Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Isot miinukset esitellyt Finnair ennakoi huomattavaa laskua koko vuodelle – eduskunnalta haetaan enintään 700 miljoonan valtuutta valtion osallistumiseksi lentoyhtiön pääomitukseen

Lentoyhtiö Finnairin liikevaihto, matkustajamäärä ja vertailukelpoinen liiketulos laskivat alkuvuonna tuntuvasti koronaviruksen takia. Yhtiö arvioi saman laskevan trendin jatkuvan koko vuoden, jonka vuoksi Finnairin liikevaihto tulee vuonna 2020 pienenemään olennaisesti vuoteen 2019 verrattuna. Finnairin liikevaihto laski 16,0 prosenttia vertailukaudesta ja oli 561,2 miljoonaa euroa. Osakekohtainen tulos painui miinukselle 1,14 euroa. Vertailukelpoinen liiketulos meni 91,1 miljoonaa euroa tappiolle, kun se vertailukaudella oli -16,2. Liiketulos oli nyt -95,6 miljoonaa euroa. Finnairin matkustajamäärä laski 15,6 prosenttia 2,7 miljoonaan. Esimerkiksi yhtiölle tärkeät Kiinan reitit peruttiin koronaviruksen vuoksi jo helmikuussa. Virustilanteen vuoksi Finnair kertoo operoivansa nykyistä minimiverkostoaan koko toisen vuosineljänneksen ajan. Polttoainekustannukset vähenivät tammi-maaliskuussa kuitenkin vain 1,3 miljoonaa euroa, koska polttoaineen hinnan vaikutus kumosi lähes kokonaan polttoaineen kulutuksen vähenemisen. "Käänne, jolle ei löydy vertailukohtaa historiasta" – Finnairin vuosi alkoi vahvasti, tammikuu sujui odotuksia selvästi paremmin, mutta helmikuusta alkaen koronavirus käänsi liikevaihdon suunnan dramaattisella tavalla, jolle ei löydy vertailukohtaa koko kaupallisen lentoliikenteen satavuotisesta historiasta, Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner sanoo tiedotteessa. Manner ennakoi, että akuutin kriisin hellitettyä edessä on 2–3 vuoden pituinen siirtymäaika uuteen normaaliin. – Ennakoimme lentoliikenteen toipuvan hitaasti heinäkuusta lähtien ja matkustajamäärien palaavan vuoden 2019 tasolle 2–3 vuodessa. Onkin todennäköistä, että joudumme jatkamaan lomautuksia myös kesän jälkeen ja sopeuttamaan siten resurssejamme pienempään lentämisen määrään, hän toteaa. Johdon palkkoja ja hallituksen palkkioita leikataan Mannerin mukaan yhtiön sisällä on tehty ja tehdään koko joukko säästötoimia. Niihin kuuluu koko henkilöstöä koskeva määräaikainen lomautus. Muita toimia ovat muun muassa verkoston voimakas sopeuttaminen, myynti- ja markkinointikulujen, toimittajasopimusten, it-kulujen sekä investointien leikkaaminen. Johdon palkkoja leikataan 15 prosenttia ja hallitus luopuu palkkioistaan samassa suhteessa. Poikkeustilanteen vuoksi 2019 osinkoa ei jaeta. Valtio osallistuu vakavaraisuuden tukemiseen Finnair alkaa myös valmistella osakeantia, koska koronavirustilanteesta aiheutuneet tappiot ovat vähentäneet yhtiön omia pääomia. Valtioneuvosto tiedotti keskiviikkona, että valtio tukee omistajana Finnairin suunnitelmaa. Talouspoliittinen ministerivaliokunta puoltaa, että eduskunnalta haetaan enintään 700 miljoonan euron suuruista valtuutta Finnairin pääomitusjärjestelyihin osallistumiseksi sisältäen nyt suunnitellun osakeannin sekä Finnairin mahdolliset muut pääomitusjärjestelyt. Yhtiön suunnitelman mukaan osakeannin kokonaismäärä olisi arviolta 500 miljoonaa euroa. Suomen valtion osuus Finnairin osakkeista ja äänistä on tällä hetkellä 55,8 prosenttia. – Koronakriisin vaikutukset koko lentoliikenteeseen, ja siten myös alansa vahvimpiin lukeutuvaan Finnairiin, ovat olleet järisyttävän suuret. Valtio haluaa etukäteen varmistaa, että sillä on valmius yhtiön vakavaraisuuden riittävään tukemiseen erilaisissa tilanteissa. Nyt jos koskaan valtion vastuullisena, pitkäjänteisenä omistajana täytyy omalta osaltaan pyrkiä varmistamaan, että Suomessa on vahva lentoyhtiö myös tulevaisuudessa, sanoo omistajaohjausministeri Tytti Tuppurainen (sd). Finnair on valtiolle strategisen intressin yhtiö.