Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Kevytautoille sittenkin EU-tyrmäys – ajokorttia ei hyväksytä, turvallisuutta epäillään, markkinoiden vääristyminen huolettaa...”

Euroopan komissio ei ole muuttanut kielteistä suhtautumistaan suomalaisia kevytautoja kohtaan. EU toistaa kielteisen kantansa 1. elokuuta päivätyssä kirjeessä, joka on osoitettu ulkoministeri Pekka Haavistolle . Kirjeen sisältö on ollut tähän saakka vain pienen piirin tiedossa, mutta se on julkaistu tänään valtioneuvoston verkkosivuilla. Lue myös: Nyt ei kukaan ole varma, tulevatko kevytautot vai eivät: näin laki nyt etenee tai on etenemättä Moottoriajoneuvo, ei traktori Kevytautoilla tarkoitetaan etupäässä 15–17-vuotiaille nuorille suunnattuja nopeusrajoitettuja henkilöautoja, joilla voisi ajaa 60 kilometrin tuntivauhtia. Edellisen hallituksen käynnistämän hankkeen on tarkoitus tulla maaliin 1. marraskuuta, jonka jälkeen kevytautoja saisi myydä Suomessa ainoana maana Euroopassa. Kevytautot kuuluisivat samaan T1-ajoneuvoluokkaan kuin nykyiset traktorit ja niitä saisi ajaa AM-luokan ajokortilla. EU:n mukaan kevytautot eivät kuitenkaan täytä T1-ajoneuvoluokan vaatimuksia, koska ne on tarkoitettu ensisijaisesti matkustajien kuljettamiseen. Täten kevytautot ovat moottoriajoneuvoja, joita koskee direktiivi 2006/126 ja sen mukanaan tuomat säännöt. Toisaalta kevytautot eivät vastaa myöskään luokan L6e kevyitä nelipyöriä kuten nykyisiä mopoautoja. ”Näin ollen on selvää, että (...) AM-luokan ajokortin haltijaa ei saada oikeuttaa ajamaan (...) kevytautoa, jolla on kansallinen hyväksyntä traktoreita koskevan luokan T1 mukaisesti”, EU linjaa. Lisäksi komission mukaan uuden kansallisen ajokorttiluokan luominen on direktiivin säännösten vastaista. ”Nuoret eivät riittävän kypsiä” EU:ta huolettaa edelleen myös kevytautojen vaikutus liikenneturvallisuuteen, sillä kohdeikäryhmään kuuluvat ”eivät välttämättä ole vielä riittävän kypsiä ja ottavat todennäköisemmin riskejä”. Myöskään kevytautojen nopeudenrajoittimen luvatonta käsittelyä ei voida sulkea pois, EU katsoo. Lisäksi komissio kantaa huolta ajoneuvomarkkinoiden vääristymisestä, sillä L-luokan mopoautojen eurooppalaiset valmistajat kärsisivät uudesta suomalaisesta ajoneuvoluokasta. Suomea moititaan myös siitä, ettei EU:n aikaisempia kielteisiä kantoja ole otettu lakivalmistelussa huomioon. ”Edellä mainituista syistä ilmoitusluonnoksen ei katsota olevan direktiivin 2006/126/EY mukainen (...) Ilmoitusluonnoksessa kaavaillut kevytautot ovat direktiivin soveltamisalaan kuuluvia moottoriajoneuvoja, eikä AM-luokan ajokortin haltijoilla ole niitä koskevaa ajo-oikeutta”, muun muassa sisämarkkinoista vastaavan pääosaston pääjohtajan Timo Pesosen allekirjoittamassa kirjeessä summataan.