Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Anne Berner katosi suoraan vallan huipulta Ruotsiin – selvitimme, miksi politiikan ulkopuolelta ministerijonon ohi kiihdyttäneen yritysjohtajan uudistukset kuohuttavat silti yhä suomalaisia

Anne Berner on huolellisesti poistunut julkisuudesta Ruotsin pankkielämään. Harvoin päivänpolitiikasta poissa oleva päättäjä saa yhtä paljon huomiota osakseen kuin viime hallituksen toimelias liikenne- ja viestintäministeri, joka ei kaihtanut uudistaa tonttiaan. – Se turkasen taksiuudistus. Kyllä se Perneri nyt temput teki. Näitä mielipiteitä on kuultu pitkin vuotta turuilla ja toreilla, eikä Perneri-puheelle näy loppua. Keskustan laahaava kannatus on saanut kentän yrmeäksi. Syyllisiä on helppo osoitella, ja Berner on siihen osuva kohde. Vaikka hänen kaudellaan liikennerintamalla sattui ja tapahtui, ei puolueen alamäkeä voi kokonaan Bernerin niskaan kaataa. Tämän myöntävät myös he, jotka arvostelivat ministeriä kärkkäimmin, kun monen uudistuksen pöly on laskeutunut. Tappioon liittyy useita elementtejä, niin myös mielipiteitä Berneriin. 1. Sipilää ja Berneriä kaivataan vielä Osa tähän juttuun haastatelluista poliitikoista on sitä mieltä, että pääministeri Juha Sipilää (kesk.) ja hänen hengenheimolaistaan Berneriä vielä kaivataan. Molemmat yrittivät viedä uudistuksia läpi liike-elämästä poimituin mallein. Aika ei ollut tarpeeksi kypsä heidän visioilleen. Berner kuvaili, että muutos tieliikenteen uudistuksessa on suurempi kuin auton keksiminen. Jos näin on, hänen reseptinsä kaivetaan joskus naftaliinista. Puoluetoveri kysyykin, oliko suurempi synti olla liian rohkea kuin olla tekemättä mitään. Entä mitä miettii myrskyisästä kaudestaan ja sen jälkipyykistä itse Berner? Hän viestitti Lännen Medialle, ettei ole valmis haastatteluun. Rivien välistä voi tulkita, että jonkin tilinpäätöksen hän kertonee. Hän totesi, että elämä on nyt "hyvää ja valtavan kiireistä". Berner aloitti alkukesästä ruotsalaispankki SEB:n hallituksessa. Lisäksi hän jatkaa perheyritys Vallila Interiorissa. 2. Taksiuudistus ja pankkikohu Siitä ei pääse yli eikä ympäri, että taksit ja pankkikohu saavat edelleen monen näkemään punaista. Puolueväki muistelee, että viime kevät oli raskas. Kun tieto nimityksestä pankin hallitukseen tuli ilmi, moni oletti, että Berner jättää tehtävänsä. Toisin kävi. Berneriä on kuvailtu jääräpäiseksi. Eduskuntaryhmästä useat ajattelevat, että Sipilän olisi pitänyt tuolloin olla jämäkämpi ja sanoa Bernerille, että nyt vaihtuu ministeri. Silloin olisi ollut jotakin pelastettavissa. Sipilä tuki Berneriä. Oppositio pääsi tykittämään ministeriä sidonnaisuuksista. Tätä näytelmää kesti kahden kyselytunnin verran. Se oli kriittistä aikaa ajatellen eduskuntavaaleja. Puolueen maine ryvettyi entisestään. On väläytelty, että keskusta menetti sen takia kolmesta neljään, joidenkin mielestä jopa viisi kansanedustajaa. Pätkäministeri olisi ollut parempi vaihtoehto kuin se, että annettiin Bernerin jatkaa. 3. Odotukset: Suomi kuntoon Neljä vuotta sitten uusi hallitus oli valmiina panemaan Suomen kuntoon. Sipilä oli esitellyt unelmajoukkueensa. Monet ministerinimet olivat ennalta arvattavia. Rivissä seisoi kukitettuna myös ensimmäisen kauden edustaja Berner, joka sai Uudeltamaalta sitoutumattomana lähes 9 700 ääntä. Jos oli media yllättynyt, niin sitä oli etenkin oma väki. Sipilä oli siivonnut vanhat sivuun ja ottanut untuvikon. Kun Berner pääsi vauhtiin, alkulumo rapistui ja hänestä kuului vähemmän mairittelevia ilmauksia: Sipilän suojatti, poliittinen ostos. Harva jaksoi mainita liike-elämän kokemuksen etuja. Ministeri yritti mullistaa kertaheitolla koko paletin liikennekaarellaan, mutta epäonnistui. Valtion liikenneverkon ylläpidosta olisi vastannut erillinen valtion yhtiö. Tien käyttäjille suunniteltiin maksua. Autoverotus olisi pantu uuteen asentoon. Tästä syntyi valtava poru. Uusien autojen kauppa uhkasi hyytyä. Kansa raivosi. 4. Pahinta on aina muutos Taksiuudistus sen sijaan vietiin maaliin. Se on kerännyt ruusuja ja risuja riippuen siitä, missä päin Suomea asuu. Uudistukseen linkittyvät Kela-taksit, jotka piti kilpailuttaa uudistuksen myötä. Jos taksi jäi tulematta vaikka vain yhteen tupaan, koko uudistus tuomittiin kelvottomaksi. Kovan onnen kevytautoprojekti sataa niin ikään Bernerin laariin. Uusi ministeri Sanna Marin (sd.) painoi siihen jarrua. 5. Kuin Sipilä – mutta Sekä Berner että Sipilä tulivat politiikan ulkopuolelta. Se oli yhdistävä side. Sen sijaan tapa, jolla he tulivat politiikkaan, on erilainen. Sipilä kiersi uutterasti kenttää, teki muistiinpanoja ja keskusteli. Berner viiletti ohituskaistaa suoraan huipulle. Hän oikoi poliittiset esteet ja kaasutti eteenpäin, vaikka olisi pitänyt jarruttaa. On kuvailtu, että Berner eteni mopolla moottoritielle. Poliittinen kokemattomuus, itsepäisyys ja pieni ylimielisyys: nämä ovat hankala yhdistelmä politiikassa. Bernerille olisi annettu neuvoja, mutta hän ei ottanut kuuleman mukaan apua vastaan. Liioin hänellä ei ollut erityisavustajaa. Tällaista ei ole nähty 40 vuoteen puolueen historiassa. Kerrotaan, että Bernerin jääräpäisyys näkyi siinä, että hän kapinoi Sipilääkin vastaan. Keskustan puoluekirjaa hän ei ole ottanut myöhemminkään. 6. "Hän teki kepulaista politiikkaa" Liikenneministerille löytyy toki vankka kannattajakuntansa. Kokoomuksessa on useita, jotka suitsuttavat Bernerin suoraviivaista tapaa tehdä politiikkaa. Keskustasta arvioidaan, että jos Bernerin ura olisi mennyt toisin, hän olisi puolueen kirkkaimpia tähtiä. – Kun kiersimme kenttää, hänet otettiin avosylin vastaan. Hän osasi valloittaa väen. On harhaa väittää, ettei hän tehnyt kepulaista politiikkaa. Kyllä hän ymmärsi sorateiden päälle, ministerin mukana kiertänyt muistelee. Berner on varsinainen työmyyrä. Tästä hänelle satoi kiitosta. Jos hänelle kirjoitti illansuussa, oli varmaa, että hän vastasi, viimeistään keskiyöllä. Eduskunnasta pudonnut Eeva-Maria Maijala (kesk.) korostaa, että taksiuudistus olisi tehty joka tapauksessa olisi sitten vallassa ollut Berner tai joku muu. – Uudistusta oli valmisteltu ministeriössä pitkään. 7. Liikennekaaressa oli hyvääkin Toinen keskustalainen Markku Pakkanen kuuluu niin ikään viime kevään putoajiin. Hän toteaa suoraan, että taksiuudistus pudotti hänet. Pakkanen on ammatiltaan taksiyrittäjä. Koko uudistusta hän ei lyttää. – Alueellisia eroja on paljon. Syrjäseudulla uudistuksella on ollut iso merkitys. Helsingissä uudistuksella ei ole merkitystä. Pakkanen kertoo, että hänelle kävi niin kuin pelättiin. – Autot siirtyivät pieniltä asemilta keskuskaupunkeihin. Taksipakettia arvosteli kiivaasti Arkadianmäen vapaaehtoisesti jättänyt Mikko Alatalo (kesk.). – Varoitin, että uudistus vie kannatusta. Maaseudun asemapisteet ovat lopettaneet, ja taksien määrä on vähentynyt. Alatalo ei torppaa koko liikennekaarta. – Liikennemuotoja voidaan yhdistellä, ja samalla mennään yhä sähköisempään suuntaan. 8. Esirippu sulkeutuu Berner jää mieleen takseista, mutta hänen kaudellaan vietiin läpi iso läjä uudistuksia, joista ei ole pukahdettu. Ennen väistymistään ministeriöstä Berner muistutti Lännen Medialle taustakeskustelussa, että uudistusten hyödyt näkyvät valitettavasti pitkällä aikavälillä. Kritiikki tulee heti ja laakana kasvoille. Berner oli kertonut, että hän on kansanedustajana vain yhden kauden. Lupaus piti. Politiikan seuraajat jäivät ihmettelemään vaalikauden lopulla, mihin puuhakas ministeri katosi. Haastattelujen antaminen loppui kuin seinään. Ennen kesää Berner sanoi kuitenkin Talouselämä -lehdelle, ettei hän lähtenyt ministeriksi hakemaan suosiota. Hän on tyytyväinen kiistellyistäkin esityksistä, sillä ilman ehdotuksia ei olisi syntynyt keskustelua. Se on harvinaisen totta. Jutun tietolaatikkoa on korjattu 5.10. klo 12.01. Kohta "Bernerin johdolla hallitus avasi rautateiden henkilöliikenteen kilpailulle" on korjattu muotoon "Rautateiden henkilöliikenteen kilpailutusta valmisteltiin, mutta sitä ei toteutettu" ja kohta "Liikennekaaresta toteutui taksiuudistus" on muutettu muotoon "Hyväksyttiin liikennepalvelulaki, josta taksiuudistus oli osa".