Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Ajanviete Tähtijutut Näköislehti Kulttuuri Porilaine Urheilu Live

Poriginal-gallerian vuosi alkoi kolmen paikallisen taiteilijan näyttelyllä: Muistumia, maisemia ja muutama mandala

Kuvataide Jury 2020. Karoliina Korvuo, Tommi-Wihtori Roström ja Hanna Valtokivi Poriginal galleriassa 28. tammikuuta saakka. Vuoden 2020 näyttelykausi avautuu Poriginal-galleriassa kolmen satakuntalaisen taiteilijan yhteisnäyttelyllä. Kierroksen sysäävät alkuun alakerrassa Porin taiteilijaseuran Hanna Valtokiven ja Rauman taiteilijaseuran Tommi-Wihtori Roströmin teokset. Valtokiven akryylimaalausten moniulotteisena aaltoilevat hahmot tuovat mieleen vieraat olennot, tunkeutumisen ja invaasion. Figuurit ovat viitteellisiä muodoiltaan ja väreiltään—elastinen pensselin jälki saa rinnalleen saman tekijän raaputukset, sivallukset ja nopeat pintavedot. Akryylimaalauksissa kipunoi ja niissä aistii ajan vääjäämättömän liikkeen: voimakkaimmin ajatus aika- ja tila-akselista tuntuu päivänkehrinä avautuvien mandala-kuvioiden kohdalla, kuten teoksessa Another day is dawning . Huomioni kiinnittyy siihen, miten ajan käsite on läsnä myös kokonaisuuteen valikoituneissa töissä suhteessa toisiinsa: jotkut maalauksista ovat kokeneet päivänvalon vasta viikkoja sitten. Varhaisemmin luotu, monisärmäinen ja inhimillisiksi hahmoiksi muovautuva keramiikka ei siksi välttämättä asetu saumattomasti tuoreempien maalausten rinnalle. Aikakysymys heijastelee Valtokivellä myös kaihoa menetettyyn. Jotain ajan armottomuuden edessä taipuvaa Those were the days –keramiikkaveistoksen ihmishahmossa on. Se tuo lävistyksineen mieleen surumielisen punkkarin. Valtokiven tuoreemmassa tuotannossa on sen sijaan mukana enemmän tulevaisuutta kohti kurottavaa itsevarmuutta, optimismiakin. Tommi-Wihtori Roströmin sekatekniikka- ja grafiikantöitä luonnehtii jylhän romantisoiva lähestyminen luontomaisemaan. Vaikutelma korostuu niiden teoshybridien osalta, joissa kuva kehystetään antiikkihuonekalumaisilla elementeillä ja maisemallisuus yhdistyy näin artefaktisuuteen. Historiallinen näkökulma langettaa ylvään hehkun liki kansallisaarteiden gloorian ympärilleen imeville maisemille, jotka ainakin visuaalisuuden tasolla ovat suomalaisessa maisemakuvastossa moneen kertaan esiteltyjä ja siksi tuttuja. Yläkerran näyttelytilassa Roströmin ilmaisu saa laajempia muotoja: seesteinen sekatekniikkatyö Pergola assosioituu japanilaisen puutarhan vähäeleiseen geometrisyyteen ja harmoniaan. NYTE ry:stä Jury-näyttelyyn päätynyt ja itsensä esitystaiteilijana profiloiva Karoliina Korvuo täydentää Jury 2020 –näyttelyn. Taiteilija tutkailee toiminnallisen muotokuvapiirtämisen mahdollisuuksia digiajassa, tuoden teoksensa kolmesta taiteilijasta lähimmäs nykyaikaa. Korvuota näyttää kiinnostavan nykytaiteen moninaistuva tekniikka ja sen luomat mahdollisuudet henkilökuvien luomistyössä. Satakuntalaisesta taiteilijakolmikosta jokaista vie eteenpäin juuri omaa ilmaisua tukeva tekninen osaaminen. Nykyhetki tuo muistumiin, maisemiin ja muutamiin mandaloihin ajankohtaiset oivallukset.