Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Tätä mieltä Postin pakettipalvelusta: Liikuntarajoitteinen Jaana Ayata joutuu usein vastoin toivettaan noutamaan tilauksensa Sokoksen toisesta kerroksesta – Näin vastaa Posti

Porilainen Jaana Ayata , 50, on Postin pakettiautomaattien pitkäaikainen vakioasiakas. SK :n kyselyyn vastannut Ayata kertoo ostavansa paljon verkkokaupoista, koska hän liikkuu kyynärsauvoilla vuonna 2011 sattuneen tapaturman takia. – Hankin melkein kaiken postitse, vaatteita myös. Sovituskopeissa on kepeillä hankalaa, enkä pysty kantamaan kovin paljon, hän kertoo. Koronavirus on saanut astmaa sairastavan Ayatan kääntymään pakettiautomaatin puoleen entistäkin useammin. Isojoenrannassa asuva Ayata suosii tavallisesti Ruokaporin automaattia. Ulko-ovien lähelle pääsee helposti autolla piipahtamaan. Viime viikkoina Ayatan pakettiasiointi on aiempaa taajempaan vaatinut ekstralenkin Porin keskustaan Sokokselle. Sinne siirtyivät vuodenvaiheessa suljetun Yrjönkadun postin palvelut. – Ilmeisesti toivomani automaatti on usein täynnä, ja pakettini ohjataan Sokokselle. Sitä en ymmärrä, miksi juuri sinne. Lähempänä olisi monia automaatteja, ja niille pääsisin helpommin. Postin verkkosivujen haun mukaan neljän kilometrin säteellä Porin keskustasta on 21 automaattia kuluttaja-asiakkaille sekä viisi täyden palvelun postia. Sokoksen toisessa kerroksessa sijaitsevat automaatit ovat Ayatan mielestä vaikeassa paikassa suhteessa parkkipaikkoihin. Yrjönkadun postiin hän pääsi suhteellisen helposti. Joskus paketti ohjautuu noudettavaksi tiskiltä, jolle on hänen mukaansa usein jonoa. Ayatalla on käytössään avustaja, joka voi toki asioida hänen puolestaan. – Ei ole kiva käyttää avustajan aikaa sellaiseen. Muutenkin nyt on ikävää odotella keskellä tavaratalon osastoa, jossa liikkuu väkeä ostoksilla. Sokoksella postiasioita hoitavasta henkilökunnasta Ayatalla ei ole moitteen sanaa. – Kerran olin yksin liikkeellä. Soitin ja selostin tilanteen, ja eräs myyjä toi paketin minulle autoon. Kiitos hänelle. Ayata toivoo, että Posti noudattaisi asiakkaan toivetta toimituspisteestä, varsinkin jos taustalla on painava syy. Hän kertoo ottaneensa yhteyttä Postiin. Asiakaspalvelusta tarjottiin ratkaisuksi kotiinkuljetusta. – Sen hinta on minulle liikaa, Ayata toteaa. Postin kotimaan pakettiliiketoiminnasta vastaava johtaja Arttu Hollmérus on pahoillaan kuultuaan SK:n kyselyssä esiin tulleista ongelmista. – Näin ei tietysti saisi olla. Aiomme kiinnittää huomiota varsinkin automaattien sijainnin esteettömyyteen ja erityisryhmiin, Hollmérus sanoo. Pakettien ohjautumisessa toiseen automaattiin tai tiskiltä noudettavaksi on yksinkertaisesti kysymys kapasiteetista ja kysynnästä. – Ruokakaupan yhteydessä oleva automaatti on tavallisesti 60-lokeroinen. Jos sellaiseen tulee kysyntäpiikki, on fyysinen mahdottomuus saada kaikkia lähetyksiä mahtumaan. Silloin paketti on siirrettävä lähimpään pisteeseen, jossa on tilaa. Hän kertoo, että Posti on parhaillaan avaamassa uusia väliaikaisia noutopisteitä joulun tapaan helpottamaan pakettiruuhkaa. Pakettien noutoajat palautettiin loppuviikosta takaisin normaaliksi eli viikkoon. Koronatilanteen takia tehdystä pidennyksestä ei etukäteisarvioista poiketen näyttänyt olevan hyötyä, sillä paketteja noudettiin samaan tahtiin kuin ennenkin. Osa vastaajista kertoi tilaavansa automaattiin, koska he ovat riskiryhmässä. Heille oli ikävä yllätys, kun paketti pitikin noutaa tiskiltä. Hollmérus toteaa, että nykyisessä toimintamallissa Postin on mahdotonta tietää, millainen vastaanottava asiakas on tai mitä lähetyksen hakeminen häneltä vaatii. – Meillä on itse asiassa olemassa paketin lähettäjälle valinta ”tätä pakettia ei saa uudelleenohjata”. Mutta se ei poista sitä ongelmaa, että jos valitussa noutopisteessä on ruuhkaa, joudutaan odottelemaan. Jos paketin noutaminen on mahdotonta terveydentilan takia eikä kotiinkuljetus ole vaihtoehto, Hollmérus suosittelee olemaan yhteydessä asiakaspalveluun. Täysin väärään automaattiin ohjautuvat paketit ovat Hollméruksen mukaan inhimillisiä virheitä, joita sattuu lajittelussa. – Paketteja liikkuu nyt saman verran kuin yleensä jouluna, noin miljoona kappaletta viikossa. Lienee mahdotonta olla täysin virheetön näillä määrillä lähetyksiä. Postin kännykkäsovelluksessa, Omapostissa, voi jo tällä hetkellä määrittää itse kotiinkuljetukselle parhaiten sopivan päivän ja ajankohdan. – Meillä on parhaillaan kehitteillä ratkaisuja lisävalintojen tarjoamiseksi asiakkaalle. Esimerkiksi harkitsemme vaihtoehtoa, jossa kysymme, mikä näistä kolmesta olisi paras, jos valittu automaatti on täynnä. Mutta ne eivät muutamassa viikossa valmistu koko Suomen kattavassa organisaatiossa. Postin kuluttajapakettiliikenne on kasvanut maaliskuun puolivälistä kymmeniä prosentteja viime vuoden vastaavaan aikaan nähden. Koronavirus on saattanut muuttaa kulutuskäyttäytymistä pidemmäksi aikaa, ehkä jopa pysyvästi. Tähän on Postissakin herätty. –Tarkkailemme nyt jatkuvasti, missä on eniten pakettiliikennettä. Näille alueille avaamme ensimmäisenä uusia automaatteja, joiden määrää olimme joka tapauksessa kasvattamassa parin vuoden aikana 4 000:ään nykyisestä 1 800:sta. vuorobussit täynnä paketteja ”Kotiin kuljetetaan nyt päivässä paketteja yhtä paljon kuin ennen kahdessa viikossa” Vaikka linja-autojen matkustajaliikenne on romahtanut koronan takia, porskuttaa myös Matkahuollon pakettiliikenne, kertoo Matkahuollon pakettipalvelujen johtaja Kati Nevalainen . Hänen mukaansa koronaepidemia on kaksinkertaistanut alkuvuoden kasvuvauhdin. Bussit notkuvat matkustajien sijasta tavarasta. – Paketteja liikkuu runsaat 50 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Erityisesti kotiinkuljetusten määrä on kasvanut moninkertaiseksi. Kotiin kuljetetaan nyt päivässä yhtä paljon kuin ennen kahdessa viikossa, Nevalainen sanoo. Kehityksessä näkyy pyrkimys välttää turhia kontakteja, mutta myös pakettien laatu. Joukossa on paljon isompaa sisustustavaraa ja sellaisia tuotteita, joiden kuljettamiseen tarvittaisiin auto. Matkahuollon kysynnän kasvu alkoi postilakosta viime joulun alla. Alkuvuonna pakettimäärä jatkoi kasvuaan verrattuna vuoden 2019 vastaavaan aikaan. Vuonna 2019 Matkahuolto kuljetti noin 20 miljoonaa pakettia eli viikossa keskimäärin noin 400 000 pakettia. Kasvu kiihtyi selvästi, kun koronan vaikutukset alkoivat näkyä. Nevalaisen mukaan on sellaisia bussivuoroja, joissa ei ole matkustajia, mutta niitä pidetään yllä, että saadaan tavaraa liikkumaan. – Tavarankuljettaminen on monille yrittäjille hyvä lisätulonlähde normaaliaikana. Nyt kun tuloja ei juuri saada matkalipuista, kertyy jonkin verran korvaavaa tuloa paketeista, Nevalainen kertoo. Satakunnassa pakettiliikenne on aivan yhtä kovaa kuin muuallakin Suomessa. – Rekkojen kyydissä lähtee nyt Satakunnastakin enemmän paketteja kuin normaalisti, jos emme saa bussivuoroilla kaikkea matkaan. Matkahuollolla on Schenkerin ja Postnordin kanssa yhteiskäyttöisiä automaatteja vajaat 400 koko maassa. Esimerkiksi Porissa niitä on neljä 27 noutopisteestä. – Automaatteja on vielä maltillisesti, mutta suosio on vakaata. Aiomme lisätä niiden määrää lähikuukausina. Tämä oli suunnitelma jo ennen koronaa. Alun ruoan ja vessapaperin hamstraus on Nevalaisen mukaan muuttunut koronaepidemian edetessä. – Nyt ostetaan tarvikkeita ja kalusteita kotitoimistoon sekä vaatteita kotona olemiseen. Ei tilata ylellisiä tavaroita, vaan perusasioita arkeen tutuista kaupoista, joissa muuten käytäisiin henkilökohtaisesti. Ulkomailtakin tulee paketteja, mutta kovimmat kasvuprosentit ovat kotimaisilla verkkokaupoilla. – Suomalaiset haluavat selvästi tukea sekä suuria että pieniä paikallisia ja kotimaisia toimijoita. Päivitetty 28.4.2020 kello 12.58: Muutettu Kaupan liiton osuus faktalaatikoksi.