Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine Testit ja visat

Mitä ihmettä, porilaiset kehumassa? Söörmarkun uusi risteys avautuu pian liikenteelle, toteutus niittää positiivisia kommentteja – ”Ollaan me varmaan sitten aika kiltisti täällä oltu”

Liikenne sujuu hienosti, työmaalla aherretaan mallikkaasti. Ohikulkijoilta kantautuneet ja muun muassa Facebookissa keskusteluksi asti virinneet kehut Söörmarkun risteysalueen uusimisen onnistumisesta eivät jääne pelkäksi puheeksi. Työt valtateiden 8 ja 23 risteyksessä etenevät aikataulussa. Urakka-aikaa on lokakuun puoliväliin, mutta liikenteelle risteys avataan jo elo-syyskuun vaihteessa. – Silloin meidän on tarkoitus olla kokonaan pois täältä, kertoo pääurakoitsija Kreaten vastaava työnjohtaja Bent Poussu. Poussun mukaan loppusuoralla oleva, kaikkiaan noin puolitoistavuotinen urakka on sujunut hyvin. Odottamattomia käänteitä ilmeni lähinnä alkuvaiheessa, kun alueen puunkaato ja operaattoreiden kaapelinsiirrot myöhästyivät. – Saimme urakka-aikaa hieman lisää, sillä myös massan ja kallioiden lisääntyminen tuli meille yllätyksenä. Ne vaikuttavat oleellisesti työaikaan, mutta eivät ole ennakoitavissa. Massan suhteen tilanne on se, että pitää vain kaivaa ja toivoa, että joskus loppuu. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Kesän hellejaksotkaan eivät ole työmiesten tahtia uuvuttaneet. Päinvastoin, sanoo Poussu. – Ainahan se on kurjaa helteellä työtä tehdä, mutta sade olisi meille pahempi. Riippuu täysin säästä, miten päällystyksiä voidaan tehdä. Kun kerroksia vedetään neljä ja lisäksi ajoratamaalaukset, hidastaisi se aika merkittävästi, kun niitä ei voi sateella toteuttaa. Yksi risteystyömaan suuntaan peukkua ylöspäin näyttävistä on Söörmarkku-Seuran puheenjohtaja Jaakko Rainiola. Mies antaa erityismaininnan liikenteen sujumiselle. Pullonkaularisteyksen alueelle rakennettu poikkeuksellisen pitkä, noin kahden kilometrin kiertotie ja rakennusaikanakin käytössä olevat kaksi ajokaistaa ovat toimineet. – Itse en ole kuullut söörmarkkulaisilta kommentteja, mikä tarkoittaa, että kyläläiset suhtautuvat asiaan positiivisesti, Rainiola toteaa. Poussun kasvoille ulkopuolisilta tulleet kauniit sanat levittävät aavistuksen epäuskoisenkin hymyn. – Ollaan me varmaan sitten aika kiltisti täällä oltu, mies naurahtaa. – Mehän emme ikinä kuule sitä positiivista palautetta. Ei kummallisesti koskaan kantaudu meille asti. Vähemmän ylistävääkin palautetta on toki tullut, sanoo Poussu. – Valituksia tulee tällaisissa töissä aina. On harmistuttu esimerkiksi siitä, että olemme aloittaneet työt liian aikaisin aamulla, ja joku on herännyt niihin ääniin. Siinä on ollut vika vähän urakoitsijassakin, kun olemme ajatelleet, ettemme häiritse. Kokonaisuudessaan mies haluaa kuitenkin kiittää autoilijoita ja muita tielläliikkujia. – Ihmiset ovat olleet kärsivällisiä ja erittäin ymmärtäväisiä. Yleensä meille heristetään vain nyrkkiä. Kreaten, Liikenneviraston ja Porin kaupungin vuonna 2018 solmima urakkasopimus käsittää Söörmarkun risteysalueen uusimisen. Urakka sisältää muun muassa eritasoliittymän rakentamisen valtateiden 8 ja 23 risteykseen liittymäjärjestelyineen. Kokonaisuuteen liittyy kaksi kappaletta risteyssiltoja sekä yksi holvisilta. Pullonkaulaefektistä tunnetussa risteyksessä kulkee vuorokaudessa lähes 14 000 ajoneuvoa. Urakan aikana uusitaan lisäksi valtatie 23 varressa oleva Söörmarkun-Lehtolan risteys. Risteykseen tulee kiertoliittymä, joka yhdistää valtatie 23:n liikenteen kasitien ajoneuvovirtaan. Valtio on myöntänyt Söörmarkun alueen liittymähankkeelle 6,1 miljoonan euron rahoituksen. Porin kaupunki osallistuu liittymäalueiden muutostöihin 1,5 miljoonalla eurolla. Hanke on osa valtatie 8:n Turku-Pori -välin vuonna 2014 alkanutta parannushanketta, jonka kokonaisarvo on 102,5 miljoonaa.