Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Digituen antaminen korostuu poikkeustilan aikana – moni ihminen jää vallitsevassa poikkeustilassa ilman apua, eikä voi siksi käyttää lainkaan digitaalisia palveluita

Yhteiskuntamme siirtyi koronarajoitusten myötä digitaaliseen vuorovaikutukseen muutamassa päivässä, eikä kaikilla suomalaisilla ole ollut siihen tarvittavia valmiuksia. Tässä tilanteessa ihmisten eri tasolla olevat digitaidot asettavat ihmiset eriarvoiseen asemaan. Jo etätuen hakeminen ja käyttäminen vaatii digitaitoja. Moni ihminen jää vallitsevassa poikkeustilassa ilman apua, eikä voi siksi käyttää lainkaan digitaalisia palveluita. Vaikka poikkeustila nähdään tietyiltä osin rajoitteena, digituen näkökulmasta tilanteessa on kuitenkin myös mahdollisuuksia. Digituen antajilla on olemassa olevat rakenteet ja mahdollisuus toimia verkostoimaisesti etätukena. Etätuella tarkoitetaan tilannetta, jossa apua tarvitseva voi olla yhteydessä esimerkiksi joko puhelimella, Whatsapp-sovelluksella tai sähköpostilla digituen tarjoajaan. Suomessa ja Satakunnassa on hyvin lähdetty tarjoamaan etätukea, jotta mahdollisimman monella olisi pääsy tuen piiriin huolimatta siitä, että esimerkiksi kaikki kirjastot ovat suljettuina. Vaikka etätuen antaminen on digituen antamisessa pääosin uusi muoto, ovat tähän lähteneet saaneet hyvien kokemusten lisäksi myös arvokasta uuden oppimista, niin digituen antajan kuin digituen saajankin puolesta. Olen nyt itse työskennellyt neljä viikkoa etänä kotoa käsin. Vaikka jokapäiväinen työkavereiden näkeminen työyhteisössämme on muuttunut etäkokouksiin videon ja mikrofonin avustuksella, on yhteisöllisyytemme silti säilynyt vahvana. Uskon, että poikkeustilan jälkeen me kaikki olemme entistä vahvempia ja valmiimpia ottamaan digitaalisen murroksen vastaan. Joni Jokela SataDigi-hankkeen projektipäällikkö, Satakuntaliitto