Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

”Myrsky se yltyy vaan”, lauleskeli veneitä pelastanut Jouko Takkunen – Ailan raivo näkyi Reposaaressa, missä puut katkesivat kuin tulitikut

On syyskuun 17. päivä vuonna 2020, kello on 7.30 aamulla. Sisämaassa se ei vielä tuntunut. Eikä oikeastaan vielä Meri-Porin Pihlavassakaan. Kaanaan kohdalla Aila-myrskyn läsnäolon huomaa jo toisella tavalla, Tien vierustan puut ovat kuin tuulen pieksämää viljapeltoa. Joitakin vielä lehdessä olevia puita on kaatunut kuin outoa vihantaa luokoa. Reposaareen johtavalla sillalla tuulenpuuskat tarttuvat henkilöautoon ja yrittävät heitellä sitä toiselle kaistalle. Kappelinsuntin sillan jälkeen alkaa pelottaa. Jykeviä puita on kaatunut tien molemmin puolin kuin tulitikkuja. Tien vieressä näkyy hätäisesti raivattuja runkoja. Vaaran tunne siitä, että puu kaatuisi auton eteen tai päälle, on todellinen. Siikarannan leirintäalueella liikkuu joitakin ihmisiä. Asuntovaunut ovat paikoillaan, eikä lomamökeissä näytä olevan vaurioita. Taustalla raivoaa kuitenkin myrskyn kurittama meri. Reposaaren lähellä tien pinta on kuin täynnä nukkaa. Pienten oksien lisäksi asfaltille on laskeutunut neulasmatto. Itse saaren taajamassa on kaatuneita puita siellä täällä. Niitä löytyy satamapuistosta ja keskeltä kylää. Saaren suuren kerrostalon kupeessa puita on kaatunut roskakatoksen päälle. Junnilan leirikeskuksen vieressä kaatunut puu on vienyt mennessään sähkölinjan. Repsottavia peltikattoja ei näy, vaikka olisi ihme, ettei sellaisiakin löytyisi. Kaupparannan kioskilla käy kuhina. Itse kukin saarelainen käy kuulemassa uutisia mitä on missäkin tapahtunut. Solalan Tapsa tietää kertoa, että venesatamassa on ongelmia. Joidenkin purjeveneiden kiinnitykset ovat pettäneet ja veneet hankaavat nyt toisiaan. Kioskilla keskustellaan siitä, miten oikea veneen kiinnitys myrskyä varten tehdään. Reposaaren VPK:n miehistö on päässyt kioskille hätäiselle kahville ja sämpylälle. VPK:n päällikkö Henrik Räisänen näyttää tarmokkaalta, vaikka hälytystehtäviä on tullut yhtenä soirona jo aamuyöstä lähtien. – Ensimmäiset hälytykset tulivat jo ennen neljää. Sen jälkeen on koko aamu tehty raivaustöitä. Venevahinkoihin meitä ei ole hälytetty, eikä merenkäynnistä johtuneista vahingoista ole ainakaan vielä raportoitu. VPK:n tärkeimpänä tehtävänä on ollut pitää väylät avoinna liikenteelle. – Raivaustöissä ei ole ehditty hienostelemaan ja laittamaan puita siisteiksi klapeiksi. Tässä työssä ei jaeta kauneuspisteitä, tärkeintä on tehokkuus ja nopeus. Sopimuspalokunnan miesten mukaan pitkään aikaan ei ole ollut vastaavaa myrskyä kuin päälle edelleenkin puhaltava Aila. – Tapani-myrsky oli aikoinaan vastaava. Se kestikin kaksi päivää. VPK:n miehet joutuvat hounimaan sämpylänsä ja ryystämään kahvinsa kiireen vilkkaa, sillä lisää tehtäviä on tulossa. Taas on lähdettävä raivaamaan kaatunutta puustoa. Hieman myöhemmin tehtäviä löytyi myös venesatamasta, jossa veneiden omistajia oli ilmeisessä vaaran paikassa veneitään pelastamassa. Kioskilta huikkaillaan kiireisille miehille, että voisiko näille laittaa lounasta valmiiksi, jahka töiltänsä ehtisivät. Paloauton perään säntää omalla autollaan iltapäivälehden partio. Sielläkin on ollut aavistus, että juuri Porin Reposaari on nyt kovilla. Vähän matkan päässä kioskista Kaupparannan satama-altaassa näkyy mies kiipeämässä veneissä ja niiden kiinnitysköysissä kuin jäntevä trapetsitaiteilija. Mies on reposaarelainen Jouko Takkunen , joka on lähtenyt omalle missiolleen pelastamaan niiden ihmisten veneitä, jotka eivät ole saapuvilla. – Tästä oli peräköysi lähtenyt irti, näyttää Takkunen ja vilkaisee vieressä olevaa täyteen vesilastiin joutunutta alumiinivenettä. – Tuollekin pitäisi tehdä jotain. Myrskynpuuska ulvaisee jälleen ja heilauttaa venettä, jossa Takkunen tasapainoilee. Mies hymyilee ja laulaa itsekseen ilmeisesti itse keksimäänsä sävelmää "myrsky se yltyy vaan". Suuri parvi joutsenia on laskeutunut merenlahdelle myrskyltä turvaan. Autoradion säätiedotuksessa kerrotaan tilanteen jatkuvan erittäin vaarallisena vesialueilla.