. Heinonen liitti vierailut yksilöllistymiskehitykseen, joka hänen mukaansa näkyy myös kouluissa. – Minunkin luona käy vanhempien delegaatioita, jotka sanovat, että "Meille sopii, että kansallisista opetussuunnitelman perusteista kaikki muut aiheet opetetaan mutta ei tätä yhtä kokonaisuutta", Heinonen kuvaili. – Se on moninaisuutta, joiden kanssa opettajat joutuvat elämään, hän jatkoi. Myöhemmin Heinonen tähdensi, että pyynnöt liittyvät kaikkein useimmin maailmankatsomuksellisiin kysymyksiin. Uskonnonopetuksen ohella opetuskokonaisuusvaateita on kohdistunut Heinosen mukaan esimerkiksi biologiaan, seksuaali- ja sukupuoliasioihin tai jopa läsnäoloon liikuntatunneilla. Vierailuja ei Heinosen mukaan ole kuitenkaan ollut useita. "Kiinnostava periaatteellinen kysymys" Opetushallituksessa lähdetään Heinosen mukaan siitä, että jos oppiaihe tai -ainekokonaisuus on mainittu kansallisen opetussuunnitelman perusteissa, se kuuluu opettaa yhteisesti kaikille oppilaille. Tällöin myös kaikki oppilaat osallistuvat opetukseen. – Tämä on kiinnostava periaatteellinen kysymys, koska siinä on vastakkain vanhemman oikeus kasvattaa lastaan ja yhteiskunnan velvollisuus tarjota koulutus. Hänestä on lähtökohtaisesti kuitenkin arvokasta, että vanhempien ja koulun välillä käydään keskustelua lapsen kasvatuksesta. Vanhempien toiveet otetaan myös huomioon silloin, kun se on mahdollista. Opettajat ovat hänestä kuitenkin tarkkoja siitä, että yhteisistä opetuskokonaisuuksista pidetään kouluissa kuitenkin kiinni. Heinonen liittää keskustelut ilmiöön, jossa ihmiset kyseenalaistavat asiantuntijoiden näkemyksiä. Hän mainitsee samassa yhteydessä muun muassa rokotekeskustelun. – Pidän sitä hyvin vaarallisena kehityskulkuna. Meidän oppiaineidemme taustalla on kuitenkin tieteenalat. Tieteellisen tiedon pohjalta tulevat ne opetussuunnitelman pohjatkin, toteaa Heinonen. Peruskoulut, lukiot ja ammattikoulut aloittavat opetuksen lähipäivinä eri puolilla Suomea. Peruskoulun aloittaa tänä syksynä yli 61 000 lasta.