Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Ylikohteliaisuus on pimeällä tiellä monen autoilijan suurin synti – Asiantuntija kertoo, mitä jokaisen olisi valojen käytöstä syytä tietää

Suomessa puolet vuodesta on niin pimeää ja niin suuri osa teistä valaisemattomia, että auton valojen vaihtamisen taidot täytyy opetella. Jos autossa ei ole kehittynyttä automaattista valojenvaihtoteknologiaa – johon palataan jutussa myöhemmin – ota haltuun seuraavat pimeäajovinkit. Älä ole ylikohtelias Suomalaisten yleinen virhe pimeällä ajaessa on se, että olemme ylikohteliaita. Tämä näkyy pimeällä moottoritiellä, jossa ihmiset eivät usein aja laisinkaan kaukovalot päällä, jotta ne eivät häikäisisi vastaantulevia. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen sanoo, että ilmiö on yleinen. – Osalla se on varmasti ylikohteliaisuutta ja osalla tietämättömyyttä, mutta järjestään näkee, että ihmiset vetävät sen 120 kilometriä tunnissa lähivaloilla, vaikka liikennetilanne sallisi kaukovalojen käytön. Se voi olla vaarallista ja laitontakin. – Lain mukaan auto pitäisi kyetä pysäyttämään näkyvissä olevalla tienosalla. Väitän, että etenkään huonommilla lähivaloilla se ei moottoritienopeudesta onnistu, Vesalainen sanoo. Usein voisi ajaa ihan mainiosti pitkät päällä, sillä moottoritiellä vastaantulijat ajavat viheralueen toisella puolella. Suoralla, valaisemattomalla moottoritieosuudella ja vasemmalle kaartuvissa mutkissa voi ihan hyvin käyttää kaukovaloja, vaikka olisikin vastaantulevaa liikennettä. Jos mutka kääntyy oikealle ja vastaan tulee liikennettä, vasta silloin pitää vaihtaa lähivaloille. Samaa mieltä on Lähitapiolan liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen . Hän muistutti viime vuonna tiedotteessa, että moottoritiellä voidaan pääsääntöisesti ajaa kaukovaloilla, vaikka vastaantulevaa liikennettä on. Kaukovalot päällä moottoritiellä joutuu joskus tosin sietämään vastaantulevien valojen välkyttelyä, mutta se kannattaa jättää omaan arvoonsa. – Se välkyttely on hölmöä, koska ihmisen pitäisi keskittyä siihen omaan ajamiseen eikä tuijottaa vastaantulevia keskikaiteiden ja viheralueen yli, Vesalainen huomauttaa. – Jos katseen kääntää vastaantulevan liikenteen puolelle ja alkaa tuijottaa, niin varmasti häiritsee. Mutta jos katsoo sinne, minne pitää eli omalle puolelle, tien oikeaan reunaan, eivät vastaantulevan kaukovalot oikeasti häikäise suoralla moottoritieosuudella. Älä ole ylikohtelias myöskään tavallisella maantiellä Kaikki tietävät, että jos ajaa pimeällä maantiellä ja vastaan tulee auto, pitää vaihtaa lähivaloille ennen kuin omat valot häikäisevät vastaantulijaa. Se taas unohtuu monesti, että kun vaihtaa takaisin pitkille, ei suinkaan tarvitse maantienopeuksissa odottaa, että on sivuuttanut vastaantulijan. Takaisin kaukovaloille vaihdetaan maantienopeudessa jo muutama metri ennen kohtaamista. Valojen käytön tavallisella maantiellä suomalaiset osaavat tosin Vesalaisen kokemusten mukaan aika hyvin. – Ongelmia on pääasiassa moottoritiellä. Maantiellä näkee tosin jonkin verran sitä, että kohtaamistilanteessa vaihdetaan vähän liian aikaisin – ehkä kohteliaisuudesta – lähivaloille, kun vastaan tulee auto. Vesalaisen mukaan tämä vaihto tulisi tehdä vasta suurin piirtein silloin, kun autojen valokiilat kohtaavat. Kun ohitat, vaihda pitkät päälle ajoissa Kun lähestyy edellä ajavaa, vaihdetaan lähivaloille vasta, kun erottaa selkeästi edessä olevan auton ääriviivat. Sitten mennään lähivaloilla perässä, tai jos tulee tarve, ohitetaan. Ohitustilanteessa pitkien päälle vaihtamiseen vaikuttaa jonkin verran se, millaista autoa on ohittamassa, Vesalainen muistuttaa. Tavallisen auton kohdalla vaihdetaan kaukovaloille, kun auton nokka on ohitettavan henkilöauton perän kanssa samalla linjalla. Isompaa kuorma- tai linja-autoa ohitettaessa kaukovaloille vaihdetaan, kun oman auton nokka on kuorma-auton ohjaamon takaseinän tai linja-auton etuakselin kohdalla. Sumuvalot ovat ikuinen kiistanaihe Moni kiroilee, jos edessä oleva pitää sumuvaloja päällä ja ne häikäisevät. Toiset taas kiroilevat, jos edessä olevalla ei ole sumuvaloja päällä ja auto ilmestyy eteen kuin tyhjästä. – Voi olla, että joku jättää käyttämättä takasumuvaloja kohteliaisuuttaan. Mutta on paljon autoilijoita, jotka eivät edes tiedä, mikä on takasumuvalo, ja vaikka tietäisivät, eivät tiedä, että sellainen on omassa autossa. Ja vaikka tietäisi kaiken tämän, osa ei osaa kytkeä takasumuvaloja päälle, Vesalainen sanoo. Kannattaa opetella, sillä takasumuvalot voivat olla tärkeä turvallisuusvaruste niin itselle kuin muille. Niitä ei sovi käyttää hyvällä kelillä edes pimeässä, mutta jos on sankka sumu, rankka vesi- tai lumisade tai lumi pöllyää niin paljon, ettei itse näe edellä olevan auton perää, kannattaa laittaa takasumuvalot päälle: jos et itse meinaa erottaa edellä ajavaa, ei takanasi ajava todennäköisesti erota sinua. Automaattiset valojärjestelmät: Jos on tottunut ajamaan vanhalla autolla, on tottunut myös laittamaan valot päälle aina, kun lähtee liikenteeseen. Tieliikennelaki nimittäin kertoo, että moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. Tätä ei monen tarvitse enää muistaa, sillä suurimmassa osassa vähänkään uudemmissa autoissa valot menevät automaattisesti päälle. Mutta menevätkö päälle ne valot, joita tilanne vaatii? Opi autosi valojärjestelmä Nykyautoissa vähän kaikki on automaattista, eikä kuskin tarvitse huolehtia juuri mistään itse. Se helpottaa elämää, muttei vapauta kuskia vastuusta. Poliisi on esimerkiksi huomannut, että kaikki autoilijat eivät tiedä ajaessaan, mitkä valot palavat. Osa ei osaa kytkeä valoja edes päälle. Saman on huomannut Lähitapiolan Markus Nieminen. – Läheskään kaikki autoilijat eivät tiedä, mitkä valot syttyvät auton keulalle, kun auto käynnistetään, Nieminen sanoi Tekniikan Maailmalle . Useissa autoissa käynnistettäessä päälle menevät vain niin sanotut päiväajovalot. Tällöin auton takavalot eivät usein pala ollenkaan, mikä ei ole hyvä juttu syyshämärässä. Autossa voi olla ajovalot hämärässä sytyttävä automatiikka. Mutta mikäli sitä ei ole, se täytyy tiedostaa. Automatiikka ei myöskään aina reagoi näkyvyyden heikkenemiseen esimerkiksi silloin, jos lunta pöllyää tiellä. Pimeänä ajaminen on yleistä, kertoo Liikenneturva. Viime vuoden kyselyn mukaan 68 prosenttia suomalaisista raportoi kohdanneensa viimeisen vuoden aikana ilman ajovaloja ajavan autoilijan pimeällä autoillessaan. Joka kolmas kyselyyn vastanneesta kertoo joutuneensa liikenteessä vaaratilanteeseen, kun toinen tielläliikkuja on ajanut autolla ilman ajovaloja. Jos et siis tiedä, millä valoilla ajat ja miten valojen automatiikka toimii, ota ohjekirja käteen ja opettele käyttämään auton valojärjestelmää. Osassa autoja nimittäin takavalot palavat myös päiväajovalojen palaessa. Tämä on helppo tarkistaa: käynnistä auto ja käy kurkistamassa, palavatko takavalot. Älä luota sokeasti kaukovaloautomatiikkaan Nykyään etenkin uudemmissa autoissa saattaa olla varusteena kaukovaloavustin. Järjestelmä osaa vaihtaa lähi- ja kaukovalojen välillä automaattisesti siten, että kuskin ei tarvitse huolehtia valojen vaihtamisesta. Tai näin sen on ainakin tarkoitus toimia. Eri automerkeillä on erilaisia tapoja toteuttaa tämä järjestelmä, ja osa on parempia kuin toiset. Joskus valot saattavat vaihtua liian aikaisin tai liian myöhään, tai jos tilanne on järjestelmän mielestä epäselvä, valot saattavat vaihdella edestakaisin. Autoliiton Vesalainen on huomannut tämän omassa autossaan. – Kokeilin uutena muutamaan otteeseen oman autoni valonvaihtoautomatiikkaa, mutta se vaihteli valoja ihan miten sattuu. Sen jälkeen olen vaihtanut valoja manuaalisesti. Olennaista on kuitenkin muistaa, että nämä järjestelmät kehittyvät koko ajan. Jos valoautomatiikka ei toimi kunnolla, se on paitsi turvallisuusriski, myös mahdollisesti vääränlainen viesti vastaantulijalle. Tämä saattaa luulla, että valoja välkytellään kiusallaan, mikä voi johtaa provosoitumiseen ja tällä tavalla keskittymisen herpaantumiseen. Mukautuvat led-valot ovat parhaimmillaan mainiot Vesalainen sanoo, että parinkymmenen vuoden päästä valonvaihtoasioita ei ehkä tarvitse enää miettiä. Markkinoilla on nimittäin jo nyt enenevissä määrin autoja, joissa on portaattomasti säätyviä led-matriisivaloja. Niiden kanssa voi ajaa pimeällä jatkuvasti pitkät päällä. Jos on muuta liikennettä, järjestelmä muovaa valokuviota ainoastaan siitä kohdasta, joka häikäisisi vastaantulijaa tai edessä ajavaa. Muu alue pysyy kirkkaana. Parhaimmillaan tämä järjestelmä on Liikenneturvan mukaan tehokkaampi ja turvallisempi kuin yksikään kuljettaja. Myös Vesalaisella on hyviä kokemuksia led-matriisivaloista. – Voi ajaa koko ajan kaukovalot päällä, ja järjestelmä sammuttelee niitä led-yksiköitä portaattomasti tarpeen mukaan. Se helpottaa autonkäyttäjää paljon. "Läheskään kaikki autoilijat eivät tiedä, mitkä valot syttyvät auton keulalle, kun auto käynnistetään."