Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Persoonallisista kasvomaskeista povataan nyt isoa muoti-ilmiötä, ja kysyntä kasvaa – Tarjolla on jo kristallikirjailuja, kevätkukkia ja eläinkuvioita: ”Maskeja tehdään, joten ne voi tehdä tyylillä”

Maskeista on tulossa muoti-ilmiö. Tätä mieltä on More Joy Oy:n toimitusjohtaja, tekstiilimuotoilija Susanna Myllymäki . Parkanolainen More Joy on yksi niistä suomalaisyrityksistä, jotka ovat alkaneet vastata koronaepidemian aiheuttamaan valtavaan kysyntään ja valmistaa kankaisia maskeja. – Japanilaiset asiakkaamme ovat jo helmikuusta kyselleet meiltä maskeja.  Ajatuksena on, että voisimme tulostaa suomalaista metsä- ja järvimaisemaa maskeihin ja tekisimme muoti- ja designjuttuja sitten, kun terveydenhuollon tarpeet on tyydytetty, Myllymäki sanoo. More Joyn kasvomaski on vielä nyt valkoinen. – Halusimme välttää maskissa kemikaalit ja väriaineet sekä irtoavan nukan. Siksi tuotteemme on yksivärinen, Myllymäki sanoo. Lemmikeille omansa Myllymäki on matkoillaan Aasiassa nähnyt esimerkiksi maskeja, joissa on timanttiupotuksia, ja omia maskeja lemmikeille, kuten koirille. Hän on itse asunut Japanissa, ja kasvomaskien käyttö arjessa on hänelle sieltä tuttua. – Tämä maskien käyttö on tulossa jäädäkseen. Toivon, että mennään turvallisuus edellä ja muoti siihen rinnalle, Myllymäki sanoo. Myllymäki kehottaa kuluttajia maskia hankkiessaan tutustumaan huolella materiaali- ja turvallisuustiedotteisiin, joiden tulee olla pakkauksessa mukana. Kun Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen pääjohtaja Markku Tervahauta suositteli, että suomalaiset käyttäisivät kasvomaskia julkisilla paikoilla, maskien kysyntä lähti kovaan nousuun. Vaikka asiantuntijat ovat olleet erimielisiä maskien käytöstä julkisilla paikoilla, kangasmaskit kasvattavat suosiotaan. Yhä useammat suomalaiset tekstiilialan yritykset ovat alkaneet valmistaa kangasmaskeja. Finlayson yllätti perjantaina ja julkisti kolme eri maskivaihtoehtoa. Yritys lähti markkinoimaan maskeja Haavoittunut enkeli -teoksen kuvalla, jossa enkelin kantajilla on kasvoillaan Finlaysonin maskit. Yrityksen maskeissa käytetään tuttuja Finlaysonin Aura-, Taimi- ja Bunaken-kuoseja. Myös perinteisellä suomalaisyrityksellä R-Collectionilla on jo verkkosivullaan useita kangasmaskivaihtoehtoja, joita voi tilata ennakkoon. Lisäksi esimerkiksi tamperelaiset urheiluseurat Tappara ja Ilves ovat tuoneet markkinoille omat maskinsa. Kristallit ja leopardit Tamperelainen designer-urheiluvaatteita valmistava Biancaneve on tuonut mallistoonsa esimerkiksi Swarovski-kristalleilla kirjaillun kasvomaskin ja leopardikuvioidun version. Kristallinen logo ja leopardikuviot ovat entuudestaan tuttuja Biancaneven treenivaatteista. Yrityksen perustaja ja pääsuunnittelija Elina Loueranta kertoo, että erityisesti miesasiakkaiden suosiossa on ollut maski, johon saa tilata oman painatuksensa. Biancaneve korostaa monien muiden suomalaisten tekijöiden tavoin tuotteiden yhteydessä, että kankainen kasvomaski ei suojaa maskin käyttäjää koronavirukselta, mutta se voi suojata muita. Aasian suurkaupungeissa on nähty maskeissa söpöjä tekoturkiksisia pikkueläimiä ja upeita timanttiupotuksia. Maskeja on lanseerattu osana mallistoja muotinäytöksissä catwalkeilla. Kiinassa on puhuttu jo esimerkiksi ”ilmansaaste-chicistä”. Maskien käyttö on liittynyt suojautumiseen ilmansaasteilta, katupölyltä ja siitepölyltä. Lisäksi niiden ajatellaan suojaavan ainakin toisia ihmisiä omilta pärskeiltä. Kangasmaskit ovat designereiden mukaan Suomessakin olleet jo jonkin aikaa muodin pinnan alla kupliva ilmiö. – On vain ajan kysymys, milloin maskit leviävät Suomessakin, sanoo suomalaisen Aurora Sofian yrittäjä ja designer Jenni Nilson . Hän soittaa Ranskasta, jossa viettää perheen kanssa osan vuotta. Ranskassa katukuvassa on Nilsonin mukaan noin puolilla ihmisistä kaupungilla maski. Ihmisiä on yleisesti ottaen liikkeellä erittäin vähän. Erityisen myönteistä huomiota on Nilsonin mukaan herättänyt Aurora Sofian pitsisomisteinen, valkoinen maski, jossa pitsi kulkee maskin yläosassa silmien alla. – Maskeja tehdään, joten ne voi tehdä tyylillä, Nilson sanoo. Kangasalalaisen Tam-Silkin toimitusjohtaja Tuomo Saarni puolestaan kertoo, että yritys on myynyt jo 53 000 maskia. – Me olemme jättäneet kuoseilla hifistelyn ja teemme maskeja koko ajan, Saarni kertoo.