Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Veneenveistäjällä kiireinen kevät – näin syntyy perinteinen rääkipaatti

Veneveistämö Kumpuselän pihalla Köörtilässä tuntuu olevan tekemisen meininkiä jo aamusta alkaen. Useita erikokoisia ja -mallisia paatteja odottaa vesille pääsyä, ja yrittäjällä on menossa yksi vuoden kiireisimmistä ajoista. Ilmassa leijailevat tervan aromit, sillä yksi pienempi puuvene on juuri sillä pensselöity. Veistämön toimialaan kuuluvat myös veneiden nostot ja laskut talvisäilytyksineen. Hallissa on parhaillaan useita veneitä keväthuollossa kun samalla syntyy uusia, vaaleita ja kaarevia kaunottaria eli kumpuselkäläisiä veneitä. Merikarvia tunnetaan rääkipaateistaan ja sellaisten tekijöitä löytyy vielä omasta pitäjästä. Toistasataa vuotta Köörtilässä toiminut veneveistämö on nykyiseltä nimeltään Veneveistämö J. Kumpuselkä. Jari Kumpuselkä oppi veneen tekemisen taidon isältään Hannulta , joka on nykyään jo eläköitynyt. Jari on toki kulkenut isänsä mukana verstaalla pikkupojasta asti. – Tulin tänne töihin 30 vuotta sitten. Sitä aiemmin ehdin olla jo muutaman vuoden rakennustöissä Puolimatkalla. Jari Kumpuselkä on venemaakari jo viidennessä polvessa. Kumpuselän veneet ovat laajalti tunnettuja, mutta mikä niistä tekee ”kumpuselkäläisen”? – Kaikilla tekijöillä on oma tyylinsä ja mallinsa. Ei sitä voi oikein selittää tarkemmin, mies toteaa vaatimattomasti. Vastaus voisi olla vaikka se, että Kumpuselän valmistamat puuveneet ovat ainutlaatuisia niiden laudoituksen puoliponttirakenteen takia. Puualan asiantuntijat tarkentavat tyyliä puuveneet.fi -sivustolla näin: Ulkopuolelta vene on tasasaumainen, mutta sisäpuolelta se näyttää limisaumaiselta. Laudan yläreunaan ajetaan ura ja toisen laudan alareunaa ohennetaan niin, että ne sopivat paikoilleen. Laudat kiinnitetään toisiinsa kupariniiteillä. – Meillä veistetyt veneet ovat yksilöllisiä, asiakkaiden toiveiden mukaisesti valmistettuja. Teemme perinteisiä kalastusveneitä eli rääkipaatteja myös huvikäyttöön. Porista kotoisin oleva kesäasukas Jouko Lindberg valmistautui purjeveneensä vesillelaskuun Köörtilän kalasatamassa Jari Kumpuselän seurassa. Sujuvasti lipui komea kulkupeli traktorin kyydistä aalloille. Maakrapukaan ei voinut olla ymmärtämättä veneilyn hohtoa sitä harrastavalle. Veneen omistajan ilo ja innostus siitä, että hän sai veneensä vesille, näkyi kauas. – Veneeni tuli jo täysi-ikäiseksi. Pidän sitä täällä talvisäilytyksessä. Rääkipaatteja syntyy hallilla pääasiassa talvella, sillä tila on lämmin ympäri vuoden. – Talvella korjataan ja tehdään uusia veneitä. Yhden veneen valmistus kestää noin 2,5 kuukautta, mutta aika on liukuva käsite. Yksittäistä venettä ei rakenneta yhtäjaksoisesti vaan välillä tehdään muitakin töitä. Tällä hetkellä rakenteilla oleva vene hiotaan ja kyllästetään ja sitten siihen asennetaan moottori. Perinteisesti merikarvialaismalliset puuveneet ovat hieman leveämpiä kuin Suomenlahden veneet. Veistämöllä valmistetaan erilaisia puuveneitä soutuveneestä yli kymmenmetrisiin matkaveneisiin. "Kaikilla tekijöillä on oma tyylinsä ja mallinsa. Ei sitä voi oikein selittää tarkemmin. Jari Kumpuselkä