Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Hanne Aallon ainutkertainen unelmaloma peruuntui, ja kolmen kuukauden jälkeen hän odottaa yhä tuhansia euroja – lentoyhtiö saa korvaushakemuksia edelleen käsittämättömän määrän

Vielä alkuvuodesta Ylöjärvellä asuvan Hanne Aallon mielessä siinsivät Mauritiuksen valkoiset hiekkarannat, joista hänen piti päästä nauttimaan toukokuussa. Matkan Intian valtamerellä sijaitsevalle lomasaarelle oli tarkoitus olla Aallon 40-vuotismatka. – Se oli sellainen kerran elämässä -juttu, Aalto sanoo. Viimeistään maaliskuun loppupuolella alkoi olla selvää, että odotettu matka jäisi tekemättä. Aalto oli yksi lukuisista suomalaisista, joiden keväälle kaavailtu lomamatka peruuntui ympäri maailmaa levinneen koronaviruksen takia. Matkanjärjestäjä Tjäreborg ilmoitti Aallolle viimein maaliskuun viimeisenä päivänä, että myös hänen matkansa peruuntuu. Epävarman maailmantilanteen takia Aalto ei halunnut siirtää matkaa toiseen ajankohtaan, vaan päätti perua sen kokonaan. Perumisesta matkayhtiö lupasi matkan hinnan palautuksen. Aalto täytti vaaditun lomakkeen heti huhtikuun ensimmäisten päivien aikana. Nyt matkan peruutuksesta on aikaa yli kolme kuukautta, eikä Aalto ole vieläkään saanut rahojaan takaisin. Matkassa on kiinni monta tuhatta euroa. – Väkisin tulee mieleen, tulevatko ne rahat koskaan takaisin. Viikkojen odotus mahdollinen Tjäreborgin tuotepäällikkö Jessica Virtanen myöntää, että matkojen koskevien muutosten ja peruutusten käsittelyssä kestää tällä hetkellä useita viikkoja. Virtanen kertoo, että parhaimmassa tapauksessa rahanpalautus voi hoitua neljässä-viidessä viikossa, mutta käsittelyssä voi kestää myös viikkoja pidempään. Tavallisesta kahdesta viikosta poikkeavaan käsittelyaikaan vaikuttavat yhtiön mukaan osaltaan työntekijöiden lomautukset. Myös muut matkayhtiöt varoittivat heti pandemian alussa venyvistä käsittelyajoista. Osa on onnistunut jo purkamaan sumiaan. Suomen suurin matkanjärjestäjä Aurinkomatkat kertoo käsitelleensä jo kesäkuussa kaikki kevään ja kesän peruuntuneiden matkojen takaisinmaksut. Matkayhtiö käsittelee peruutukset ja takaisinmaksut lähtöpäiväjärjestyksessä. TUIn käsittelytahti on Laura Aaltosen mukaan nopeutunut automaattijärjestelmän ansiosta. Tällä viikolla on määrä saada käsiteltyä kaikki toukokuun palautukset yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta. Huhtikuun palautukset on jo käsitelty. Myös vakuutusyhtiöt ovat saaneet yhteydenottoja matkoista. Pohjola Vakuutuksen matkavakuutuksista vastaava Atte Erkamo kertoi sähköpostitse torstaina, että korvaushakemusten määrä kasvoi alkuvuonna selvästi. Vakuutusyhtiö maksoi tammi-toukokuussa 17,9 miljoonaa euroa matkavahinkoja koskevia korvauksia, mikä on 44 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Eniten kuluja tuli matkojen peruutuksista. Tuhannet matkat uusiksi Aurinkomatkat, Tjäreborg ja TUI kertovat, että matkojen peruutukset ja muutokset koskevat tuhansia asiakkaita. Tjäreborgin Jessica Virtasen mukaan tilanne elää koko ajan. Heinäkuun alkupuolella muutospyynnöt eivät koske enää vain kevään ja kesän, vaan myös talven matkoja. TUIn Laura Aaltosen mukaan pyyntöjen joukossa on nyt paljon toiveita loman ajankohdan siirtämisestä pidemmälle tulevaisuuteen. Kun uusia matkustamiseen liittyviä päätöksiä tai suosituksia annetaan, pyyntöjä voi tulla kertarysäyksellä satoja päivässä. Lentoyhtiöistä Finnair saa tällä hetkellä jopa 1 500 uutta korvaushakemusta joka päivä. Torstaiaamuun mennessä hakemuksia oli vastaanotettu yli 300 000 ja käsitelty noin 160 000. Robotti apuna käsittelytyössä Finnairin korvaushakemuksia käsittelee kymmenien työntekijöiden tiimi. Viestinnän asiantuntija Mari Kanerva kertoo, että normaalisti muissa tehtävissä työskenteleviä on koulutettu takaisinmaksutehtäviin. Lisäksi apuna on robotti, joka pystyy käsittelemään osan tapauksista. Finnairin saamien hakemusten käsittelyaika on keskimäärin kahdeksan viikkoa. Monimutkainen on esimerkiksi tapaus, jossa maksutapana on käytetty sekä lahjakorttia, plus-pisteitä että luottokorttia. Yksi korvaushakemus voi pitää sisällään esimerkiksi perheen tai kokonaisen ryhmän varaukset. Käsiteltäviä dokumentteja on siten enemmän kuin 300 000. – Esimerkiksi viisihenkisen perheen edestakaiset lennot sisältävä korvaushakemus sisältää viisi lippudokumenttia ja lisäksi mahdolliset lisäpalveludokumentit, kuten istuinpaikkavaraukset, lisämatkatavarat tai ateriat. Etelään pääsee taas Finnair lentää tällä hetkellä vain noin 25 prosenttia tavallisesta lentojen määrästä, mutta aikoo lisätä asteittain lentojen määrää kohti syksyä. Myös matkayhtiöt myyvät heinäkuulle pakettimatkoja esimerkiksi Kreikkaan. Monet yhtiöt tarjoavat uusiin varauksiin automaattisesti erityisiä muutos- ja peruutusturvia. Esimerkiksi Aurinkomatkat on poikkeustilanteessa luvannut, että 12. maaliskuuta jälkeen varatut matkapaketin voi vaihtaa toiseen normaalihintaiseen matkapakettiin tai perua maksamalla toimistokulut, kunhan sen tekee vähintään 21 vuorokautta ennen matkan alkua. TUIn matkapaketteja koskee maksuton muutosoikeus 16.–31. heinäkuuta. Sitä ennen lomamatkat voi myös perua maksutta. Jos Finnair on perunut lennon, asiakas saa automaattisesti hyvityksen. Jos asiakas päättää itse perua matkansa, lippujen säännöt ratkaisevat, saako asiakas hyvitystä. 1. huhtikuuta ja 31. elokuuta välisenä aikana ostettujen lentojen matkustusajankohtaa voi muuttaa tavallista joustavammin. Vielä kuluu viikkoja Hanne Aalto on yrittänyt olla yhteydessä matkanjärjestäjään useaan kertaan kevään ja kesän aikana. Huhtikuun puolivälissä Aalto tiedusteli rahojensa perään Tjäreborgin chat-kanavalla. Hänelle kerrottiin, että rahojen palautuksessa voi kestää useampi viikko. Tarkempaa päivämäärää matkayhtiö ei osannut antaa. Aalto kertoo, että matkanjärjestäjän palvelussa on ollut kova ruuhka koko kevään ajan, ja välillä Tjäreborgiin on ollut vaikea saada yhteyttä. Toisinaan puhelinlinjalla on ollut niin paljon soittajia, ettei Aalto ole päässyt edes jonoon. Chat-kanava on ollut ruuhkien takia ajoittain suljettuna. Viimeksi hän oli yhteydessä matkanjärjestäjään heinäkuun alussa. Selvittelyn jälkeen kävi ilmi, että matkan hinnan palautus ei vieläkään ollut lähtenyt Tjäreborgilta. Tuolloin Aallolle kerrottiin, että palautuksessa voi kulua vielä viikkoja. – Palvelussa on kova ruuhka varmasti siitä johtuen, että he eivät kerro mitään. Olen joka kerta antanut palautetta siitä, että laittakaa jotain tietoa, niin ihmiset rauhoittuisivat. Matkailu Leikkaus voi siirtyä ulkomaanmatkan takia Tampereen yliopistollinen sairaala Tays suosittelee välttämään ulkomaanmatkailua koronatilanteen takia. Ulkomailta palaavien leikkauksia voidaan joutua siirtämään matkasta seuraavan omaehtoisen karanteenin vuoksi. Taysin infektiolääkäri Janne Laineen mukaan suositus on, että jos leikkaus on suunnitteilla, matkalle ei lähdettäisi. Laine sanoo, että kyseessä on kuitenkin vain suositus, koska nykytilanteessa määräyksiä asiasta ei voida antaa. Tällä hetkellä hallitus suosittelee välttämään tarpeetonta matkustamista muualle paitsi Norjaan, Tanskaan, Islantiin, Viroon, Latviaan ja Liettuaan. Omaehtoista, 14 vuorokauden mittaista karanteenia suositellaan kaikista muista maista Suomeen saapuville. Matkailurajoitusten on määrä jälleen keventyä 13. heinäkuuta. Arvio tapauskohtaisesti Jos suunniteltu leikkaus ajoittuu omaehtoisen karanteenin ajalle, asiakasta kehotetaan ottamaan yhteyttä leikkaavaan toimipisteeseen ja sopimaan asiasta. – Tapauskohtaisesti arvioidaan, onko toimenpide siirrettävissä. Jos on, niin sitten se pyritään siirtämään omaehtoisen karanteenin jälkeiseen aikaan, Laine sanoo. Muita vastaanottokäyntejä ei pääsääntöisesti tarvitse siirtää tai perua, ellei henkilöllä ole hengitystieinfektioon viittaavia oireita. Tällaisia ovat esimerkiksi kuume, yskä tai kurkkukipu. Vastaanottokäynnille ja päivystykseen omaehtoisen karanteenin aikana saapuvia ohjeistaan käyttämään suu-nenäsuojainta, jos se on mahdollista. Lisäksi Tays kehottaa verkkosivuillaan vastaanotolle saapuvia henkilöitä kertomaan ulkomaanmatkasta sairaalan henkilökunnalle. Laine sanoo, että leikkaus on iso toimenpide, jonka jälkeen potilas jää yleensä osastohoitoon vaihtelevan pituiseksi ajaksi. –  Jos ajatellaan, että matkustamiseen sellainenkin tartuntariski liittyisi, että kehotetaan omaehtoiseen karanteeniin, niin silloin on järkevintä pyrkiä siirtämään pitkään kestävä sairaalassa oleskelu riskin jälkeiseen aikaan, jos se vaan on mahdollista. On tilanteita, jolloin leikkauksen siirtäminen ei ole mahdollista. Laine kertoo, että jos leikkaus on esimerkiksi kiireellinen, eikä uutta aikaa ole järjestettävissä hyväksyttävällä ajanjaksolla, leikkaus pyritään tekemään suojaukset huomioiden. – Tietystikään se ei ole sellainen asia, että potilaan terveydentilaa lähdettäisiin millään tavalla riskeeraamaan sen takia, Laine sanoo.