Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Vuosi sitten 43 syöksyi kuolemaan, kun tie katosi autojen alta Genovassa – nyt paikalle rakennetaan uusi silta

Viime vuoden elokuussa Genovassa sattui karmaiseva onnettomuus. Morandi-silta sortui, ja autot syöksyivät sillan mukana alas 45 metrin matkan. Turmassa kuoli 43 ihmistä. Onnettomuuden syitä tutkitaan yhä. Tutkintaraportin mukaan sillassa oli ilmennyt useita turvallisuusongelmia kymmenen vuoden aikana ennen romahtamista, kertoo Financial Times . Syyttäjän mukaan osa romahtaneesta sillasta oli jäänyt vaille huoltoa 25 vuoden ajan, kertoo Euronews . Elokuun 14. päivä 2018 Genovassa herättiin voimakkaaseen myrskyyn. Näkyvyys muuttui huonoksi. Turvakameroista näkyi, miten autoilijat hiljensivät ajaessaan Morandin sillalle, kertoo Guardian . Kello 11.30 aikoihin 200-metrinen siltaosuus romahti, samoin yksi sillan kolmesta kantavasta pilarista. Silta oli kokonaisuudessaan vähän yli kilometrin pituinen. Silta rakennetaan uudelleen, ja sen on tarkoitus avata liikenteelle huhtikuussa 2020, uutisoi Reuters . Uuden sillan rakennus on Italian populistihallituksin tärkeimpiä teemoja. Tänään on tarkoitus asentaa ensimmäinen tienpätkä uuteen siltaan. Aikanaan pisimpiä betonisiltoja Onnettomuus asetti kyseenalaiseksi italialaisen betoniteollisuuden, joka oli ollut pitkään maan ylpeydenaihe, kertoo Guardian . Morandin silta avattiin liikenteelle 1967. Se oli tuolloin yksi maailman pisimmistä betonisilloista. Silta oli osa Italian liikenneverkon uudistamista, jota 1960-luvulla kipeästi tarvittiin yksityisautoilun lisääntyessä voimakkaasti. Silta nimettiin sen suunnitelleen insinööri Riccardo Morandin mukaan. Se näytti vastaavalta kuin Brooklyn Bridge New Yorkissa, jossa on useita torneja ja näkyviä teräskaapeleita, jotka kannattelivat siltaa. Morandin silta rakennettiin kevyemmäksi kuin Brooklyn Bridge. Siinä käytettiin uudenlaista betonia. Teräskaapeleita oli vähemmän, ja sillassa käytettiin vähemmän terästä kuin muissa silloissa. Tuloksena oli uudenlainen muotoilu, ja sillasta tuli Italian insinöörityön symboli. –Sillan betonirakenne ei vaadi mitään huoltoa. Eivätkä kaapelit, sillä ne on suojattu betonikerroksella ilman partikkeleilta, La Stampa-lehti kirjoitti sillan avajaisissa Guardianin mukaan. Sodanjälkeisessä Italiassa betoni oli kätevä materiaali, sillä teräs oli kallista ja Italia oli sanktioiden kohteena toisen maailmansodan aikaisen fasistihallituksen takia. Italiassa rakennettiinkin tuhansia betonisia viadukteja, tunneleita ja siltoja. 1960-luvulla ei Guardianin mukaan tiedetty yhtä paljon kuin nykyään esimerkiksi saasteiden vaikutuksista materiaaleihin. Myös liikennemäärät olivat pienemmät. Vanhan sillan kaksi pystyyn jäänyttä tornia räjäytettiin kesäkuussa. Uuden sillan rakentamisesta vastaa Italian suurin rakennusalan yritys Salini Impregilo ja telakka Fincantieri.