Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Maaseudun postinjakelu ei säily ilman yhteistyötä

Tuskin suomalaiset koskaan ovat postin kulkua varsinaisesti kehuneet, mutta viime vuosina luotto on mennyt lopullisesti. Suuri osa postista toki kulkee asiallisesti, mutta lehtiä lukiessa ja postinsaajien kokemuksia kuunnellessa tuntuu, että palvelutaso laskee yhä lehmän hännän lailla. Asiakkaiden havainnot eivät sinänsä ole vääriä. Posti on aidosti huonontanut palveluitaan. Tiistaisin jakajien repuissa ja autoissa ei enää kulje kirjepostia, jaossa on vain lehtiä. Myös kirjeen kulkunopeuteen on juuri tulossa jyrkkä muutos. Kun jo vuosikymmenien ajan opimme siihen, että kirje on yleensä perillä seuraavana päivänä, kertoi Posti tänä keväänä muuttavansa kirjeiden kulkunopeutta – hitaammaksi. Tavalliset kuluttajakirjeet jaetaan jatkossa perille pääsääntöisesti neljän työpäivän kuluessa. Voi siis sanoa, että ei ole Posti entisensä. Jos haluaa saada kirjeensä kulkemaan kutakuinkin entisellä nopeudella, Posti palvelee kyllä, mutta tuplahintaan. Niin sanotulla Plus-merkillä varustettuna kirje kulkee perille kahdessa työpäivässä. Posti on tehnyt paljon työtä vähentääkseen osoitteellista jakelua postilaatikoihin. Varsinaiset kehityspanostukset on suunnattu mainosten jakeluun – ja toisaalta automaatteihin, joista asiakkaat käyvät itse noutamassa postilähetyksensä. On selvää, että postinjakelu tulee postimäärien edelleen vähentyessä erittäin kalliiksi etenkin taajamien ulkopuolella. Ilman valtion tukea järjestelmää ei voitane ylläpitää. Päättäjillä on edessään vielä monta mietintää siitä, millä tavalla postia tulevaisuudessa jaetaan. Ainakin ilman tukirahaa edessä on väistämättä paluu entisaikojen talkoohenkisiin jakelutapoihin eli siihen, että joku kyläläisistä noutaa kirjeet ja lehdet – ja jakaa ne vastaanottajille. Todennäköisesti maaseudun postinjakelua ei saada toimimaan järkevästi ilman, että jakeluyhtiöt tekevät yhteistyötä tai yhdistävät toimintojaan. Taajamien ulkopuolelle jaetaan joka tapauksessa monenlaisia lähetyksiä, jopa asiakkaan kotiovelle asti. Jos yhteistyön myötä postilaatikolla tai postinsaajan luona kävisikin vain yksi jakaja, olisi toiminta paljon nykyistä järkevämpää. Maaseudun postinjakelu ei ole houkutteleva bisnes. Kuraisten teiden varsilla postilaatikoita on harvassa. Siitä huolimatta maaseudullakin kulkee monien yhtiöiden jakeluautoja.