Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Tähtijutut Ajanviete Näköislehti Satakunta Urheilu Porilaine Kulttuuri

Ministeri sinikettujen vientikohusta: "Suomesta pitäisi viedä turkista, ei eläviä turkiseläimiä" – Leppä painottaa tuotanto-olosuhteiden tuntemista ja viranomaisvalvontaa

Maa- ja metsätalousministeri Jari Lepän (kesk.) mukaan Suomen pitäisi viedä ulkomaille turkiksia, eikä eläviä kettuja. – En pidä hyvänä elävien kettujen vientiä Suomesta. Meillä on korkealuokkaista jalostusosaamista, jonka arvoa menetetään viemällä jalostuskettuja. Eläinten hyvinvoinnin ja alan itsensä kannalta Suomesta pitäisi viedä turkista, ei eläviä turkiseläimiä, Leppä toteaa lausunnossaan. Kymmenet suomalaiset turkistarhaajat kokoontuivat torstaina kokkolalaisen huoltoaseman pihalle vastustamaan tuhansien elävien sinikettujen lastaamista rekkoihin Kiinan matkaa varten. Siitosketuiksi Kiinaan tarkoitetut eläimet siirretään liettualaisiin kuljetusautoihin kiinalaisten omistamalta turkistarhalta. Tarhaajat vastustavat Suomessa pitkään jalostetun kettuaineksen vientiä Kiinaan, jonka tuotanto-olosuhteet myös epäilyttävät suomalaisia ammatinharjoittajia. Leppä korostaa, että kun tuotanto on Suomessa, silloin tunnemme myös olosuhteet läpikotaisin. – Suomessa eläintuotanto on vastuullista ja eläinten terveys ja tautien torjunta otetaan vakavasti. Turkisalalla on omat sertifikaatit, jotka painottavat erityisesti eläinten hyvinvointia. Työtä eläinten hyvinvoinnin parantamiseksi tehdään koko ajan, hän sanoo. Viranomaisten tehtävä valvoa Elävien eläinten vienti Suomesta on kuitenkin mahdollista, jos toiminta on säädösten ja vientiehtojen mukaista. – Jos terveystodistus on kunnossa ja kuljetus täyttää kotimaisen ja kansainvälisen kuljetuslainsäädännön, kettujen kuljettamiselle Kiinaan ei ole estettä. Asiasta on protokolla Kiinan ja Suomen viranomaisten kesken jo vuodelta 1997, toteaa erityisasiantuntija Eero Rautiainen maa- ja metsätalousministeriöstä. Terveystodistukseen on kirjattu terveys- ja karanteenivaatimukset, joita Kiina eläimiltä edellyttää. Paikallinen virkaeläinlääkäri Suomessa täyttää ja myöntää todistuksen. Jos eläinkuljetus on matkalla EU:n ulkopuoliseen maahan, Ruokaviraston eläinlääkärin on varmistettava EU:n ulkorajalla, että kuljetus täyttää kotimaisen ja EU-lainsäädännön vaatimukset. Kuljetettavilla eläimillä pitää olla riittävästi tilaa sekä mahdollisuus juomaan ja ruokaan. – Ja jos eläin todetaan huonokuntoiseksi, sen kuljetus estetään, Rautiainen sanoo. Suomalainen eläinlääkäri ei kuitenkaan seuraa kuljetusta mukana ollen määränpäähän saakka. Rahdataan paljon Turkkiin Euroopan unionissa viriää aika ajoin keskustelu pitkien eläinkuljetusten eettisyydestä, sillä Euroopan puolelta rahdataan paljon eläimiä esimerkiksi Turkkiin. Kuljetusmatkojen pituudesta ja esimerkiksi lepotauoista on säädetty sisäisesti EU-tasolla. – Etelä-Euroopan lämmössä vaaditaan paljon jo pelkästään kuljetuskalustolta. Rautiainen toteaa, että myös kettujen viennistä Suomesta Kiinaan voi herätä aiheellinen kysymys, miksi vientiä ei tehdä elävien eläinten sijaan sukusolutasolla. Suomessa on parhaillaan vireillä lakimuutos siitä, että eläinkuljetuslainsäädäntöön tulisi vaatimus reittisuunnitelmasta myös turkiseläimille. Tällä hetkellä reittisuunnitelma vaaditaan pitkille kansainvälisille kuljetuksille nautojen ja sikojen kohdalla, mutta ei turkiseläimiltä. Sikaruton kanssa ei mitään riskejä Parhaillaan Berliinissä Grüne Woche -ruokatapahtumassa vieraileva maa- ja metsätalousministeri Leppä painottaa, että on toimivaltaisten viranomaisten tehtävä valvoa, että viennin ehdot täyttyvät. Tämä koskee niin eläintauti- kuin hyvinvointiehtojakin. – Jos ehdot eivät täyty, se estetään, ministeri vakuuttaa. Suomalaistarhaajien mukaan heidän perjantaina aamulla ottamat kuvat paljastavat, että Kiinan vietävien kettujen kuljetushäkkien koko on Suomen maantiekuljetuksiin liian pieni. Ministeri muistuttaa, että viranomaiset myös varmistavat, että kuljetuksiin käytettävät autot on desinfioitu tautiriskien torjumiseksi. Esimerkiksi afrikkalaisen sikaruton leviämisessä ei pidä Lepän mukaan ottaa mitään riskejä. – Luotan suomalaisten viranomaisten ammattitaitoon. Eläinten kuljetusta Kiinaan vastustavat tarhaajat ovat tuoneet esille epäilyksensä myös sikaruton tartuntariskistä, koska Kokkolaan saapuneita liettualaisautoja on käytetty myös sikojen kuljetuksiin. Kettuja on viety Suomesta Kiinaan myös jo vuosi sitten.