Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Lukemisto Porilaine Kulttuuri

"Kuusikymppiä on jo kova vauhti" – katsastusala vaatii kevytautojen luvattomista muutoksista kovia rangaistuksia

Katsastusala vaatii kovia rangaistuksia, jos kevytautoihin tehdään luvattomia muutoksia katsastuksen jälkeen. Näiden muutosten toteutus on myös tehtävä mahdollisimman hankalaksi. – Liikenneturvallisuuden on oltava etusijalla. Jos kevytautoa säädetään katsastuksen jälkeen kulkemaan kovempaa, siitä pitää rangaista tuntuvasti, yksityisten katsastustoimipaikkojen liiton toiminnanjohtaja Björn Ziessler sanoo. Marraskuussa Suomen maanteille kurvaavien kevytautojen korkeimmaksi sallituksi nopeudeksi on tulossa kuusikymmentä kilometriä tunnissa. Kaikki kevytautoiksi muutettavat menopelit on muutoskatsastettava ennen maantielle menoa. Ziessler huomauttaa, että näinä digiaikoina auton vauhtia voidaan muunnella vaikkapa älypuhelimella. Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää parhaillaan niin kansalaisilta kuin organisaatioilta lausuntoja kevytautoja koskevaa lainsäädäntöä täydentävistä asetuksista. Lausuntoja voi antaa 20. kesäkuuta saakka. "Joku jää vielä yliajetuksi" Kevytautoa saa ajaa samalla ajokortilla kuin mopoautoa tai kevyttä maantiemönkijää. Mopoauton suurin sallittu nopeus on 45 kilometriä tunnissa eli viisitoista kilometriä tunnissa pienempi kuin kevytautoille suunniteltu suurin sallittu nopeus. Ziessler sanoo, ettei haluaisi olla pessimisti, mutta hän pelkää, että joku jää vielä kevytautolla yliajetuksi. Vaikka kevytauto kulkisi vain tuota kuuttakymppiä, sekin on kovaa kyytiä kaduilla ja keskustoissa. – Kuusikymppiä on aivan liian nopea vauhti kaupunkien keskustoissa, joissa nopeusrajoitus on usein kolmekymmentä kilometriä tunnissa. Siinä vaaditaan tilannenopeuden ymmärtämistä. Eduskunnan liikennevaliokunta perusteli kevytautojen 60 kilometrin tuntinopeutta sillä, että mopoautoja suurempi nopeus lisää liikenteen sujuvuutta ja vähentää ohitustarpeita. Esillä kevytautojen enimmäisvauhdiksi oli myös 45 kilometriä tunnissa. Huolissaan työpaikoista Ziesslerin mukaan katsastusasemat eivät vielä tiedä, millä kriteereillä kevytautoja tullaan katsastamaan. – Siihen tarvitaan varmaan vielä lupa-, rekisteri- ja valvontaviranomainen Traficomilta lakitekstiä alempitasoisia määräyksiä. Vailla vastausta on myös se, miten kevytautojen liikenteeseen tulo vaikuttaa muuten katsastusasemien arkeen. – Ajoneuvojen määristä on erilaisia skenaarioita ja laskelmia olemassa. Joka tapauksessa liikenteeseen ei tule niin paljon kevytautoja, että se riittäisi korvaamaan alalle sitä yli 20 prosentin volyymin vähenemistä, joka syntyy nyt 20. toukokuuta alkavasta aikajaksosta. Ziesslerin mainitsema volyymin vähennys perustuu vuosi sitten voimaantulleeseen lakimuutokseen, joka pidensi uusien autojen katsastusvälejä. Katsastusalan edusmies onkin huolissaan alan työpaikoista. Viime vuosina Suomessa on katsastettu noin 2,8 miljoonaa autoa vuodessa. Lausuntokierroksen jälkeen kevytautojen käyttöönoton valmistelu jatkuu virkamiestyönä. Kevytauton kuljettaminen edellyttää 15 vuoden ikää ja vähintään mopoautokorttia. Kevytauton saa muuttaa henkilöautosta, joka on otettu käyttöön 2015 tai sen jälkeen ja joka on korkeintaan 10 vuoden ikäinen. Siihen asennetaan nopeusrajoitin ja tehdään muutoskatsastus. Suurin sallittu omamassa on 1 500 kg ja sähköautolla 1 800 kg. Tämän kokoluokan autoja ovat esimerkiksi Smart, Polo, Yaris ja Micra. Kevytautoon aiotaan soveltaa samoja kuormaamista ja henkilöiden kuljettamista koskevia säännöksiä kuin henkilöautoihin. Kevytautoa koskisivat myös samat talvi- ja nastarenkaiden käyttöä koskevat säännökset kuin henkilöautoa. Asetusluonnoksen mukaan kevytautoissa olisi käytettävä hitaan ajoneuvon kilpeä. Velvollisuus kevytautojen katsastukseen olisi sama kuin henkilöautoilla.