Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Ajanviete Näköislehti Satakunta Urheilu Porilaine Live Kulttuuri

Kehitys vie kohti sähköistä liikennettä

Pienellä maalla on kaksi vaihtoehtoa. Voimme olla kehityksen kärkenä, kuten aiemmin olemme olleet muun muassa matkapuhelinten saralla tai sitten voimme jäädä viimeiseksi ja antaa muiden tuoda uudet teknologiat kaikkien käyttöön. Hallituksen tavoitteessa mahdollistaa sähköautojen lataus mahdollisimman monelle on kyse ensin mainitusta. Meillä ei ole varaa jäädä katsomaan sivusta, kun muu maailma siirtyy sähköiseen liikenteeseen. Kansallisen kilpailukykymme ja kansantalouden kannalta on siis ehdottoman tärkeää, että olemme mukana tässä kehityksessä. Yhtenä ratkaisuna on järjestää pienelle osalle paikoista latausvalmius uusien parkkipaikkojen rakentamisen ja vanhojen korjaamisen yhteydessä. Latausvalmiudella varustetulle paikalle voi ladattavan auton omistaja itse hankkia latauspisteen esimerkiksi Type 2-liittimellä, joka on kaikista uusista sähköautoista löytyvä yleiseurooppalainen latausliitin. Siksi on luontevaa, että se on valittu käyttöön myös meillä. Latausnopeus vaihtelee sen mukaan mihin auto pystyy. Täyssähköauto voi Type 2-pisteestäkin ottaa 20 minuutissa vastaan jopa 45 kilometrin ajomatkaa vastaavan määrän energiaa. Tämä on enemmän kuin suomalaisen keskimääräinen ajosuorite päivässä. Pikalatauspisteellä lataus on paljon nopeampi. Useassa paikassa latauksesta maksetaan jo käypä hinta. Jos yrittäjä omasta tahdostaan haluaa tarjota palvelun asiakkailleen, niin miksei hän saisi niin tehdä. Katse kannattaa joka tapauksessa suunnata tulevaisuuteen, eikä miettiä montako sähköautoa teillämme nyt liikkuu. Jarkko Santala (vihr.), Pori