Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Padot laitettiin Porissa erityissyyniin – Kokemäenjoen pinta nousemassa talven ennätyslukemaan

Pori Koska Kokemäenjoen pinnan ennustettiin tiistaina nousevan Porissa korkeammalle kuin vielä kertaakaan kuluvana talvena, nostettiin myös Porin patoturvallisuusorganisaation valmiutta. – Käytännössä se tarkoittaa sitä, että korjauspäivystystä laajennettiin Kahaluodon alueelta myös niille kohdin, missä jokivesi nousee patojen takana olevaa maanpintaa ylemmäs, kertoi Porin kaupungin suunnitteluinsinööri Taina Koivisto . Valmiudessa ollaan sen varalta, että maa-aineksesta rakennettujen patojen läpi suotautuva vesi aiheuttaisi padon vuotamisen, mikä voi edelleen johtaa padon murtumiseen. Koivisto kävi tiistaina paikan päällä tarkastamassa Järviojan ja Eristysojan tilannetta. Järviojan reunapadon murtuminen saattaisi aiheuttaa tulvan Pormestarinluodon, Hyvelänviikin ja Luotsinmäen alueille. Lyttylän Eristysojan reunapadon vaurio aiheuttaisi tulvan lähinnä pelloille.  Myös jokunen asuinrakennus voisi pahimmassa tapauksessa kärsiä vahinkoja. – Järviojan reunapadot olivat kunnossa, Koivisto kertoo. Järviojan padot peruskunnostettiin vuoden 2011 Tapani-myrskyn jälkeen, joten niiden pitäisi hyvin kestää hetkellinen vedennousu. Eristysojan reunapato on sekin peruskorjattu Myrskyntielle asti, mutta loppuoja kaupunkiin päin on sitä vailla, sillä alueella on suunnitteilla muutoksia padon kulkuun. Mahdollisen tulvan arvellaan jäävän tällä kertaa melko matalaksi eikä kenenkään henki tai terveys näyttäisi siis joutuvan vaaraan. – Muutamissa kohdin vesi on korkeammalla kuin maanpinta. Vaaditaan kuitenkin jopa 1,5 metrin vedenpinnan nousu, jotta vesi ylittäisi padonharjan, Koivisto sanoo. Patoturvallisuusorganisaatio jatkaa vedenkorkeuden ja ennusteiden seuraamista, ja tarkkailee tarvittaessa patoja tiheämmin. Myös patojen korjauksiin varaudutaan. Ympärivuorokautista valvontaa ei tällä valmiustasolla vielä tarvita. Kun patoturvallisuusorganisaation valmius nostettiin nyt kolmiportaisella asteikolla tasolle yksi, ei kovin suuresta hädästä vielä ole kyse. Ihan tavallistakaan tason nosto ei ole. Koivisto muistelee niin tehdyn neljä kertaa aiemmin vuodesta 2008 alkaen. Ainoastaan kerran taso on nostettu kakkoseen. Se tapahtui talven 2017–2018 hyydetulvien aikaan. Kokemäenjoen pinnannousulle Porissa on juuri nyt useita syitä. Joen virtaama on runsas ja samaan aikaan meriveden pinta on korkealla. Lisäksi sää muuttui jälleen sateiseksi. – Kokemäenjoen virtaama on Porissa nousemassa vähän yli 600 kuutioon sekunnissa. Se on tosin noin 50–100 kuutiota vähemmän kuin joulun alla, totesi johtava vesitalousasiantuntija Juha-Pekka Triipponen Varsinais-Suomen ely-keskuksesta. Meriveden korkeuden ennustetaan nousevan huippuunsa tiistai-illalla. Korkeimmillaan sen odotetaan käyvän lukemassa + 65 senttimetriä. Hetkellisen laskun jälkeen pinta on nousemassa keskiviikkona uudelleen tiistai-illan lukemiin. Virtaamaa Kokemäenjoessa pidetään yhä suurena, jotta järviin saadaan varastotilavuutta joen hitaampaa jäädytysajoa varten. Juha-Pekka Triipposen mukaan vesimäärät Kokemäenjoen vesistön yläosan järvissä ovat hallinnassa ja joissain pinta on vähän laskenut. – Meillä on tarvittaessa hyvinkin varaa yhteen jäädytysajoon. Sään ennustetaan jatkuvan lauhana, joten hyyteen muodostumisen vaaraa ei lähitulevaisuudessa ole. Seuraa Kokemäenjoen vedenkorkeutta reaaliajassa täältä: Vedenkorkeus Kokemäenjoessa juuri nyt Porissa on koottu patoturvallisuusorganisaatio eri alojen toimijoista. Mukana on edustajat kaupungin tekniseltä sekä ympäristö- ja lupapalvelujen toimialalta, Porin Vedestä, Pori Energiasta sekä Varsinais-Suomen ely-keskuksesta ja Satakunnan pelastuslaitokselta. Kaupungin johto pidetään sekin ajan tasalla. Patoturvallisuusorganisaation valmiusastetta nostetaan tilanteen niin vaatiessa nollasta arvoon 1–3. Kolmostasosta seuraavat tasot ovat korjaushälytys ja pelastushälytys, jolloin vaaditaan pelastustoimia. Organisaatiolla on valmiiksi kirjatut toimenpidesuunnitelmat karttoineen kunkin valmiustason toimille. Tarvittaessa suljetaan esimerkiksi ojarumpuja tai lastataan kuorma-autoja murskeella ja varataan kaivinkoneita käyttövalmiuteen.