Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Ajanviete Tähtijutut Näköislehti Kulttuuri Porilaine Urheilu Live

Jos Porin kaupunki ei kuuntele vammaisneuvostoa kuljetuspalvelun kilpailutuksessa, se rikkoo kuntalakia ja YK:n vammaisten oikeuksia

Porin kaupunki järjesti 10.3. Markkinapuheenvuoro -keskustelutilaisuuden tulevasta sote-kuljetusten kilpailuttamisesta. Kilpailutuksen arvo 14 miljoonaa euroa, jos optiovuodet käytetään. Ei siis mikään pikkusumma. Olin paikalla Porin vammaisneuvoston edustajana. Kaupungin edustaja esitteli ensin palvelukuvauksen, jonka jälkeen käytiin puolisen tuntia keskustelua. Tilaisuudesta ja koko kilpailutuksesta jäi kovin huonosti valmisteltu kuva, sillä lähes kaikkiin kysymyksiin kaupungin edustajien vastaus oli: “Emme ole valmistautuneet puhumaan tuosta tässä tilaisuudessa, tuo varmaan selviää kaikille sitten aikanaan." Palvelukuvaus kuitenkin sisälsi vielä tyhjiä kohtia, joiden käytännön toteutuksesta ei ollut mitään ehdotuksia ja kilpailutus alkaa jo 30.3.2020. Ongelmakohtia palvelukuvauksessa on paljon. Täysin auki jäi esimerkiksi se, tulevatko tulevat välityslaitteet sopimaan yhteen erilaisten taksamittareiden kanssa. Tieto on hyvin olennainen, jos halutaan antaa kaikille autoilijoille mahdollisuus osallistua kilpailutukseen. Monelta palvelukuvaukseen liittyvältä ongelmalta olisi vältytty, jos kaupungin edustajat olisivat tutustuneet esimerkiksi Invalidiliiton kunnille laatimaan ohjeeseen kuljetuspalvelujen kilpailuttamisesta. Koetin tilaisuudessa nostaa siitä esiin muutamia asioita, kuten esimerkiksi sen, että vammaisia kuljettavilta henkilöiltä tulisi vaatia edes jonkinlainen koulutus asiaan. Tätä ei kuulemma ole Porissa järkevää toteuttaa, koska valvontakeinoja tai standardoitua koulutusta ei ole. Itse uskon, että vaatimus koulutuksesta kuitenkin vähentää selvästi riskiä, että joku pyörätuoliasiakas menehtyy, kun pyörätuolia ei ole kiinnitetty oikein. Siitäkin huolimatta, vaikka käytännössä valvontaa ei paljon olisikaan. Toinen suuri ongelmakohta liittyy autojen saatavuuteen. Miten taataan, että autoja on riittävästi kaikkina vuorokaudenaikoina jokaisena päivänä? Invalidiliitto ohjeistaa, että kaluston saatavuus eri ajoneuvoluokilla koko toiminta-alueella eri vuorokauden ja arki- ja juhlapyhien osalta tulee olla varmistettu. Palvelukuvauksessa ei ollut mitään sellaista toimintamallia, joka tämän varmistaisi. Kilpailutukseen on kuulemma otettu mallia muun muassa Espoosta. Espoossa on kuitenkin tehty vammaisneuvoston kanssa aktiivisesti yhteistyötä, kaupunki on järjestänyt useita keskustelutilaisuuksia aiheesta ja siellä on ollut asiakasraati testaamassa järjestelmää ennen kuin se otettiin kaikille käyttöön. Porissa vammaisneuvostoa on hyödynnetty tasan sen verran, että pääsimme tuohon markkinapuheenvuoroon paikalle. Porin vammaisneuvostolla on käytettävissä edustamiemme 35 vammaisyhdistyksen sekä näiden valtakunnallisten kattojärjestöjen osaaminen aiheesta. Lisäksi itse olen ollut mukana laatimassa useampiakin lausuntoja kuljetusten kilpailuttamisesta Vasemmistoliiton vammaispoliittisessa työryhmässä. Meiltä löytyy siis käyttäjäkokemusten lisäksi tietoa vaihtoehtoisista malleista, siitä mikä on toiminut ja mikä ei. Porin kaupungilla on nyt tuhannen taalan paikka tehdä kilpailutus järkevästi, ottaa oppia muiden virheistä ja toimivista käytännöistä. Kaupungin tulee kiireesti ottaa vammaisneuvosto mukaan viimeistelemään palvelukuvausta, jonka kanssa elämme seuraavat kaksi tai neljä vuotta. Lisäksi neuvosto tulee ottaa mukaan, kun toimintakuvausta aletaan laatia. Jos näin ei tehdä, kaupunki toimii sekä kuntalain että YK:n vammaisten oikeuksien sopimuksen vastaisesti. Tiina Rinne Porin vammaisneuvoston jäsen