Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Lisäbudjetissa jättiyllätys Satakuntaan – Eurajoen eritasoristeykselle valtiolta 30 miljoonaa

Valtion neljäs lisätalousarvio toi jättipotin Satakuntaan. Eurajoen risteyshankkeeseen myönnetään 27,1 miljoonaa euroa. Risteysremonttia ovat ajaneet lisätalousarvioon satakuntalaiset kansanedustajat Kristiina Salonen (sd.) ja Eeva Kalli (kesk.). – On ollut Satakunnan tämän vaalikauden ykköstavoite saada rahoitus Eurajoen risteykseen, joten se kertoo kuinka merkittävästä hankkeesta on kysymys. Tuntuuhan tämä pitkän työrupeaman jälkeen äärettömän hyvältä. Ei ollut mikään itsestäänselvyys, että rahoitus saadaan lisätalousarviossa, Salonen hehkuttaa. Eeva Kalli on samoilla linjoilla. – Tämä on Satakunnan edunvalvonnan iso voitto. On vaatinut valtavasti töitä maakunnan eri toimijoilta ihan viime päivinä ja tunteina. Olen iloinen, että valtiovarainministeri Kulmuni (kesk.), liikenne- ja viestintäministeri Harakka sekä koko hallitus ymmärsivät hankkeen tärkeyden. Kainalot on märät, mutta se kannatti, Kalli nauraa. Eurajoen kohdalla liikennemäärä on suuri, sillä raskaan liikenteen määrä on kasvanut Lounais-Suomen pääteillä selkeästi muuta maata nopeammin. – Samalla myös paikallisliikenteessä matka-ajat lyhenevät, kun päätieverkkoon liittyminen helpottuu huomattavasti. Tämä on Satakunnalle ilon päivä, kansanedustaja Heidi Viljanen (sd.) sanoo. Liikenteelliset pullonkaulat valtatie 8:n yhteyksissä ovat olleet vakava este alueen talouskasvun kannalta. – Vihdoinkin tämä on totta. En olisi toivonut, että on tultava koronan kaltainen kriisi maahamme, että Satakunta saisi infrarahoituksen, jota se on pitkään kaivannut. Suomi tarvitsee Satakuntaa, sillä olemme maakunta, joka ruokkii vientiteollisuudellaan koko maata, kansanedustaja Jari Myllykoski (vas.) toteaa. Raumalaiskansanedustaja Matias Marttinen (kok.) näkee, että kasitien seuraavia kehittämishankkeita on vietävä nopealla aikataululla eteenpäin. Tiesuunnitelmia laaditaan parhaillaan kasitielle Laitilan keskustaan ja Porin päähän. – Jo suunnittelussa olevien kohteiden lisäksi seuraava tärkeä kohde on Rauma-Eurajoki -välin nelikaistaistaminen, jonka suunnittelutyö tulee käynnistää viipymättä. Tätä vaikuttamistyötä teemme parhaillaan liikenneministeriön ja Väyläviraston suuntaan, Marttinen sanoo. Pori ja Rauma lähentyvät, kun matka-aika lyhenee Satakunnan maakuntajohtaja Asko Aro-Heinilä oli juuri tullut ruohonleikkuupuuhista sisälle, kun Liikenne- ja viestintäministeriö tiedotti myöhään tiistai-iltana, että Eurajoen liittymä saa rahoituksensa. – Kyllä on hyvä fiilis, koska asia on juuri niin kuin kansanedustajat sanovat: tämä on ollut edunvalvonnan päätavoite jo pitkään, Aro-Heinilä kuvaili tuntemuksiaan. Hän näkee, että päätöksellä on suuri merkitys koko maakunnan kannalta. Eurajoen pullonkaulan poistaminen lähentää Poria ja Raumaa, maakunnan kahta voimakasta työssäkäyntialuetta. – Työvoiman saatavuus paranee. Lisäksi Eurajoen taajamaa päästään kehittämään, ja raskas liikenne soljuu sujuvammin satamien välillä. Aro-Heinilä ei osaa tarkkaan sanoa, kuinka paljon matka-aika lyhenee Porin ja Rauman väliltä, mutta heittää hatusta, että ainakin viisi minuuttia nopeammin matka saattaa taittua. – Siitä oikaistaan tiestä mutkaa, tulee ohituskaista, ja saa ajaa lujempaa kuin kahdeksaakymppiä, hän luettelee. Eli sujuvampaa liikennöintiä on luvassa, kunhan projekti valmistuu. Jos kaikki menee hyvin ja esimerkiksi töiden kilpailutus hyvin vauhtiin voidaan lapiot lyödä soraan vuonna 2021. Lisäbudjetti ennätyssuuri Valtion lisätalousarviota väännettiin tiistai-iltana myöhään Säätytalossa. Alun perin kokouksen piti alkaa puolilta päivin, mutta lopulta se saatiin käyntiin vasta hieman ennen kello kuutta illalla. Lisäbudjetti on koronakriisin takia ennätyksellisen suuri, 5,5 miljardia euroa. Suurin menoerä on kuntien yli miljardin euron tuki. Lähelle miljardia euroa nousevat myös uudet yritystuet, joista keskeisin on uusi kustannustuki. Satoja miljoonia euroja kohdistetaan syrjäytymisvaarassa oleville lapsille ja nuorille, ja toimeentulotukeen tehdään väliaikainen korotus. Lisäksi budjetissa on iso joukko erilaisia elvytystoimia. Satoja miljoonia kohdistetaan väylien kunnostamiseen, mutta mukana on myös suuria pääomapanostuksia eri aloille.