Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Katso listaus: Nämä Porin ravintolat ovat nettiarvostelujen kärjessä – ”Nettiarvostelut kertovat sen, mitä meistä ajatellaan kysymättä”

Kansainvälinen matkailusivusto Tripadvisor ja karttapalvelu Google Maps keräävät käyttäjiltään ravintola-arvosteluja. Kun vertaa Tripadvisorin ja Google Mapsin Porin suosituimpien ravintoloiden listaa, kymmenen kärkeen mahtuu seitsemän samaa ravintolaa. Sekä Pikku x että Petteri Rosenbom's Steakhouse ovat raivanneet itsensä molempien listauksien top kolmeen. Erot kärkikymmenikön ulkopuolelle jääviin eivät ole suuria, joten sijoitukset elävät. Lisäksi annettujen arvostelujen määrä ja laatu vaihtelevat paljon. Steak & Whisky House Gallen yrittäjä Markus Lindholm ei pidä ravintolan ranking-sijoituksia eri sivustoilla kovin tärkeänä asiana. Tripadvisorin listauksessa Galle on sijalla kymmenen (4 tähteä, 125 arvostelua) ja Googlessa arvio on 4,3 tähteä (381 arvostelua). – Porin kokoisessa kaupungissa nettiarvosteluja annetaan määrällisesti varsin vähän, jos verrataan suurempiin kaupunkeihin tai ulkomaille. Tästä johtuen en seuraa esimerkiksi Tripadvisoria juuri ollenkaan. Google Mapsissa arvosteluita on selkeästi enemmän kuin Tripadvisorissa. – Uskoakseni Tripadvisoria käyttävät enemmän ulkomailta tulevat turistit, Google taas on suomalaisten suosikki ja asiakasystävällisempi. Erilaisia arvosteluportaaleja on niin paljon, että saisin työpäivät kulumaan helposti vain niitä selaamalla, jos seuraisin ja reagoisin kaikkiin aktiivisesti. Tästä johtuen me keskitymme seuraamaan enimmäkseen Googlea. Lindholm uskoo asiakkaiden valitsevan ravintolan enemmänkin yleisarvosanan kuin ranking-sijoituksen perusteella. – Porissa on niin laaja ravintolatarjonta, että paikkavalintaan vaikuttaa varmasti myös se, minkä tyyppistä ruokaa halutaan kulloinkin syödä. Listauksia saatetaan selata myös siinä mielessä, että halutaan kartoittaa eri vaihtoehtoja. Vaikka sijoitukset erilaisissa listauksissa eivät määrää Gallen toimintaa, Lindholm korostaa, että jokainen palaute on arvokas. – On tärkeää tietää, mitä asiakkaat ajattelevat. Toivoisin, että ihmiset rohkaistuisivat yhä useammin kertomaan palautteensa paikan päällä. On kiva kuulla myönteistä palautetta, mutta myös kielteinen palaute on tärkeää antaa jo ravintolassa, jotta mahdolliset ongelmat ja virheet voidaan korjata. Lindholm muistelee tilanteita, joissa asiakas on jättänyt nettiin yhden tai kahden tähden arvostelun, mutta on kertonut ravintolassa ollessaan tarjoilijalle kaiken olevan hyvin. – Aina kannattaa kertoa heti, mikäli jokin on mennyt vikaan. Hyvän arvostelun jättäminen verkkoon on erityisen tärkeää yrittäjälle näinä aikoina. Kaiken kaikkiaan Lindholm pitää nettinäkyvyyttä tärkeänä asiana ravintolayrittäjälle. – Nykyään näkyvyys on todella pirstaloitunutta, yritämme pysyä vähän joka asiassa mukana. Google on meille yksi internetin tärkeimmistä kanavista näkyä. Satakunnan Osuuskaupan ravintolakaupan ryhmäpäällikkö Henri Salonen sanoo nettiarvosteluiden olevan tärkeä kanava asiakastyytyväisyyden mittaamiseen. – Seuraamme asiakkaidemme palautteita monesta eri kanavasta oman asiakaspalvelusysteemimme lisäksi. Nettiarvostelut kertovat sen, mitä meistä ajatellaan kysymättä. Se on arvokasta tietoa. Tripadvisorin suhteen Salonen jakaa saman huomion kuin Lindholm. – Itse käytän Tripadvisoria lähinnä ulkomailla, mutta Porin markkinassa arvostelujen määrä on kovin pieni. Googlessa on paljon enemmän arvosteluja, minkä vuoksi se on meille tärkeämpi kanava. Seuraamme omien ravintoloidemme lisäksi jonkin verran myös kilpailijoiden arvosteluja. Satakunnan Osuuskaupan Porin ravintoloista Amarillo on saanut Googlessa keskimäärin 4 tähteä ja arvosteluja on huimat 1 195. Toreron vastaavat luvut ovat 4 tähteä/538 arvostelua ja Rosson 3,8 tähteä/591 arvostelua. – Nettiarvostelujen kautta saamme toisinaan selville pieniä, kehitettäviä asioita, joita emme välttämättä muuten huomaisi. Lisäksi ne antavat tietoa siitä, millaisiin asioihin ihmiset ylipäätään kiinnittävät huomiota ravintoloissa, Salonen sanoo. Salosen mukaan Tripadvisorin ja Google Mapsin arvosanat ovat osittain linjassa ravintoloiden muuta kautta keräämän palautteen kanssa. Tripadvisorin luokitukset herättävät kuitenkin toisinaan ihmetystä. Sivusto luokittelee ravintoloita esimerkiksi ruoan tyylin ja hinnan mukaan. – Käyttäjänä en aina pääse kiinni siihen, miksi jokin ravintola on jossakin tietyssä sarjassa. Ne vaikuttavat olevan välillä hieman sekaisin, Salonen pohtii. – Tripadvisor ja Google ovat hyviä lähteitä esimerkiksi silloin, kun vierailee itselle uudessa kaupungissa ja etsii sopivaa ruokapaikkaa. Oli ravintoloiden nettiarvioista mitä mieltä tahansa, Salosen mukaan niillä on merkitystä, kuten kaikella näkyvyydellä. – Jos ei ole netissä, yritystä ei ole olemassa. Se on asia, johon kannattaa ja pitää kiinnittää huomiota. "Jos ei ole netissä, yritystä ei ole olemassa."