Ladataan
Pääaiheet Verokone 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Ajokorttiuudistus pani liikkeelle teoriakokeiden arpajaiset – Teoriakokeissa esimerkiksi mopoluokissa hylkäykset ovat yli 60 prosenttia

Autokouluissa opettavat liikenneopettajatutkinnon suorittaneet opettajat. Ammattitaidolla koulutetaan myös esimerkiksi oppimisvaikeuksia tai asennevamman omaavia henkilöitä unohtamatta ikä-ihmisiä. Laissa määritetään opetusmäärät eri ajokorttiluokkiin. Ennen 1. heinäkuuta 2018 lakimuutosta B-oppilas kävi 20 tuntia teoria- ja 18 ajotuntia, minkä lisäksi kortin saatuaan kahden vuoden sisällä 4 teoriatuntia sekä 4 ajotuntia. 1. heinäkuuta 2018 jälkeen ensimmäistä ajokorttiaan suorittavan ajokorttiluokasta riippumatta käyvät 4 tunnin teoriaopetuksen. Noilla tunneilla ei käsitellä esimerkiksi liikennesääntöjä. B-kortissa on ajotunnit määritelty 10 tuntiin, näistä 3 tuntia voi ajaa ajosimulaattorilla ja mopoluokissa ei yhtään lakisääteistä ajo-opetusta. B-korttia suorittavilla on myös niin sanottu riskienhallintakurssi, joka sisältää 4 teoria- ja 4 ajotuntia, jotka voidaan suorittaa myös pimeän- ja liukkaanopetuksen osalta simulaattorissa. Säälin oppilaita, jotka suorittavat sen ilman todellista liukasrataa. Ajosimulaattorissa ei ole oikean auton tuntumaa. Teoriaopetus käytännössä poistettiin ja ajo-opetus puolitettiin sekä mopoluokista poistettiin. 33 vuoden kokemuksella totean, etteivät ihmiset ole muuttuneet yhdessä yössä oppivaisemmiksi, sosiaalisemmiksi ja taidokkaammiksi liikenteessä. Lakiuudistusta ajanut silloinen liikenneministeri Berner antoi ymmärtää, etteivät ajokorttikustannukset saisi olla niin suuret. Jos mietitään autoilun yleiskustannuksia, niin ajokortti on edullinen: 50 vuotta voimassa, parin tonnin sijoitus tekee 40 euroa vuotta kohti. Onhan tuossa "entisessä" parin tonnin kustannuksessa jo valtiolle arvonlisäverona noin 400 euroa sekä välillisinä verotuloina paljon lisää. Autokoulujen alv-prosentti on 24, kun taannoin meidät rinnastettiin ratsastus- tanssi- ja hiihtokouluihin. Muutenhan Suomessa koulutuksen alv-verokanta on nolla. Valtion kassaan jää tulouttamatta opetuslupajärjestelmän kautta muutama miljoona. Esimerkki: Autokouluoppilas maksaa opetuksesta keskimäärin 1 200 euroa eli noin 230 euroa alvia per oppilas. 27 500 opetuslupaa tekee 6,33 miljoonaa euroa. No, samaan aikaan, kun ex-ministeri Berner pohti "ettei saa maksaa", Traficom nosti tutkintomaksuja 30 prosenttia ja lakiuudistuksen seurauksena hylkäysprosentit kasvoivat. Teoriakokeissa esimerkiksi mopoluokissa hylkäykset ovat yli 60 prosenttia. Yksi teoriakoe on 35 euroa. Joku mopoilija on käynyt siinä 12 kertaa. Pohdin, että miten liikenneturvallisuus paranee, että teoriakokeessa käynnit voivat maksaa (12 x 35) 420 euroa. Eikö olisi kaikille osapuolille edullisempaa ja hyödyllisempää, että nämä oppilaat saisivat näillä muutamilla satasilla ammattitaitoista opetusta sen sijaan, että kantavat ne eurot ”teoriakoe-arpajaisiin”? Lakiuudistuksen jälkeen ammatillinen työttömyys on kasvanut sekä autokouluja ja liukasratoja suljettu. Suosittelisin nyt jokaisen yhteiskuntavaikuttajan käyvän tutustumassa esimerkiksi Hangassuon Rataan & Turvataloon, joka on todella inspiroiva ja silmiä avaava. Vanha laki on syytä palauttaa. Kevytautolakiesitys on syytä unohtaa, sillä 60 kilometrin tuntinopeudella painavammalla ajoneuvolla kevyeen liikenteeseen törmättäessä kuolemanriski kasvaa kevyemmän AM121-luokan mopoautoon verrattuna. Lopuksi surullinen fakta, että vuoden 2019 ensimmäistä puoliskoa edellisen vuoden vastaavaan aikaan verrattuna nuorten kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien lukumäärä on kaksinkertaistunut. Ei ole syytä tuhota maailman huippua olevaa liikennekoulutusta, vaan antaa liikenneopettajien jatkaa työssään ja ajoharjoitteluratojen pysyä toimivina. Kirjoittaja on liikenneopettaja Porista.