Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Satamainvestoinnit jatkavat Rauman isoja sijoituksia

Rauman päätöksenteon vastuupaikoilla olevilla on lähiaikoina vaativia satama-asioita mietittävänä, eikä vain merimetsojen asettuminen tulevaisuuden laajennusalueen tielinjalle Järviluotoihin. Mustien lintujen suojeluvaatimukset ja niiden torjuntayritys ovat tiukka paikka, mutta sen lisäksi kaupunginvaltuutetuilta odotetaan nopealla aikataululla päätöksiä uusista, huomattavan isoista taloudellisista vastuista kaupungin kannettavaksi. Kaupungin satamayhtiö Rauman Satama Oy pyytää kaupungin omavelkaista 20 miljoonan euron lainatakausta sekä uutta 18 miljoonan euron pääomasijoitusta, jotta yhtiö voi rahoittaa investoinnin Petäjäksen satamanosaan. Arvioitu investointikustannus on noin 53 miljoonaa euroa. Sillä tehdään mereen uutta kenttäaluetta ja uusia laituripaikkoja. Petäjäs-laajennus on Rauman kaupungin sijoitus Metsä Group -konsernin Metsä Fibre Oy:n Raumalle kaavailemaan mäntysahalaitoksen toiminnalliseen perusvarustukseen. Sahan investointipäätöstä odotetaan alkaneen vuoden alkukuukausina. Noin 200 miljoonan euron tuotantolaitos toisi Raumalle välittömänä hyötynä noin 100 uutta tuotantoteollisuuden työpaikkaa. Petäjäksen laajennusalueelle sijoittuisi sahatavaran laivauskeskus, jolle kaupunki ja satamayhtiö vuokraisivat perusrakenteet. Veronmaksajat ovat Raumalla osallistuneet menneellä vuosikymmenellä runsaalla kädellä elinkeinoelämän ja teollisuuden toimintaolosuhteisiin. Näistä isoimmat ovat STX:n lopettaman telakan osto ja Lakarin yritys- ja logistiikka-alueen rakentaminen ja varustaminen teknisesti niin, että HKScanin siipikarjanlihan jalostuslaitos saatiin paikkakunnalle. Linja on saamassa jatkoa uudellakin vuosikymmenellä. Kaupunginvaltuustolla ei ole ilmeisestikään vaihtoehtoja satamainvestointien lainatakauksissa ja yhtiön pääoman vahvistamisessa, koska satamaliikelaitoksen yhtiöittämisen yhteydessä 2014 kaupunki sitoutui omistajana tulevien investointien takuumieheksi. Satamaliikelaitoksella oli merkittävät ylijäämät, jotka siirrettiin kaupungin taseeseen. Uuden takavastuun jälkeen kaupungin takaukset tytäryhtiöilleen ovat yhteensä noin 90 miljoonaa euroa. Kun tähän lisätään Rauman omat suuret rakentamisen investoinnit, on kaupungin taseesta tulossa huomattavan raskastekoinen. Kaikki on kuitenkin hyväksytty miltei täydellä yksimielisyydellä. Ehkä siksi, että summat ovat jo riittävän isoja, ettei niistä edes tarvitse keskustella tai kysyä erikseen perusteluja.