Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Tunnetko jo nämä uudet liikennemerkit? Testaa tietosi visassa

Osa merkeistä on täysin uusia ja osa merkeistä on vanhoja, mutta niiden sisältö on uudistunut. Tiedätkö sinä, mitä nämä yhdeksän uutta liikennemerkkiä tarkoittavat? Liikennemerkkivisa 1. Vähimmäisnopeus Merkillä määrätään, että vähimmäisnopeus tiellä on esimerkiksi 50 kilometriä tunnissa tai 60 kilometriä tunnissa. Nopeutta ei saa alittaa, ellei liikennetilanne, kuten ruuhka, kolari tai tietyö, sitä edellytä. Miksi tällainen merkki otettiin käyttöön? – Siksi, että joiltakin tieosuuksilta voitaisiin pitää pois tietyt ajoneuvot, jotta liikenne kulkisi sujuvasti. Pois voidaan haluta esimerkiksi mopot, mopoautot ja traktorit. Osa traktoreista on kyllä niin nopeita, että ne pysyvät muun liikenteen virrassa mukana. – Otetaan esimerkiksi kehätiet, jotka eivät ole moottoriteitä. Ilman tätä merkkiä kaikilla kehäteillä pitäisi erikseen kieltää hitailla ajoneuvoilla ajaminen. Nyt ajaminen siellä voidaan kieltää kaikilta ajoneuvoilta, jotka kulkevat esimerkiksi alle 60 kilometriä tunnissa, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin asiantuntija Marjo Immonen sanoo. Hän ei ole tietoinen, että tällaista merkkiä olisi vielä asennettu jonnekin. Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen tienpidon asiantuntija Antti Laineen mukaan Pirkanmaalle ei ole vielä tällä tietoa tulossa näitä merkkejä asennettavaksi. 2. Nastarenkailla varustetulla moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty Miksi tällainen merkki tuli? – Merkki tuo uuden mahdollisuuden suojella jotain tiettyä kadunpätkää. Esimerkiksi mukulakivikadut voivat olla alttiita vahingoille. Nastarengas on armoton mukulakiven vahingoittaja, nastarengas pureutuu kyllä kiveenkin jonkin verran. Nastarengas kuluttaa myös asvalttia, Marjo Immonen sanoo. Merkin ei pitäisi aiheuttaa nastarenkailla ajavalle kohtuutonta kiertomatkaa. Helsingin kaupunki on Immosen mukaan selvittämässä, voisiko joillekin kadunpätkille asettaa nastarengaskieltoja. 3. Ajokaistojen yhdistyminen Jatkuvalle ajokaistalle siirrytään vetoketjutyylisesti vuoroittain kummaltakin ajokaistalta. Miten tämä kohteliaisuuteen perustuva liikennemerkki tulee toimimaan, Marjo Immonen? – Se riippuu siitä, miten merkki sijoitetaan. Todennäköisesti se toimii hyvin, jos kahdelta eri kaistalta tulevat yhdistetään keskelle yhdelle kaistalle. Silloin molemmilta kaistoilta joutuu siirtymään uudelle kaistalle. –  Mutta jos vaikka vasemmalla kaistalla ajavat jatkavat suoraan, ja oikealla kaistalla ajavat joutuvat tekemään kaistanvaihdon, silloin merkki ei välttämättä toimi, vaan vasenta kaistaa ajavat suoraan ja oikealta tulevat joutuvat odottamaan. Minäminä-periaatteella saa kyllä liikenneruuhkan aikaiseksi. Ylipäätään uusi tieliikennelaki velvoittaa Immosen mukaan ottamaan muut entistä paremmin huomioon. – Itsekkyydelle ei ole hirveästi tilaa, ja itsekkyys on yleensä turmiollista. Liikenne on monimuotoista: osalla liikkujista on paremmat taidot ja liikenneymmärrys kuin toisilla. Lisäksi liikenteessä on eri-ikäisiä, vammautuneita ja erilaisilla ajoneuvoilla liikkuvia, joista osa on heikommassa asemassa kuin toiset. Pirkanmaan ely-keskuksen mukaan Pirkanmaalle ei ole vielä tällä tietoa tulossa näitä merkkejä asennettavaksi. 4. Keskusta Mihin tätä merkkiä tarvitaan? Eikö pelkkä taajamamerkki riittänyt? – Liikennemerkkejä säätelee Wienin tieliikennesopimus. Tämä on kansainvälinen merkki, ja sillä saadaan merkattua keskusta yläopasteisiin niin, että kansainväliset matkailijatkin ymmärtävät. Lappeenrannassa tällainen merkki on ollut jo vuosia, Immonen kertoo. Tampereellekin tällainen merkki on tulossa aikanaan, muttei vielä. 5. Pyöräkatu Autoilijat ovat pitkään olleet liikenteessä kuninkaita, ja kävelykatuja on ollut ennenkin, mutta pyöräkadulla pyöräilijät määräävät tahdin. Autollakin saa ajaa pyöräkadulla, mutta autoilijoiden on sovitettava nopeutensa pyöräilijöiden nopeuteen. Pyöräkadulla pyöräilijöillä on etuajo-oikeus. Samalla katuihin tehdään yleensä rakenteellisia muutoksia niin, ettei katu enää näytä tavalliselta kadulta. Suuret kaupungit suunnittelevat pyöräkatujen tekemistä. Pyöräkatuja on jo Oulussa ja Joensuussa. Näissä kaupungeissa pyöräkadut on tehty punertaviksi. Tampereelle on suunnitteilla yksi pyöräkatu, Rongankadulle. –  Katusuunnitelmat ovat valmiit, ja ne pitäisi laittaa lähiaikoina nähtäville. Toteutusaikataulu on vielä avoin. Toteutus riippuu keskustan muista hankkeista, kuten Hämeenkadun rakentamisesta, kertoo Tampereen kaupungin liikenneinsinööri Timo Seimelä . 6. Pyöräkaista Pyöräilijöiden paikka voidaan erottaa muusta liikenteestä tällä uudella merkillä. Ennen pyöräkaista on merkitty vain kaistaviivoituksella, joka ei näy lumen alta. – Uudella merkillä voidaan osoittaa, että pyöräkaista kulkee kadun reunassa, vaikka viivoitukset eivät näkyisi. Tampereella pyöräkaistoja on ainakin Viinikankadulla ja Rongankadulla. Kumpaankaan ei ole vielä lisätty uuden lain mahdollistamia pyöräkaista-liikennemerkkejä. 7. Kuormauspaikka – Ai, onko tällainenkin merkki tullut? Minun täytyykin tarkistaa. Opin tässä itsekin, sanoo Traficomin Immonen, ja tutkii tietoja uusista liikennemerkeistä. Samannäköistä merkkiä on saatettu käyttää aiemminkin. – Merkki on samannäköinen kuin taksin pysäyttämispaikkamerkki. Nyt kuormausmerkki on tullut, jotta jakeluautot voisivat pysähtyä ja viedä esimerkiksi keskustassa liikkeisiin tavaraa. Tälle paikalle muut ajoneuvot eivät saa pysäköidä, mutta myös muut ajoneuvot voivat jättää tai ottaa tästä matkustajan. Pirkanmaan ely-keskuksen mukaan mukaan Pirkanmaalle ei ole vielä tällä tietoa tulossa näitä merkkejä asennettavaksi. 8. Traktorilla ajo kielletty Merkki ei sinänsä ole uusi, mutta sen sisältö on muuttunut. Nyt tämä merkki kieltää ajamisen paitsi traktorilla, myös kevyellä nelipyörällä eli mopomönkijällä ja mopoautolla. – Tätä asiaa ei ole vielä hirveästi nostettu esiin, Marjo Immonen sanoo. Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen tienpidon asiantuntija Antti Laine kertoo, että pääosa vanhoista traktorilla ajo kielletty -merkeistä on jo korvattu Pirkanmaalla uudennäköisellä traktorilla ajo kielletty -merkillä. Uudenlainen merkki on jo esimerkiksi Tampereella Rantatunnelin suuaukoilla. Vanhassa merkissä traktorissa on kuljettaja, uudessa ei. 9. Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa Tämä on täysin uusi väistämismerkki. Se tulee joihinkin paikkoihin stop-merkin ja kolmion sijasta. Merkkejä on jo käytössä jonkin verran. Tampereella merkki on jo Eteläpuistossa Koulukadun risteyksessä sekä Voimakadun ja Ratinanraitin liittymässä. – Autoilijan ja pyöräilijän väliset liikennesäännöt ovat aina olleet hyvin haastavat. Ajokorttia varten autoilija on joutunut käymään läpi liikennesäännöt, jotka eivät ole helpot. Vielä vaikeampia säännöt ovat ajokortittomalle pyöräilijälle, jonka ei ole tarvinnut opiskella mitään ennen pyörän selkään hyppäämistä, sanoo Immonen. Kokonaan uusia liikennemerkkejä on lukuisia muitakin, mutta tässä tärkeimmät. Lisäksi osa samaa tarkoittavista liikennemerkeistä on voinut olla aiemminkin olemassa, mutta eri kuvalla kuin nyt.