Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Rauman satama hakee poikkeuslupaa merimetso- ja haikarasaaren kiertotielle – perusteluna ajoyhteyden tarve läjitysaltaalle

Rauman kaupunki ja Rauman Satama Oy tavoittelevat väliaikaisratkaisua tien rakentamiseksi Iso-Järviluotoon, joka on sataman tuleva laajennusalue. Satama tarvitsee tieyhteyttä eteläpuolella sijaitsevalla ruoppausmassojen läjitysaltaalle. Merimetsojen ja harmaahaikaroiden suojellun pesintäsaaren, Vähä-Järviluodon eteläpuolitse rakennettaisiin kiertotie, mikäli Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ely) myöntyy Rauman ja satamayhtiön hakemaan poikkeuslupaan. Kaupungilla ja satamayhtiöllä on Etelä-Suomen aluehallintoviraston myöntämä lainvoimainen lupa pengertien rakentamiselle meriteollisuuspuistosta Vähä-Järviluodon kautta Iso-Järviluotoon, mutta merimetsojen ja haikaroiden merkittävästi tihentynyt pesimäyhdyskunta pysäytti tiehankkeen. Keväällä ja kesällä 2019 saariin asettui Suomen suurimpiin kuuluva merimetsoyhdyskunta aiemmin saarella pesineiden harmaahaikaroiden lisäksi. Varsinais-Suomen ely-keskus asetti joulukuussa 2019 pengertien rakentamiselle rakennuskiellon muuttuneen lintujen pesintätilanteen vuoksi, kun satama teki töiden käynnistämisilmoituksen. Perusteluna on pysyviksi katsottavien pesäpaikkojen varjelu luonnonsuojelulain nojalla. Rauman kaupunki ja satamayhtiö ovat valittaneet päätöksestä Turun hallinto-oikeuteen ja vaatineet toimenpidekiellon kumoamista. Koska hallinto-oikeuskäsittely saattaa kestää vuoden tai parikin, hakee satama väliaikaisratkaisua tienrakennukselle. (Juttu jatkuu kuvan jälkeen) Rauman Satama Oy:n tekninen johtaja Timo Metsäkallas vahvistaa poikkeamislupaa haetun ely-keskukselta väliaikaiselle pengertielle. Se sijoittuisi muutoin vahvistetun rakentamisluvan tielinjalle, mutta ei menisi Vähä-Järviluodon poikki eikä lintujen pesimäalueelle Iso-Järviluodossa. Väliaikaisosuudet tehtäisiin yksikaistaisina. Metsäkallas sanoo sataman tarvitsevan tietä kuorma-auto- ja työkoneliikennettä varten Iso-Järviluodon ruoppausmassojen läjitysaltaalle. Satamalla on lupa pilaantuneiden ruoppausmassojen sijoittamiseen ja stabilointiin läjitysaltaassa, mutta ilman tieyhteyttä operointi on hankalaa ja aiheuttaisi lisäkustannuksia. Väliaikainen tiepenger rakennettaisiin lintujen pesimäajan ulkopuolella. Timo Metsäkallas sanoo sataman toiveena olevan, että tienrakennustöihin päästäisiin jo tulevan syksyn aikana. Yhtenä perusteluna olisi lisäksi se, että tienrakentamiseen olisi saatavissa kalliolouhetta meriteollisuuspuistosta.