Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Onko perusturvan uusi toimintamalli suunta, johon sote-uudistuksella tähdätään, eli jätetään vanhukset oman onnensa nojaan?

Porin perusturva on päätynyt kesäkuun alussa vähentämään vanhusten tehostettua palveluasumista. Samalla perusturva päätyi panostamaan julkiseen kotihoitoon lisäämällä sinne resursseja. Perusturva käynnisti muutoksen vaivihkaa ennen perusturvalautakunnan päätöstä eikä sen alkamisesta erikseen viestitty edes yksityisille palveluntuottajille. Muutos alkoi näkyä kesäkuun jälkeen yksityisissä, tehostettua palveluasumista tuottavissa yksiköissä, joihin perusturva ei enää sijoittanut vanhuksia. Tuolloin alkoi usealle pk-yritykselle jäädä tyhjiä huoneita, ja elokuun lopussa niitä oli yritysten ja yhdistysten palvelulaitoksissa jo lähes neljäkymmentä. Samanaikaisesti asumispaikkaa jonottavien määrä kasvoi. Elokuun lopussa tehostetun palveluasumisen paikkaa odotti jopa 52 vanhusta. Ympärivuorokautista kotihoitoa ei ole vielä saatu muutettua toimivaksi, ja rekrytoinnitkin ovat vasta käynnissä. Huolestuttavaa on, että tässä muutoksessa unohtui kaksi tärkeää seikkaa: vanhukset palvelujen käyttäjinä ja palveluja tuottavat yritykset. Herättää myös kysymyksen, miksi näin on tehty – pääsyynä ei voi olla ainakaan palvelun hinta, sillä yksityisen sektorin tehostetun palveluasumisen hinnaksi on käänteisellä kilpailutuksella määritelty 115 euroa vuorokautta kohden. Arviomme on, että kaupungin oman tuotannon vuorokausihinta on keskimäärin 148 euroa. Onko tämä perusturvan uusi toimintamalli suunta, johon sote-uudistuksella tähdätään, eli jätetään vanhukset oman onnensa nojaan kotihoidon armoille silloinkin, kun he aidosti tarvitsevat tehostettua palveluasumista? Entä onko uusi sote-uudistus malli, jossa yritysten palveluja ei tarvita kuin korkeintaan tarvittaessa täydentämään julkisen sektorin palveluja? Nyt uudessa sote-uudistuksessa on huomioitu lähinnä julkinen tuottaja. Esityksestä puuttuu lähes kokonaan palvelumarkkinoiden ylläpito ja niiden kehittäminen. Palvelujen saatavuus voitaisiin kuitenkin turvata hyväksi todetulla monituottajamallilla, jossa yritykset ja yhdistykset voisivat tuottaa osan palveluista. Porin perusturvan tulisi aikailematta ottaa palvelukokonaisuus lähemmin tarkasteltavaksi. Muutoksessa tulisi huomioida palvelusetelin laajempi käyttö sekä kotihoitoon että tehostettuun palveluasumiseen. Ehdotamme myös kotihoidon ja tehostetun palveluasumisen välimalliksi kevyempää ja edullisempaa palveluasumista, joka toisi toimintoihin lisää laatua ja tehokkuutta. Tällaisessa asumismallissa voidaan palveluseteleiden avulla huomioida jokaisen vanhuksen yksilölliset palvelutarpeet. Se olisi sekä asiakaslähtöistä että taloudellisesti järkevää. Unohdetaan siis ideologiat ja panostetaan asiakkaisiin. Markku Kivinen toimitusjohtaja Satakunnan Yrittäjät