Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Koulunkäynninohjaajia tarvitaan myös etäkoulussa – ”Lomautusten ja muihin töihin siirtämisen sijaan tunnistakaa tarve”

Hyvät päättäjät, opetushenkilöstö on joutunut historiallisesti mullistavaan tilanteeseen, kun opetuksen ja opiskelun tekniikat muuttuivat kertaheitolla. Henkilökunta on ollut suuren haasteen edessä, nopealla aikataululla. On ollut uskomaton kuulla ja nähdä, miten paljon hyvää se on saanut aikaan. Mukana on tullut uudenlaista innostusta, luovia ideoita, jaettua osaamista sekä hämmästyttävää yhteen hiileen puhaltamisen henkeä. Tilanne on vaatinut opetushenkilöstöltä uskoa mahdottoman tuntuiseen, epämukavuuden sietoa, valtavan tuntimäärän uuden opettelua, suuren määrän yhteydenpitoa oppilaisiin ja heidän huoltajiinsa ja ennen kaikkea toistemme kannustamista ja tukemista ihmeellisen tilanteen edessä. Ennen muutostilannetta opettajan kanssa työskenteli monessa luokassa myös ohjaaja, ehkä useampikin. Ohjaaja on opettajan tärkeä työpari ja toimivassa työparitoiminnassa vastuut ja roolit ovat olleet ammattiroolien mukaisessa reilussa, hyvin toimivassa järjestyksessä. Työparit ovat voineet luottaa toisiinsa oman alansa ammattilaisina ja tukeutua toisiinsa työnteossa. Oppilaille ohjaaja on ollut tuttu ja turvallinen aikuinen, vuorovaikutustyön superammattilainen, joka on hellittämättä läsnä opiskelu- ja siirtymätilanteissa. Tässä muutostilanteessa opettajat ovat jääneet monelta osin yksin hoitamaan etäkoulunkäyntiä, kun ohjaajan roolin ei ole annettu muuntua etätyöskentelyn tarpeisiin. Oppilaat ja tuen tarve ovat kuitenkin ennallaan. Muutostilanteessa tuen tarve useimmiten kasvaa ja etätyöskentelyssä mukaan tulee sellaisia osaamisen vaatimuksia, joihin moni oppilas tarvitsee aiempaakin enemmän tukea. Tällaisessa muutoksessa myös ohjaaja haluaa tehdä osansa ja päästä jakamaan työntekoa työparinsa kanssa sekä olemaan oppilaille tuttu tuki koulunkäyntiin. Opettajat hyötyvät ohjaajan etäohjauksesta, sillä uusi tilanne vie paljon työtunteja suunnittelun, oppilaiden neuvomisen, kollegiaalisen tiedonvaihdon ja materiaalien virtuaaliseksi muuntamisen vuoksi. Myös kotona etätyötä tekevät vanhemmat hyötyvät ohjaajan antamasta tuesta koulutehtävien parissa. Oppilaat tarvitsevat myös etänä ohjaajan kannustusta, tehtävien läpikäymistä, oman toiminnan suunnittelun tukea, tehtävissä auttamista, keskittymisen suuntaamista, aloittamisen, jatkamisen ja lopettamisen tukea, tukea ymmärtämiseen, kysymyksien ja tehtävien selventämistä ja kirjoittamisen apua. Eikä vähäisimpänä: ohjaaja on tunteidenkäsittelyn tukena ja juttukaverina hetkissä, jolloin erityisen oppijan toiminta ei etene tunnemaailman aiheuttaman toiminnanohjauksen esteen vuoksi. Tilanne aiheuttaa aikuisten lisäksi valtavan määrän tunteita lapsissa. Ohjaaja voi oppilaan kanssa pohtia, mikä työnteossa sujuu ja mikä takkuaa. Yhdessä voidaan luoda koulunkäynnille uutta rutiinia ja aikataulua. Ohjaajan tuomia hyötyjä on lukuisia. Haittoja en keksi. Pyydän siis kiinnittämään huomiota ohjaajien rooliin uudessa koulunkäynnin tilanteessa. Lomautusten ja muihin töihin siirtämisen sijaan tunnistakaa tarve ja mahdollisuus käyttää ohjaajan ammattitaitoa myös etätyöohjauksessa, sillä sitä tarvitsevat niin oppilaat, opettajat, vanhemmat kuin ohjaajat itsekin. Antakaa ohjaajien tehdä oma osansa yhteen hiileen puhaltamisessa, oman ammattiosaamisensa puitteissa. Nyt pitäisi miettiä pidemmälle niitä seurauksia, mitä tästä seuraa tukea tarvitseville oppilaille. Monelle heistä ohjaaja on koulupäivän aikana se tuki ja turva, jolle voi kertoa ettei osaa tai jaksa. Nyt kun tämä tuki puuttuu, nämä oppilaat tulevat suurella todennäköisyydellä tarvitsemaan vielä enemmän tukea kouluun palatessaan. Pitää myös muistaa, että mikäli oppilas saa koulussa ollessaan tukea koulunkäyntiinsä, mihin hänellä on oikeus, ei tuo oikeus tukeen poistu, vaikka hän olisi etäopetuksessa (perusopetuslaki 16a§, 17§). Tätä asiaa pitäisi todella miettiä, eikä vain ajatella ohjaajaa välttämättömänä kuluna. Kirjoittaja on koulunkäynninohjaaja ja ohjaajien luottamusmies Porin kaupungilla.