Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Autotehdas nosti sadat tien päälle – Satakunnasta sukkuloi viitisensataa autonrakentajaa Uuteenkaupunkiin, bussilinjalla vakiokäyttäjät

Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaan tuotannon ja henkilöstön kasvu on tuonut tuntuvan lisän päivittäisiä työmatkakulkijoita maakuntien välille ja se näkyy erityisesti valtatie 8:n liikenteessä. Tien päällä on päivittäin yhtiön oman arvion mukaan noin 1 500 ihmistä autotehtaan vuorotöihin. Valmet Automotiven näkökulmasta olennaista on, että autoja valmistuu tehokkaasti ja tuottavasti, mutta henkilöstöjohtaja Tomi Salo sanoo noin 4 000 työntekijän tehtaan työmatkaliikenteen toimivuuden ja työvoiman liikkuvuuden olevan myös merkitseviä tekijöitä. Salon mielestä työvoiman liikkuvuuden ja sen mahdollistaminen pitäisi kiinnostaa laajemminkin lounaisen Suomen elinkeinoelämää sekä teollisuutta, jonka on sanottu potevan jonkinlaista osaajapulaa. Näkökulman pitäisi olla merkittävästi perinteistä työssäkäyntialuetta avarampi, ja ulottua yli maakunta- ja työssäkäyntirajojen. Salo toivoo alueellisten päätöksentekijöiden ottavan tämän huomioon entistä painokkaammin. Turku-Pori -akselin tiivis yhteistyö olisi suotavaa. Kilpailukykyinen ja toimiva työmatkaliikenne on olennainen asia. – On paljon helpompaa saada liikkeelle tarvittavia satoja, jopa tuhansia ihmisiä töihin lähialueelta kuin muuttamaan esimerkiksi Oulun seudulta Vakka-Suomeen, Tomi Salo perustelee. Autotehdas on nopean kasvun vaiheessa saanut riittävän määrän henkilökuntaa. Merkittävä määrä on tosin joutunut asettautumaan varsin etäälle, koska tehtaan lähialueella asuntojen tarjonta on rajallista. Tomi Salo arvioi, että Vakka-Suomen alueella noin 30 kilometrin etäisyydeltä kulkee päivittäin 2000–2500 henkilöä. Seuraavaksi eniten Uuteenkaupunkiin sukkuloi autonrakentajia Turun seudulta, arviolta noin tuhat henkilöä. – Satakunnan puolelta tulee noin 500 ja heistä ehkä 350-400 Rauman alueelta ja 150 Porista. Kasitien molemmista suunnista kulkee siis melko iso joukko, Salo toteaa. Autotehdasbussit kuljettavat Porista ja Turusta kolmeen vuoroon työntekijöitä autotehtaalle. Turusta Uuteenkaupunkiin ajetaan kahdella bussilla. Pori-Eurajoki-Rauma-Uusikaupunki-linjalla ajetaan yhdellä bussilla. Satakunnan Liikenteen liikennepäällikkö Petteri Hurskainen on tyytyväinen linjan matkustajamäärään. Vuorot ajavat hyvällä käyttöasteella. – Sille näyttää olevan selkeä tilaus niin Porista kuin Raumaltakin. Etuna on suoran linjan nopeus ja se, että välttyy autolla ajamisen vaivalta ja alemmilla kustannuksilta. Turun suunnasta ajava linja on ely-keskuksen kilpailuttamaa eli valtion tukemaa vuoroliikennettä. Satakunnasta ajavaa työmatkalinjaa tukevat taloudellisesti Pori, Eurajoki ja Rauma. Matkalippujen hinnat ovat varsin huokeat, sillä Porista yhdensuuntainen lippu maksaa kuusi euroa, Luvialta viisi euroa, Eurajoelta neljä euroa ja Raumalta kolme euroa. Saatavana on myös hinnaltaan vielä edullisempia sarja- ja kausilippuja. Tomi Salo kiittelee julkisen tuen bussilinjoja työntekijöiden liikkuvuuden edistämisestä. Linja-autoyhteydet ovat välttämättömiä, sillä kaikilla ei ole ajokorttia, eikä autoa. – Toki tänne kuljetaan kimppakyydeillä ja omilla autoillakin. Turvallisuusnäkökulmasta puollamme kyllä bussilla kulkemista, Salo lisää. Loppuvuoden aikana Valmet Automotive rajoittaa Uudenkaupungin tehtaan tuotantoa ja henkilöstä lomautetaan määräaikaisesti. Työmatkavuorot jatkavat kuitenkin liikennöintiä. Tomi Salon mukaan tuotannonrajoitusten käytännön toteutus on vielä suunnitteluvaiheessa.