Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Ajanviete Tähtijutut Näköislehti Kulttuuri Porilaine Urheilu Live

Vielä ehdit näyttelyyn: ROP-taiteilijaryhmän teoksissa rakennukset ilmentävät ihmissuhteissaan haparoivia ihmisiä

Kuvataide ROP-taiteilijaryhmä, Tuomo Rosenlund & Pekko Orava: Heaven Pro 18.2. saakka. Poriginal-galleria, Eteläranta 6, Pori, avoinna ti-su kello 11-18. Punottavat pylväät horjahtelevat huoneessa. Jokaisen nokassa nököttää mökki, jonka piipusta tuprahtaa pieni savupilvi. Mökeistä sojottaa jonkinlaisia laitureita tai rikkoutuneita ratakiskoja. Teoksen nimi Illan viimeinen hidas todistaa, että fallinen visuaalisuus hallitsee ihan tarkoituksellisesti. ROP-taiteilijaryhmän edellinen näyttely nähtiin Poriginalissa seitsemän vuotta sitten. Silloin Tuomo Rosenlundin (s. 1976) ja Pekko Oravan (s. 1973) yhteisteoksissa korostuivat arkkitehtonisuus ja jopa kirjonnan kaltaista kirkkautta hehkunut maalausjälki. Uusista teoksista välittyy sisäistyneempi psykologinen havainnointi, joka samalla karsii niiden viehättävyyttä. Jos ennen pieni ihminen nähtiin kuin jumalallisin silmin, yksinäisenä ukkelina urbaanissa maisemassa, nyt mielentiloja kuvataan kipeämmin ja kokemuksellisemmin. En väitä teoksia trendikkään autofiktiivisiksi vaan ennemminkin myötätuntoisemmiksi. Heijastus on kuin suuri sormus. Rakkauden sinetöi jalokivenä nököttävä sievä omakotitalo. Kauniillakin kodeilla on kipukohtansa, joita teoksessa ilmentää sormuksen sisäpuolella hiertävä talon synkkä varjokuva. Omakotiasumisen draama ottaa lisää kierroksia gallerian yläkerrassa. Välillä valo palaa yksinäisessä ikkunassa, toisinaan ulko-ovi ammottaa selällään. Ovia paiskotaan ja lähtemistä suunnitellaan milloin mihinkin suuntaan. Vaeltajissa leikitellään jälleen jumalperspektiivillä, mutta yhdistettynä arjen mittakaavaan. Maitotölkin malliset valkoiset talot voi nähdä myös päiväkotilasten arkkitehtonisina harjoituksina. Muotokielen ja maalausjäljen yksinkertaistamisen riskinä häilyy se, että taiteilijaryhmän oma käsiala liudentuu yleisluonteiseksi. Kaksoistornit Heaven ja Heaven Pro edustavat tyyliltään tuttua ROPia. Kepeä modernismin ja kuluttamisen piikittely perustelee sen piirteiden liioittelun ja taiteellisen hyödyntämisen. Homma toimii kuin Jacques Tatin (1907-1982) elokuvassa Enoni on toista maata . Toinen kerrostaloista on toista parempi, mutta kukaan ei oikein tiedä miksi ja miten.