Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Onko yritysvastuu pakkopullaa vai bisnesälyä?

Rakkaalla lapsella on monta nimeä: vastuullisuus, yhteiskuntavastuu, yritysvastuu, kestävä kehitys muutamia mainitakseni. Käytämmepä mitä tahansa nimitystä olemme todella merkittävän asian äärellä. Mitä vastuullisuus yrityselämässä oikein tarkoittaa? Vastuullinen yritys toimii mahdollisimman kestävällä tavalla ja sovittaa yhteen yrityksen ja sen sidosryhmien tavoitteet ja odotukset. Monesti vastuullisuus käsitetään ympäristötekoina, mutta vastuullisuuteen kuuluu kolme näkökulmaa: taloudellinen, sosiaalinen ja ympäristönäkökulma. Yrityksen elinehtona on kannattavuus ja kilpailukyky. Näistä on pidettävä hyvää huolta, jotta voidaan toimia pitkäjänteisesti ja kestävästi. Yrityksen suurin voimavara on hyvinvoiva ja motivoinut henkilöstö. Ilman sitoutunutta ja osaava henkilöstöä moni yritys olisi suuressa pulassa. Jokaisen vastuullisen yrityksen täytyy toimia myös ympäristön näkökulmasta kestävästi. Käyttää esimerkiksi raaka-aineita ja energiaa viisaasti ja arvostavasti. Jokaisen yrityksen tulee itse määritellä, mitä vastuullisuus sen toiminnassa tarkoittaa ja määrittää juuri sille olennaisimmat vastuullisuuden osa-alueet. Nämä vaihtelevat suuresti eri toimialojen kesken. Viimeisimmät Finnish Business & Society ry:n (FIBS) kyselyt osoittavat, että vastuullisuus ei ole enää vaihtoehto ja pienempienkin yritysten tulee kertoa vastuullisuustoiminnastaan pärjätäkseen kilpailussa. Yrityksille suunnattuja vastuullisen liiketoiminnan malleja, käytäntöjä, viitekehyksiä, suosituksia, ohjeistuksia, sitoumuksia ja raportointivälineitä on paljon. Niin paljon, että keskeinen haaste on löytää juuri oman toiminnan kannalta olennaiset asiat, joihin kannattaa keskittyä. Kirjoittajalla oli ilo käyttää pk-yrityksen puheenvuoro Suomen johtavan yritysvastuutoimijan FIBS ry:n Yritysvastuu Nyt! -tilaisuudessa Helsingissä 4. lokakuuta. Tarjolla oli todella paljon mielenkiintoisia työkaluja, mutta ne jäävät helposti teoreettiselle tasolle. On aina palkitsevaa kertoa, mitä vastuullisuus oikeasti tarkoittaa pienemmän yrityksen näkökulmasta. Esityksen jälkeen oli sydäntä lämmittävää kuulla, että näille konkreettisille teoille ja tarinoille on todella paljon tarvetta. Miten tehdä vastuullisuudesta näkyvää ja luontevaa jokapäiväistä toimintaa? Tämä on tärkeä kysymys, sillä mainitun keväällä 2019 tehdyn kyselyn mukaan esimerkiksi 97 prosenttia perheyrityksistä pitää vastuullisuutta liiketoiminnan kannalta olennaisena, mutta samalla yli puolet vastaajista koki suurimpana haasteena sen, miten vastuullisuus saadaan integroitua liiketoimintaan. Tämä kysymys on kirjoittajan mielestä kaikkein olennaisin kysymys. Yksi vastaus voisi olla kolmen stepin malli. Ensimmäinen askel vastuullisuuteen on varmistaa, että yrityksellä on aktiivinen hallitus ja siellä riittävästi vastuullisuusosaamista. Koska pienemmän yrityksen resurssit ovat rajalliset, olisi toinen askel ottaa vastuullisuus osaksi liiketoimintastrategiaa. Näin se jalkautuu sieltä operatiiviseen toimintaan ja toivottavasti myös osaksi yrityskulttuuria. Kolmantena askeleena yrityksen kannattaa varmistaa, että liiketoimintamittareissa on sisällä myös vastuullisuuden näkökulmat. Näin ei tarvita erillisiä vastuumittareita. Näillä askelilla yritys osoittaa bisnesälynsä ja kantaa kortensa kekoon eikä yritysvastuu jää pakkopullan tasolle. Kirjoittaja on toisen polven perheyrittäjä, jonka sydän sykkii vahvasti yritysvastuulle. Lautasliinatehdas Fiblon julkaisi 30.9. viidennen yritysvastuuraporttinsa, nyt vuosilta 2017–2018, ja on raportoinut systemaattisesti yritysvastuusta 10 vuoden ajan.