Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine Testit ja visat

Tuotemerkit kuvastavat elävästi suomalaisten arvoja, mutta johdattavatko etiketit meitä myös harhaan?

Kehitämmekö itse omat arvomme vai ohjailevatko arvot meitä? Kun kysymystä alkaa miettiä, herää huoli omasta arvopohjasta. Arvojen kuuluisi kuvastaa elämänkatsomusta, mutta kuitenkin ne kovin usein otetaan – ja annetaan – valmiina. Onkin huolestuttavaa pohtia, mistä lähteistä poimimme arvoja elämäämme. Entä jos kalliit arvomme ovatkin peräisin tuotteistuksesta ja mainonnasta? Tuotemerkit ovat valjastaneet suomalaisten arvomaailman näkyvästi käyttöönsä läpi mainosviestinnän historian. Tuotteita kun on tapana myydä kohdennetusti. Brändääjät tietävät, mitä suomalaiset arvostavat – kotimaisuus ja luonnollisuus ovat ruokateollisuuden avainlippuja. Erilaisten arvomaailmojen sijaan voisi puhua arvokentistä, joille ihmiset elämänsä aikana astuvat. Kentät voivat olla myös päällekkäisiä ja limittäisiä. Arvokentät ovat paitsi kulttuurillisia, myös kiinni ajassa – osa hyvinkin hetkellisiä. Ne kiinnittyvät trendeihin. Vilkaistaanpa siis trendikkäiden käsityöläisoluiden etikettejä: puhdas, lähellä tuotettu, parhaat raaka-aineet, käsin poimittu, kotimainen, aito, luonteikas, pieteetillä tehty, rehellinen, luonnonmukainen. Mitä näiden adjektiivien ja attribuuttien tulisi kertoa oluen mausta? Ei mitään. Tarkoitus on vedota mielikuviin, törmäyttää ostajan ja myyjän arvokentät toisiinsa. Myös isommat valmistajat ovat nähneet markkinoiden kallistuvan lähiruoan ja käsityöläisyyden suuntaan. Onpa eräs Hartwall-niminen tehdas ottanut pari vuotta sitten vanhan lahtelaisen tuotemerkin takaisin käyttöönsä. Hyvä lisäys, kun ottaa huomioon tehtaan aiemmin tuottamat Turkuun, Karjalaan ja Lappiin viittaavat olutmerkit. Kotimaisuus on tärkeää tuoda esille. Etikettejä tuijotellessa herää ajatus, että pienelle Suomelle kansallistunne on edelleen tärkeä. Kotimaisuutta kyllä vaalitaan, mutta brändien arvopohja on silti monesti pielessä. Arvojen ei kuuluisi hivellä mielikuvia vaan todellisuutta. Joka päivä ruokakaupoissa arvot ohjailevat miljoonien suomalaisten kulutusvalintoja. Arvojaan ei silti kannata valita maito- tai oluttölkin kyljestä. Tiedostava kuluttaja tunnistaa itse omat arvonsa ja näkee todellisen arvopohjan tuotteistuksen takana.