Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Koronakriisi pakotti lomauttamaan vaimon ja laittamaan 16 autoa lihoiksi –  Virustilanne maksanut Heikki Partisen firmalle jo 100  000 euroa

Hertzin autovuokraamossa Porin lentoasemalla on hiljaista. Koneet eivät lennä, ja liikematkustaminen, kuten matkustaminen yleensäkin, on lähes pysähdyksissä, joten vuokra-autojen kysyntäkin on romahtanut. Hiljaista on myös Satakunnan toisessa toimipisteessä Raumalla. – Meillä koronakriisi alkoi näkyä jo helmikuun lopulla, kun ensimmäiset firmat kielsivät henkilökuntaansa matkustamasta mihinkään, sanoo franchising-yrittäjänä Hertzin toiminnasta Satakunnan alueella vastaava Heikki Partinen . Kun Suomi pantiin käytännössä kokonaan kiinni maaliskuussa, menivät loputkin liikematkustajat, joiden osuus yrityksen liiketoiminnasta oli ennen kriisiä noin kolmannes. Samaan aikaan kuihtui vakuutusyhtiöiden tarve sijaisautoille. Partinen laskee, että koronakriisi on vienyt yrityksen liiketoiminnasta 70–80 prosenttia. – Kolmessa kuukaudessa tappiota on tullut 100 000 euroa. Yritys on joutunut paikkaamaan tappioita myymällä kalustoaan. Kahden Partisen torstaina tekemän autokaupan jälkeen lihoiksi on laitettu 16 autoa. – Koronakriisin alkaessa meillä oli 80 autoa, nyt 64. Vähennystarvetta on edelleen, ja seuraavat kaupat on sovittu ensi viikolle. Ennen kriisiä toimintaa pyöritettiin kolmen ja puolen henkilön työpanoksen voimin. Nyt Partinen pyörittää sitä suurimmaksi osaksi yksin. Tarvittaessa apuna on hänen poikansa. Yksi työntekijä jäi eläkkeelle helmikuun lopulla, eikä hänen tilalleen ollut järkeä palkata uutta. Vaimonsa Partinen joutui lomauttamaan, mistä kotona tuli vähän sanomista. – Tulee edelleenkin, mutta se oli pakko. Ajot ovat niin vähissä, että töitä ei ole, eikä ole rahaa palkanmaksuun. Itseään ei voi oikein lomauttaa, ja meillä on kuitenkin vakuutus- ja leasing-yhtiöiden kanssa sopimuksia, jotka vaativat ympärivuorokautista päivystystä. Reilut kolme vuotta Hertzin Satakunnan-toimintoja pyörittänyt Partinen on investoinut kasvuun paljon. – Olen tuplannut kalustomäärän sen jälkeen, kun ostin liiketoiminnan. Kaikki raha, mitä on tullut, on mennyt investointeihin ja kasvuun. Puskuria kriisin varalle ei investointien vuoksi juurikaan ollut. – Se tarkoitti sitä, että pankissa vierailtiin. Lainarahalla mennään eteenpäin, ja odotetaan, josko jotain tukia saataisiin jostakin. Partinen on hakenut tukea ely-keskukselta. Hakemus otettiin käsittelyyn 10. huhtikuuta, mutta päätöstä ei ole kuulunut. Hänen mielestään tällaisessa tilanteessa päätökset pitäisi saada tehtyä nopeammin. Yrityksille koronakriisin aikana myönnettyihin kehittämistukiin franchising-yrittäjillä on Partisen näkemyksen mukaan huonot mahdollisuudet. – On hyvin vaikeaa on keksiä, miten franchising-yrittäjä pystyisi kehittämään toimintaansa, koska meidän toiminnallemme on annettu niin tarkat raamit. Suuria odotuksia hänellä ei ole myöskään torstaina esitellystä kustannustuesta, jonka yksityiskohtia vasta työstetään. Partinen pelkää, että yrityksen kasvu saattaa estää tuen saamisen, jos sen kriteeriksi tulee liikevaihdon pieneneminen. – Kalustomäärämme on kasvanut viime vuodesta noin kymmenellä autolla. Jos tämän vuoden liikevaihtoa verrataan viime vuoden liikevaihtoon, voi olla, ettei pudotus ole riittävän suuri. Elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) esitteli torstaina toimialariippumattoman kustannustuen, jota yritykset voivat saada koronakriisin aiheuttamiin tulonmenetyksiin. Sitä voitaisiin myöntää tämän hetken arvion mukaan 2 000–100 000 tai 2 000–200 000 euroa. Tuen ei ole tarkoitus korvata täyttä määrää yrityksen menetyksistä. Tuen saamisen kriteerinä on näillä näkymin liikevaihdon putoaminen 20:lla tai 30 prosentilla.