Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Kaupallinen yhteistyö: VRP-Mäkelä - Ajat sitten kuorma-autoa tai työntelet kottikärryjä, VRP:n Niklas näkee mitkä kumit tarvitset – poimi myös vinkit henkilöauton talvirenkaisiin

Siinä vaiheessa, kun auto kaartaa eurajokelaisen VRP-Mäkelän pihaan, näkee Niklas Vähä-Ettala ikkunasta kurkkaamalla, millaiset renkaat asiakas tarvitsee. Vähä-Ettalalla on renkaiden ja vanteiden myymisestä vuosien kokemus, mutta asiantuntijuutta on karttunut paljon pidemmältä ajalta, oman autoharrastuksen kautta. Hänellä on kokemusta niin isoista amerikanautoista kuin pienemmistäkin menopeleistä. Tällä haavaa kotipihassa on useamman jenkkiraudan lisäksi mönkkäri ja useita erilaisia harrastevehkeitä. – Meillä on valikoimassa renkaita joka lähtöön, monenlaisiin ajopeleihin, Vähä-Ettala kertoo VRP-Mäkelän valikoimasta. Asiantuntijuus ja rengasliikkeen laaja valikoima on arvossaan nykypäivänä, sillä autot ovat isompia, painavampia ja tehokkaampia. – Siksi myös autojen jarrut ovat kookkaammat ja se taas kasvattaa vannekokoja. Mutta aina on erikoisempiinkin menopeleihin saatu oikeat renkaat alle. Niklas Vähä-Ettalaa voisikin leikillisesti kutsua rengasalan tietopankiksi. Kuorma-autoon on saatava ehjä rengas nopeasti alle Henkilöautojen renkaanvaihdossa on kuuma sesonki kaksi kertaa vuodessa, mutta VRP-Mäkelän Katariina Vähä-Ettala kertoo, että sesongin ulkopuolella tehdään monenlaista rengaskauppaa. VRP-Mäkelän laajalla valikoimalla palvellaan myös raskaan kaluston kuljettajia ja yrittäjiä. Silloin kun kuorma-auton rengas puhkeaa, se on vaihdettava viipymättä, sillä kuorma-auto tai vastaavasti iso työkone on usein yrittäjän tärkein työkalu. – Nopea reagointi on meidän valttimme. Uusi rengas vaihdetaan rikkoutuneen tilalle aikaa varaamatta. Tällaisten yllättävien tilanteiden takia VRP-Mäkelän varastosta löytyy renkaita moneen kokoon ja käyttöön. – Vielä kymmenen vuotta sitten varastossamme ei ollut näin laajaa raskaan kaluston renkaiden valikoimaa, mutta ajat ovat muuttuneet ja nyt haluamme, että mahdollisimman usein tarvittava rengas löytyy suoraan hyllystä, Katariina Vähä-Ettala toteaa. Raskaan kaluston renkaiden myynnissä asiantuntijuus nousee arvoonsa, jonka myös kuljetusyrittäjä huomaa kukkarossaan. – Kun Niklas käy yrittäjän kanssa tarkasti läpi sen, millaisissa olosuhteissa autoa käytetään ja mitä sillä kuljetetaan, ei tarvitse tarjota sitä kalleinta vaihtoehtoa. Eikä aina tarvitse uutta rengasta, vaan VRP-Mäkelän palveluihin kuuluu myös raskaan kaluston renkaiden korjaus. Uusi tieliikennelaki lisää autoilijan vastuuta Kesäkuussa käyttöön tullut uusi tieliikennelaki toi muutoksia henkilöauton talvirenkaiden käyttöön. Talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos sää tai keli sitä edellyttää. Autoilijalla on siis isompi vastuu renkaiden soveltuvuudesta vallitseviin olosuhteisiin. Rengasalan ammattilainen luottaa suomalaiseen maalaisjärkeen. – Jos auto on päivittäisessä käytössä ympäri vuoden, niin tuskin kukaan tinkii talvirenkaiden vaihdosta. Sääolosuhteet voivat Satakunnassakin vaihdella todella nopeasti. Niklas Vähä-Ettalan mukaan henkilöauton kesärenkaiden kunto tulee testiin syyskeleillä. Huonokuntoisilla kesärenkailla on suurempi riski joutua vesiliirtoon. Vesiliirrolla tarkoitetaan sitä tilannetta, kun auton renkaat eivät enää ole kosketuksessa tien pinnan kanssa ja auto liukuu vesikerroksen päällä hallitsemattomasti. – Kesärenkaan urasyvyys pitäisi olla 3-4 milliä, että se on turvallinen sateisilla syyskeleillä, Vähä-Ettala neuvoo. Leuto talvi lisäsi kitkarenkaiden suosiota Satakunnassa Viime talvena kitkarenkaiden myyntitilastoihin tuli piikki Satakunnassa. Niklas Vähä-Ettala arvioi, että piikin syynä oli leuto talvi. – Kitkarenkaiden myynti nousee tasaisesti, vaikka moni haluaa henkilöautoonsa edelleen nastarenkaat. Kyse taitaa olla enemmän siitä, että mihin on tottunut, Vähä-Ettala kertoo. Yksi kitkarenkaiden etu on se, että ne voi vaihtaa alle hyvissä ajoin ennen varsinaisia talvikelejä. Näin kitkarenkailla ajavan ei tarvitse jonottaa renkaidenvaihtoon. – Tärkeintä kuitenkin on, että autossa on hyväkuntoiset talvirenkaat. Kitkoissa ja nastoissa on molemmilla omat hyvät puolensa, Katariina Vähä-Ettala tiivistää, eikä ratkaise ikuisuuskysymystä, kummat ovat paremmat. Toisinaan kahvipöytäkeskusteluissa kuulee renkaista kerrottavan, että rengas alkaa vanhentua siitä hetkestä lähtien, kun se tulee tehtaan valmistuslinjalta ulos. Niklas Vähä-Ettala korjaa usein tätä väitettä. – Totta on, että kosteudella ja auringonvalolla on omat vaikutuksensa. Mutta käytännössä rengas alkaa kulua ja vanhentua vasta siitä päivästä lähtien, kun se otetaan rengasliikkeen lämmitetyn varaston hyllyltä alas ja laitetaan ensimmäisen kerran auton alle. 1. Continental Ice Contact 3 – Suurin premium-luokan nastarengas, joka on menestynyt erinomaisesti testeissä. Pitää hyvin jäällä ja on myös hiljainen. 2. Michelin X IceNorth 4 – Muihin renkaisiin verrttuna paljon nastoja, joten jäisellä kelillä tämä on erittäin rauhallinen ajettava. 3. Hankook Winter I*Pike RS2 – Keskihintainen rengas, joka toimii monenlaisessa talvikelissä. Ja tässä talven paras kitkarengas Continental Viking Contact 7 – Tämä kitkarengas on dominoinut testejä kaikissa talviolosuhteissa. vrp-makela.fi