Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Taksiliitto hallituksen lakiremontista: Suurimmat montut peittyvät, mutta harmaan talouden torjunta jää puolitiehen

Kiistellyn taksiuudistuksen remonttisarjaksi nimetyt korjausehdotukset saavat Suomen Taksiliitolta kiitosta, vaikka toiveet eivät täysin täyttyneetkään. – Suurimmat lain montut peitetään, mutta ei tässä tietä vielä ole asfaltoitu, tulkitsee Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen . Vaikka suunta esimerkiksi harmaan talouden torjunnassa on Koskisen mielestä hallituksen esityksessä hyvä, jäi se osin puolitiehen. – Nykyteknologiaa olisi tässä kohtaa voitu käyttää enemmän hyväksi. Olisimme halunneet mallin, jossa tiedot olisi saatu reaaliaikaisesti taksimatkoista viranomaiskäyttöön. Lakiluonnoksen mukaan kaikissa takseissa tulisi jatkossa käyttää joko taksamittaria tai muuta laitetta, joka kerää tiedot verottajaa varten. Taksamittaria pitäisi käyttää, kun kyydin hinta perustuu matkan pituuden ja ajan mittaamiseen ajon aikana. Hallitus esittää myös yrittäjäkoulutusta ja -koetta taksiliikenneluvan edellytykseksi. Taksiliikenneluvan hakijalla pitäisi myös olla y-tunnus jo ennen luvan myöntämistä eikä vasta toiminnan aloittamisvaiheessa. Lakiluonnos pari vuotta voimassa olleen taksilain epäkohtien korjaamiseksi on parhaillaan lausuntokierroksella. Lakiesityksen on määrä tulla eduskuntaan jo syksyllä. Tuhannella luvan saaneella ei y-tunnusta Harmaa talous on Koskisen mukaan alan ykköskysymys. Hän on mielissään, että "jopa" ministeriö on tunnustanut ongelman, josta on selkeää näyttöä. – Suomessa on tuhat taksiliikenneluvan haltijaa, joilla ei ole y-tunnusta, eikä siis edes mahdollisuutta hoitaa yhteiskunnan velvoitteita. Ja samalla, kun liikenneluvan haltijoiden määrä on kasvanut merkittävästi, ei arvonlisärekisteriin rekisteröityneiden taksiyrittäjien määrä kuitenkaan ole lisääntynyt, hän huomauttaa. Taksiuudistus tuli voimaan heinäkuussa 2018. Tuolloin taksilupia oli voimassa noin 9 560. Kahden viime vuoden aikana lupia on lakkautettu Koskisen mukaan noin 2 000, ja samaan aikaan on tullut noin 6 500 uutta liikenneluvan haltijaa. – Suurin osa uusista on kaupungeissa ja osa tavoittamattomissa. Miten käy pienempien paikkakuntien palvelujen? Etenkin harvaan asuttuja seutuja ja ajoittain myös pienempiä kaupunkeja koskevaa saatavuusongelmaa ei taksilain säännösrukkauksella Koskisen mukaan ratkaista. Se vaatii laajempia yhteiskunnallisia päätöksiä. – Kuntien kannattaa nyt hyvin tarkkaan miettiä omia julkisia hankintojaan, millä voisivat tukea paikallista yrittäjyyttä, jotta taksipalvelu säilyy kunnissa. Pääkaupunkiseudulla, Turussa, Tampereella ja Oulussakin taksipalvelut kyllä säilyvät, mutta miten käy sitä pienempien paikkojen? Taksikupu ja lupa näkyviin Kuluttajatutkimukset ovat viestineet kansalaisten luottamuksen rapautumisesta takseihin uudistuksen jälkeen. Taksiliitto uskoo yrittäjäkoulutuksen, hinnan ilmoittamiseen liittyvien tarkennusten ja valvonnan helpottumisen tuovan parannusta. Jatkossa sekä taksiyrittäjän että kuljettajan olisi huolehdittava siitä, että taksissa on aina mukana taksiliikennelupa tai sen jäljennös. Lisäksi luvan haltijan nimi ja yhteystiedot sekä kuljettajan nimi olisi pidettävä matkustajan nähtävillä. Niin ikään taksivalaisin eli taksikupu olisi pakollinen silloin, kun auto on taksikäytössä. Hinnoitteluun haetaan läpinäkyvyyttä sillä, että kadulta tai taksitolpalta otettavissa kyydeissä olisi käytettävä tiettyä hinnoittelurakennetta. Lisäksi taksin ulkopuolella pitäisi esittää 10 kilometrin tai 15 minuutin esimerkkimatkan hinta tai tarjota matkaa kiinteällä hinnalla. Ministeriö: Lisää laatua Juha Sipilän (kesk.) hallituksen ja sen liikenneministerin Anne Bernerin (kesk.) aikanaan läpiajama taksiuudistus helpotti alalle tuloa, kevensi yrittäjille sekä kuljettajille asetettuja vaatimuksia ja vapautti hinnoittelun. Nykyhallitus teki vaikutuksista laajan arvion, joka valmistui tammikuussa. Hallitusohjelman mukainen lakiremontti käynnistettiin saman tien. – Korjausesitysten laajalla kokonaisuudella haetaan myös laadun parantamista. Esimerkiksi yrittäjäkoe voi nostaa ammattitaidon tasoa kaikilla toimijoilla, mutta myös jonkin verran markkinoille tulon kynnystä, arvioi hallitusneuvos Hanna Laurila liikenne- ja viestintäministeriöstä. Liikenne- ja viestintäviraston (Traficom) Ammattiliikenne-palvelun päällikön Sari Veijan mukaan taksisääntelyn korjauksen vaikutuksia hakemusmääriin on vielä vaikea arvioida. – Yrittäjäkoulutukseen ja -kokeeseen liittyvät vaatimukset saattavat toteutuessaan nostaa hakemusmääriä loppuvuodesta. Taksiuudistus astui voimaan 1.7.2018. Tuolloin taksilupia oli voimassa noin 9 560 ja taksinkuljettajan ajolupia 30 884. Uudistus helpotti alalle tuloa, kevensi yrittäjille ja kuljettajille asetettuja vaatimuksia sekä vapautti hinnoittelun. Heinä-joulukuussa 2018 uusia liikennelupia takseille myönnettiin 3 232, ja viime vuonna 2 516. Tammi-toukokuun aikana tänä vuonna uusia taksilupia on myönnetty 723, joista Helsinkiin 180, Espooseen 74, Vantaalle 70, Turkuun 32, Tampereelle 29, Ouluun 13 ja Rovaniemelle 12. Maaliskuun lopussa 2020 Suomessa oli 11 963 voimassaolevaa taksiliikennelupaa. Lakiluonnoksen lausuntoaika päättyy torstaina 9.7. Lausuntoja voivat antaa kaikki osoitteessa www.lausuntopalvelu.fi. Lähde: Traficom