Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Liikenneympyrä on autoilijalle turvallinen, mutta pyöräilijälle ei – Katso kartasta, missä ovat pyöräilijän vaaranpaikat Porissa

Porissa on huolestuttu pyöräilijöiden turvallisuudesta ja kartoitettu, missä paikoissa pyöräilijät joutuvat usein onnettomuuksiin. Tilastoista näkyy, että vaaranpaikkoja ovat monesti liikenneympyrät. – Tyypillinen tapaus on, että henkilöauto on poistumassa ympyrästä ja törmää suojatietä ylittävään pyöräilijään, kuvailee Porin vs. rakennuspäällikkö Sanna Välimäki . Hän on myös viisaan liikkumisen työryhmän puheenjohtaja. Kuvatunlaisessa tilanteessa autoilijalla on väistämisvelvollisuus. – Voi olla, että autoilijat eivät tiedä sitä, tai sitten vain huomio on muualla. Varmasti joissain tapauksissa myös pyöräilijä saattaa tulla yllättävän lujaa. Parasta olisi aina ottaa katsekontakti ja varmistaa, että kumpikin on tilanteen tasalla. Porissa tapahtui vuosina 2015–2019 yhteensä 211 polkupyöräonnettomuutta, joista 148 johti loukkaantumiseen ja viisi kuolemaan. Se on välilukuun suhteutettuna selvästi enemmän kuin monissa muissa kaupungeissa. Katso alla olevasta kartasta, mitä ovat pyöräilijän vaaranpaikkoja Porissa: Pienempi liikenneympyrä ottaa autolta vauhdin pois Liikenneympyröiden mielletään yleensä parantavan turvallisuutta. On totta, että kun vaaralliseen risteykseen laitetaan ympyrä, henkilöautojen väliset onnettomuudet vähenevät. Pyöräonnettomuuksien määrä sen sijaan ei välttämättä vähene, vaan joissain tapauksissa saattaa jopa lisääntyä. Ympyröistä voidaan kuitenkin tehdä kevyelle liikenteelle turvallisempia esimerkiksi tekemällä niistä pienempiä, jolloin autojen on pakko hidastaa enemmän. Lisäksi luonnonkivestä voidaan tehdä tärinäraitaa ympyrän yhteydessä olevien suojateiden kohdalle. Yksi mahdollisuus on myös laittaa suojatie tai pyörätien jatke hieman kauemmas ympyrästä, jolloin autoilija ehtii rauhassa kääntyä pois ympyrästä. Silloin hän ehtii havainnoida paremmin kevyttä liikennettä, kun kääntyminen on hoidettu, eikä tarvitse pelätä, että takana tuleva ajaa perään. Näitä keinoja on helpointa ottaa käyttöön silloin, kun rakennetaan kokonaan uutta ympyrää, mutta vanhoillekin voidaan tehdä jotain. Esimerkiksi Porissa Tikkulantien ja Maantienkadun risteyksessä olevan ympyrän turvallisuutta aiotaan parantaa jo tämän vuoden elokuussa tekemällä suojatien eteen tärinäraita. – Sellainen on jo käytössä Samkin edessä olevassa ympyrässä, ja se on hidastanut ajonopeuksia hienosti, vs. liikenneinsinööri Eija Riihimäki sanoo. Liikenneympyrät eivät myöskään ole ainoita pyöräilijöille vaarallisia paikkoja. Välimäki toteaa, että onnettomuuksia sattuu yleensä eniten siellä, missä liikennemäärät ovat suuria. Porin keskustassa pyöräilyonnettomuuksia kasautuu esimerkiksi Yrjönkadun ja Itsenäisyydenkadun risteykseen, jonne onkin ensi vuonna tulossa liikennevalot. Lähellä on toinenkin vaaranpaikka, Keskusaukion ja Rautatienpuistokadun risteyksessä. Itsenäisyydenkadun liikennevalojen toivotaan helpottavan senkin tilannetta. Uusi laki vaatii lisää opasteita, hinta Porissa 300 000 euroa Kesäkuussa voimaan tullut uusi liikennelaki tuo joitakin muutoksia myös pyöräilyyn. Esimerkiksi pyörätiet ovat lain mukaan yksisuuntaisia, jollei niitä erikseen kaksisuuntaisiksi ole merkitty. Tämä koskee myös yhdistettyjä jalkakäytäviä ja pyöräteitä, joita Porissa on runsain mitoin. Lue lisää: Tiedätkö mikä on pyöräkatu? Pyörätiet ovat jatkossa lähtökohtaisesti yksisuuntaisia – Katso täältä, millaisia muutoksia uusi tieliikennelaki pyöräilijöille tuo Porissa pyöräilevän ei kuitenkaan tarvitse muuttaa tapojaan, sillä kaupunki on päättänyt pitää ainakin lähivuosina pyörätiet edelleen kaksisuuntaisina. Liikennemerkkeihin on kuitenkin lain mukaan asennettava lisäkilvet, joissa kerrotaan, että pyörätie on kaksisuuntainen. Näin aiotaan Porissakin tehdä. Kilpiä asennetaan muun työn ohessa alueittain. Lisäkilpien asennus on kaupungille kallista. Eija Riihimäen laskelmien mukaan uuden lain mukaisten kilpien asennus maksaa Porissa lähes 300 000 euroa. Se tosin jakautuu seitsemälle vuodelle, koska siirtymäaika on pitkä. Uuden lain myötä on myös mahdollista laittaa yksisuuntaiselle autotielle lisäkilpi, jossa sallitaan pyöräily molempiin suuntiin. Lisäksi kadusta voidaan tehdä pyöräkatu, jossa autoilijoiden kuuluu sovittaa nopeutensa pyöräilijöiden mukaan. Tällaisia paikkoja ei ole Porissa vielä kartoitettu, mutta niihin paneudutaan tulevassa keskustan liikennejärjestelmäsuunnitelmassa. Millainen pyöräilykaupunki Pori on? Pyöräilijät kertovat Annastiina Mikkola, 28, Lionel, 3, ja Eeda-vauva. Itsenäisyydenkatu. "Kävimme pyörällä kirjastossa, ja lainasimme ison kasan kirjoja. Aika vähän pyöräilemme keskustassa, koska 3-vuotias Lionel on vasta tänä vuonna oppinut pyöräilemään, ja hermoilen siitä, miten hän pärjää. Keskustassa joutuu pysähtelemään niin paljon. Käymme yleensä pyöräilemässä poispäin kaupungista, missä on selkeät pyörätiet. Läheltä piti -tilanteita on pyöräillessä ollut, mutta mitään onnettomuutta minulle ei ole sattunut. Lionelin puolesta huolehdin esimerkiksi kotitalomme parkkipaikalla, kun ei voi olla varma huomaavatko peruuttavat autot pientä lasta." Arja Kortteenpohja, 67. Rauhanpuiston ja Tommilantien liikenneympyrä. "Poljen kuntosalilta kotiin. Ostin tammikuussa sähköpyöränkin, mutta käytän sitä vain pidemmillä matkoilla. Mielestäni sähköpyörällä ei kannata keskustaan mennä ollenkaan, eikä varsinkaan kävelykadulle. Sillä tulee ajettua kovempaa ja pelkään, että ajan jalankulkijoita päin. Pitäisi olla paremmin eroteltu pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden puolet kadusta. Vuosia sitten törmäsin tavallisella pyörällä vahingossa vanhempaan naiseen, ja hän loukkasi kätensä. Kerran olen itse meinannut jäädä auton alle, kun auto lähti pois liikenneympyrästä ja aurinko ilmeisesti häikäisi kuljettajaa, eikä hän huomannut minua. Oli ihan hilkulla, ettei hän ajanut päälleni. Pyörä kaatui, mutta en satuttanut itseäni vakavasti." Pasi Ojala, 50. Itsenäisyydenkatu. "Olen matkalla Vähäraumalle kaverin luo, toiselle puolelle kaupunkia. Porissa on helppo liikkua pyörällä. Kaupunki on aika yksinkertainen, kolme kilometriä torilta joka suuntaan. Sampola on tuolla, Porkka on tuolla, Vähärauma tuolla ja sairaala tuolla. Ei tässä sitten oikein muuta olekaan. Pyöräilen paljon. On minulla linja-autokorttikin, mutta käytän sitä vain silloin, jos kelit ovat huonot. Minulle ei ole ikinä sattunut mitään pyöräillessä. Olen tottunut ajamaan kuulokkeet päässä ja osaan katsoa kaikki tilanteet valmiiksi. Kyllä minä pärjään, en jää alle helposti. Katson kaikki risteykset mistä menen. Pitää olla tarkkana mihin änkeää itsensä, sillä eivät autotkaan hetkessä pysähdy." Vesa Laine, 52. Rauhanpuiston ja Tommilantien liikenneympyrä. "Olen menossa kaupasta kotiin. Pori pyöräilykaupunkina... Se on vähän comme ci, comme ca . Olen asunut Jyväskylässä ja Tampereella, ja ongelmat ovat kaikkialla samanlaisia. Joissain kohdissa on vaikea löytää pyörätietä ja liikenne on suunniteltu autoilijoiden ehdoilla. Tässä ympyrässä on kyllä hyvin selkeät pyörätiet. Hankala kohta on esimerkiksi apteekin kohta Maantienkadun sairaalaa vastapäätä. Siinä on valoton suojatie, jossa on vähän kuollutta kulmaa. Lähellä olevaan liikennevaloristeykseen taas on hankala päästä pyörällä, kun sinne kulkeva 10 metrin kadunpätkä on yksisuuntainen. Pyöräilen ympäri vuoden, eikä pahoja haavereita ole sattunut. Kerran Tampereella jalankulkija tuli liikennevaloissa suoraan eteen. Väistäessä osuin pyörällä rotvallin reunaan ja lensin ohjaustangon yli."