Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Eurovaalitulos Eurovaalikone Satakunta Urheilu MM-kiekko Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Aikuisten ihmisten ylimielisyys nuoria kohtaan on vastenmielistä – myös liikenteessä

Eduskunta hyväksyi viime marraskuussa kevytautoja koskevan lakiuudistuksen. Mopoautokortin suorittaneet yli 15-vuotiaat ovat oikeutettuja ajamaan nopeusrajoitettua henkilöautoa eli kevytautoa tämän vuoden loppupuolella. Asia on noussut valtakunnalliseksi keskustelunaiheeksi. Moni liikennealan ammattilainen on ilmaissut kantansa asiaan. Esimerkiksi liikenneopettajien yleinen mielipide on, että lakiuudistuksen tuloksena liikenneonnettomuuksien määrä tulee lisääntymään. Kevytauton nimi valehtelee, sillä se ei ole kovin kevyt. Sen paino voi nousta jopa yli tuhanteen kiloon. Mopoauton kokonaismassa on alle puolet edellisestä. On mielenkiintoista nähdä, miten kevytautot tulevat vaikuttamaan esimerkiksi onnettomuustilastoihin. Toinen mielenkiintoinen asia on, että miten liikennekäyttäytyminen tulee muuttumaan, vai muuttuuko ollenkaan? Mopoautoilijana voin itse kertoa, että jotkut aikuiset ihmiset käyttäytyvät liikenteessä törkeästi minua kohtaan vain siksi, että ajan mopoautolla. En ole ainoa nuori, joka on kokenut tällaista. Vastaavia tilanteita näkee liikenteessä päivittäin. Myös mopoilijat kokevat samaa. Ne ihmiset, jotka harrastavat tällaista eivät tunnu ymmärtävän, että kuljettaja on ihminen ja nuori. Sellainen, jolla on koko elämä edessä. Aikuisten ihmisten ylimielisyys nuoria kohtaan on vastenmielistä ja tuomittavaa. Saman lauseen voisi tietysti sanoa toisinkin päin. Eivät nuoret aina puhtaita pulmusia ole. Kokeneempien rattimiesten liikenteessä antama esimerkki kuitenkin tarttuu helposti nuoriin. Aiheuttaisivatko kevytautot liikenneraivon lisääntymistä vai poistaisivatko ongelman? Kukaan ei tiedä kysymykseen vastausta, mutta nykyinen tilanne on kestämätön nuoria kohtaan. Mopoauton sallittu maksiminopeus on 45 kilometriä tunnissa. Nopeusrajoitusta muuttamalla 60 kilometriin tunnissa tehtäisiin mopoautolla liikkumisesta turvallisempaa, koska silloin ne eivät olisi tien tukkeena. Myös niiden laiton virittäminen vähenisi huomattavasti. Kun kevytautot saapuvat liikenteeseen, mopoautojen hintojen romahtaminen on odotettavissa. Jatkossa se on halvempi ratkaisu nuorelle kuin kevytauto. Mopoautoilijoidenkin määrä saattaa näistä syistä nousta. Tietyissä EU-maissa, kuten Ranskassa ja Belgiassa, ovat mopoautot melkoisen iso bisnes. Suomessa niitä taas yritetään korvata kevytautoilla. Onkin mielenkiintoista nähdä, miten Euroopan Unioni vastaa Suomen sooloiluun. Kirjoittaja on Porin Kaarisillan koulun oppilas