Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Tähtijutut Ajanviete Näköislehti Satakunta Urheilu Porilaine Kulttuuri

Polttoainehintojen jättivertailu: Rauman hintataso yllättää – katso täältä, mitä bensa ja diesel maksoivat ympäri maakuntaa

Satakunnassa autojen polttoaineiden hintakirjo on suuri. Asia selviää Satakunnan Kansan tekemästä vertailusta, jossa selvitettiin yli 50 satakuntalaisen aseman polttoaineiden hinnat torstaina 16. tammikuuta. Vertailun yllättäjä on Rauma. 95E-bensiinin kolme 98E-bensiinin neljä ja dieselin kaksi halvinta hintaa löytyvät kanalikaupungista. Toisessa päässä listaa vaihtelu on suurempaa. Kalleinta 95E-bensiiniä myydään Huittisissa. 98E:tä Noormarkussa ja Dieseliä Porissa. Porin hintatasossa omalla tontillaan on Neste Porinportti, jonka kaikki polttoainelaadut olivat selvästi kalliimpia kuin muissa kaupungin vertailukohteissa. Vuoden 2019 viimeisinä kuukausina litra 95-oktaanista bensiiniä maksoi keskimäärin hieman yli 1,5 euroa. Litrasta 98E-bensiiniä joutui tuolloin pulittamaan kymmenen senttiä enemmän eli muutaman sentin yli 1,6 euroa. Dieselin keskihinta Suomessa oli puolestaan loppuvuodesta 2019 hieman yli 1,4 euroa. Lukemat perustuvat Tilastokeskuksen dataan . Polttoaineiden keskihinnat ovat nousseet loppuvuoden lukemiin verrattuna vain muutaman sentin per litra. Tämän hetkisten polttoaineiden keskihintojen ja Porissa torstaina mitattujen kalleimpien hintojen ero on sen sijaan huomattavasti suurempi. Diesel-litra maksoi torstaina Porissa peräti yhdeksän senttiä maan keskiarvohintaa enemmän. Litra 98E-bensiiniäkin oli Porissa viisi senttiä tyyriimpää kuin keskiarvoisesti muualla. Polttoaineiden hinnat eivät tulevaisuudessa ainakaan laske. Liikenteessä käytettäviä polttoaineita verotetaan nimittäin aiempaa ankarammin elokuusta 2020 alkaen. Kun veronkorotus otetaan huomioon, bensiinin litrahinta nousee loppukesästä reilut 6 senttiä per litra. Diesel-litran hinta puolestaan nousee lähes 7 senttiä. Polttoaineen hintaan vaikuttavat kuitenkin monet tekijät. St1:n toimitusjohtaja Mika Wiljasen mukaan hinta riippuu ennen kaikkea maailmalla tapahtuvista asioista. Hetkellisiä tuotantovaikeuksia voivat aiheuttaa niin luonnonkatastrofit kuin poliittisten tilanteiden ja talouden muutoksetkin. Alkuvuodesta Iranin ja Irakin ohjusiskut nostivat öljyn hintaa. Nyt raakaöljyn hinta on Wiljasen mukaan palautunut samalle tasolle millä se oli ennen iskuja. Öljyn hintaa tulevaisuudessa on hänen mukaansa sen sijaan äärimmäisen vaikeaa arvioida. – Elokuun veronkorotukset vaikuttavat selkeästi polttoaineen hintaan. Muuta tällaista suoraan vaikuttavaa asiaa ei ole näköpiirissä. Suomen sisäiset hintaerot taas johtuvat Wiljasen mukaan pääosin paikallisesta kilpailusta. Hänen mukaansa hinnoittelu on aktiivista ja sen myötä voi tapahtua äkillisiäkin muutoksia. Tämä johtuu siitä, että kilpailutilanteessa hinnat saattavat laskea pitkään. Lopulta tulee piste, jossa hintatason nostaminen on välttämätöntä. – Hetkellisesti tällaisessa tilanteessa voi syntyä todella isojakin eroja.