Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Matkailun määrä voi tulevaisuudessa korvautua laadulla

Viime keväänä keskustelu matkailualalla siirtyi parissa kuukaudessa liikaturismista tilanteeseen, jossa matkailua oli hyvin vähän tai ei ollenkaan. Koronakriisin vaikutuksia matkailualalle verrataankin voimakkuudeltaan maailmansodan vaikutuksiin, sillä kriisin arvioidaan vähentäneen kansainvälistä matkailua jopa 80 prosentilla. Matkailututkijat ympäri maailmaa ovat yhtä mieltä siitä, että koronakriisi muuttaa matkailua. Kriisi nähdään matkailun käännekohdaksi, toisaalta valtavaksi haasteeksi, mutta samalla mahdollisuudeksi muuttaa yhden maailman nopeimmin kasvavan toimialan suuntaa. Vastuullisuus, turvallisuus, innovatiivisuus ja paikallisuus ovat sanoja, joita toistetaan puhuttaessa matkailun tulevaisuudesta. Alan uuden nousun käsitetään pohjautuvan sen uudistumiseen, kykyyn nähdä ala ja sen potentiaali uudella tavalla. Tällöin tarvitaan rohkeita ideoita uusien tuotteiden ja palvelujen pohjaksi. Samalla ennustetaan, että matkojen määrä korvautuu niiden laadulla. Matkoista tulee ihmisille merkityksellisempiä ja niiden sisältöön panostetaan aikaisempaa enemmän. Uusi normaali matkailussa saattaakin tarkoittaa sitä, että matkailusta tulee globaalin ilmiön sijaan yhä enemmän paikallista liiketoimintaa, jossa matkailun sosiaalinen kestävyys korostuu. Yhteistyö ja yhteisöllisyys nähdään tällöin tärkeämmäksi kuin kilpailukyky ja jatkuva kasvu. Tätä puoltaa ymmärryksen lisääntyminen kriisin myötä siitä, että matkailun tulee hyödyttää vahvasti paikallisia alan toimijoita ja yhteisöjä. Käytännössä matkailualan selviytymisstrategiat perustuvat paikallisten ja kotimaisten asiakkaiden tarpeiden täyttämiseen. Korona-ajan trendeiksi ovat nousseet tuotteet ja palvelut, joissa sosiaalisen etäisyyden pitäminen on helpompaa, pienet majoituskohteet ja oman oppaan varaaminen retkelle. Monet haluavat kokea luontoyhteyttä ja hakea enemmän tilaa sekä yksityisyyttä luontokohteista ja maaseudulta. Hotellihuoneita tarjotaan etätyöskentelyyn ja kesäkahviloiden terassit ovat täyttyneet suuresta asiakasmäärästä. Korona tyhjensi keväällä myös satakuntalaisten matkailuyritysten varauskirjat. Kesäsesonki kuitenkin oli lopulta varsin vilkas, ja osassa maakunnan matkailukohteista tehtiin jopa ennätyksiä. Kesä näytti, että arviot matkailualan muutoksesta ovat Satakunnassa samansuuntaisia kuin muuallakin kotimaassa, kun matkailijat alkavat etsiä uusia kohteita. Moni satakuntalainen löysi myös lähialueelta uusia palveluita. Satakunnan matkailuyritykset ovat siten reagoineet muuttuvaan tilanteeseen nopeasti ja rakentaneet uusia palveluita paikkaamaan ryhmävarausten ja kansainvälisten asiakkaiden jättämää aukkoa. Vielä on kuitenkin aikaista sanoa, miten asiakkaan muuttuviin tarpeisiin soveltuvista palveluista onnistutaan rakentamaan kannattavaa liiketoimintaa. Vasta seuraavat vuodet näyttävät, mikä on matkailun uusi normaali Satakunnassa. Sanna-Mari Renfors (FT) toimii matkailun tutkijayliopettajana ja Minna Uusiniitty-Kivimäki koordinoi Satakunnan matkailun kasvuhanketta (Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma) Satakunnan ammattikorkeakoulussa