Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine

Kaikkien aikojen kankkulan kaivo – lentoliikenteen tuki on tulonsiirto rikkaille

Kaupunginvaltuusto päätti suljettujen ovien takana kokouksessaan maanantaina 27. toukokuuta yhteensä 11,4 miljoonan euron tukiaisesta lentoliikenteelle. Vielä kaupunkilainen ei tiedä yhtään siitä, mihin porilaisten verorahoja hassataan, sillä asiakohta käsiteltiin salaisena. Tämän kokoisia kulueriä ei yksiselitteisesti voi käsitellä salassa ilman avointa ja julkista keskustelua. Lentoyhteys Poriin on ollut 2010-luvulla täysin kannattamatonta. Matkustajamäärät julkisesta tuesta huolimatta jäivät esimerkiksi vuonna 2017 alle 10 000 matkustajaan. Tuolloin operoineen NextJetin toimintaa tuettiin vuositasolla noin 700 000 euroa. Yritystoimintaa ei voi väkisin ylläpitää. Jos se ei ole kannattavaa, niin se ei kerta kaikkiaan ole kannattavaa. Vaihtoehtoisia matkustusmuotoja Helsinkiin löytyy lukuisia. Vuosittain tuki tarkoittaa yli kolmea miljoonaa maksettavaksi tarjouskilpailun voittaneelle lentoyhtiölle. Paljonko 3,4 miljoonaa todellisuudessa on? Summa on suurempi kuin kaiken Porista operoitavan kaukomatkan bussiliikenteen liikevaihto yhteensä. 3,4 miljoonan tuki 10 000 matkustajaa kohtaan tarkoittaa 340 euroa per matkustaja julkista tukea. Esimerkkinä voi todeta tuolla summalla saatavan esimerkiksi VR:n säästölippuja välille Pori–Helsinki yhteensä 200 000 kappaletta. Vertailuna todettakoon Pori–Tampere-rataosuuden matkustajamäärän olleen vuonna 2018 320 000 matkustajaa. Järjettömyyttä korostaa rahan hassaamisen lisäksi myös kilpailulliset ja ilmastolliset syyt. Pahimmassa tapauksessa valtava tuki lentoliikenteelle vääristää kilpailua juna- ja bussiliikenteessä, joka puolestaan tarkoittaa vuorojen vähenemistä, sekä kuluttajalle korkeampia hintoja. Onko kaupungin tehtävänä tukea kaikista rikkaimman kansanosan matkustusmuotoa yli 300 eurolla/matka ja heikentää “normaalin kansan” matkustusmuotoja? Tyhjien lentokoneiden lennättäminen porilaisten kustantamana on myös typerä ilmastoteko. Hiilijalanjälki parin matkustajan lennolla muodostuu melkoiseksi verrattuna täyden junan kulkemiseen samalla välillä. Myös Porin tulee osallistua yhteisiin talkoisiin ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Lisäksi 2020-luvun menestyvät yritykset näkevät ympäristöarvot entistä merkityksellisempinä yrityksen brändin kannalta. Haluavatko tulevaisuudessa yritykset profiloitua lentoliikenteen vai raideliikenteen käyttäjinä? Innovatiivisia ratkaisuja rahasumman käyttämiselle olisi voinut tulla esille, jos asiasta olisi salaamisen sijaan käyty julkista keskustelua. Millainen elinvoimateko olisi Porin kaupungilta ollut tarjota ilmaiset bussimatkat Helsingistä, Tampereelta, Turusta ja Vaasasta Poriin? Paljonko tämä olisi tuonut kaupungille lisätuloja esimerkiksi matkailun muodossa? Oletan, että tukisummaa päätettäessä on tehty huolellinen analyysi tuen hyödyttävistä talousvaikutuksista ja että tuella saadaan menestyvä toimija hoitamaan liikennöintiä konkurssikypsän muutaman koneen yhtiön sijaan. Kirjoittaja on Satakunnan Vihreiden toiminnanjohtaja.