Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Tasapaino heikkenee iän myötä dramaattisesti, jos sitä ei harjoita – Yksinkertainen testi kertoo, onko tasapainosi yhä kiitettävällä tasolla

Tasapaino on ominaisuus, johon ei juuri kiinnitä huomiota, ennen kuin jotain sattuu: horjahdus salilla tai kaatuminen liukkaalla. Tasapainolla on tapana heikentyä iän myötä, jos sitä ei harjoita. Hyvä tasapaino auttaa tekemään treenit oikealla tekniikalla ja suojaa loukkaantumisilta. – Tasapaino on tärkeä pohjaominaisuus lähes kaikessa treenissä juoksusta kuntosaliin. Sitä tarvitaan myös tavallisessa arjessa, valmentaj a Joosua Visu ri kertoo. Helppo liike kertoo Miten tukeva tasapainosi on nyt? Yksinkertainen, mutta toimiva testiliike on yhden jalan tasapainottelu. Vastaava liike tunnetaan joogassa puuasanan nimellä. Liike antaa hyvän yleiskuvan ja paljastaa kehosta yllättävän paljon. Tavoitteena on vakaa ja rento asento. Jos on vaikea pysyä yhdellä jalalla hetkeäkään horjumatta, se kertoo, että tasapainossa on kehitettävää. – Minuutti on kiitettävän arvosanan raja. Jos asennossa pysyy niin kauan, voi alkaa siirtyä haastavampiin liikkeisiin, kuten yhden jalan kurkotuksiin. Tasapainottelu kertoo myös lihaskunnosta. Lonkan ja keskivartalon lihakset pitävät lantiota vaakatasossa ja asentoa pystyssä. Jos lihaksia joutuu jännittämään kovasti ja lantio painuu vinoon, voimassa on todennäköisesti petrattavaa. Tasapainotesti kannattaa tehdä hyvin levänneenä. Muutama harjoitus pari, kolme kertaa viikossa riittää. – Harjoituksia on hyvä lisätä alkuverryttelyyn, niin saat samalla lämpöä lihaksiin. Tasapainoillessa joutuu keskittymään, eli se myös siirtää fokusta mukavasti treeniin. Yhden jalan tasapainotesti 1. Hae hyvä, ryhdikäs asento. Aktivoi keskivartalon lihakset ja pidä selkä suorassa. Paina koko jalkaterä tukevasti lattiaan: paino ei ole ulko- tai sisäsyrjällä. Etsi katseelle kiintopiste joko seinästä silmien korkeudelta tai lattiasta pari metriä jalkaterästä eteenpäin. 2. Valmistaudu liikkeeseen siirtämällä painoa hiukan enemmän vasemmalle jalalle. 3. Nosta oikea jalkapohja lepäämään vasenta säärtä tai reittä vasten ja avaa polvea sivulle. Älä nojaa vasemman lonkan varaan: pyri siihen, että lonkat ovat samalla korkeudella eikä lantio karkaa sivulle. Tee työtä pakaroiden ja keskivartalon lihaksilla. Voit avata käsivarret sivulle, niin tasapaino on helpompi pitää. 4. Laita sekuntikello päälle ja laske, kuinka kauan pysyt asennossa yhtäjaksoisesti. Kiitettävän tuloksen raja on 60 sekuntia. Toista sitten testi toisella jalalla. Jos toista jalkaa on vaikea nostaa ilmaan, voit pitää ensin varpaat kevyesti maassa tai ottaa sormenpäällä seinästä tukea. Varo kuitenkin, ettet nojaa seinään liikaa. Kun kehityt, voit tehdä liikkeen dynaamisena. Liikuttele ilmassa olevaa jalkaa koukussa eri suuntiin: eteen, sivulle ja viistoon. Toista muutama kerta molemmille puolille.