Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Ajanviete Tähtijutut Näköislehti Kulttuuri Porilaine Urheilu Live

Soratieverkko ei kestä nykyisellään jäättömiä talvia – pahimpia kohtia on pakko kunnostaa

Sorateiden pitäminen ajettavassa kunnossa on ollut viime kuukausina tavallista vaikeampaa. Kun talvea ei ole tullut ja sadetta on saatu paikoin ennätyksellisen paljon, ovat tienhoitajien keinot koetuksella. Kuoppaisuus on tietyssä määrin hyväksytty sorateiden ominaisuus, mutta isommissa ongelmissa ollaan silloin, kun pahasti vettynyt tienpinta alkaa pettää autojen alla. Näin on tänä vuonnakin käynyt monilla sorateillä, joiden rakenteet eivät ole riittävän hyvässä kunnossa. Soratiekin selviää märistä kausista, jos se on kunnolla rakennettu. Valitettavasti suuri osa sorateistä on rakennettu aikana, jolloin tien perustuksiin ei kiinnitetty riittävästi huomiota. Tällaiset tiet kuivuvat huonosti, vaikka ojituskin olisi kunnossa. Sorateitä säännöllisesti käyttävät ovat tottuneet siihen, ettei tie ole aina hyvässä kunnossa. Syksyyn ja kevääseen liittyy vuosittain ajanjaksoja, jolloin teiden kunto saattaa olla varsin karmea. Ne eivät kuitenkaan yleensä kestä kovin pitkään. Pahimmassa kunnossa monet soratiet ovat sateisina syksyinä. Kun tulee talvi ja lunta, päällystämättömien teiden kunto paranee ratkaisevasti. Usein soratiet ovat kelvottomia keväälläkin, kun tien pinta sulaa talven jäljiltä. Nyt Suomen sorateillä eletään erikoista tilannetta. Syksyiset olosuhteet ovat kestäneet jo kuukausikaupalla, eivätkä säätiedotukset lupaa suurta helpotusta. Ely-keskus ohjeisti viime viikolla sorateiden käyttäjiä huomioimaan olosuhteet ajonopeuksissa. Sen mukaan tien kuntoa parantamaan levitetty kelirikkomurske siirtyy helposti ajoradan reunoille, jos tiellä ajetaan liian lujaa. Korjatulla tiellä pitäisikin ajaa selvästi nopeusrajoituksia hitaammin. Useimmiten sorateillä on kahdeksankympin nopeusrajoitus. Ely-keskuksen toive on ymmärrettävä. Sorateiden kunnossapito on nyt niin vaikeaa, että kaikki keinot pitää ottaa käyttöön teiden ajokelpoisuuden säilyttämiseksi. Toisaalta on ymmärrettävää, että nopeudet kasvavat silloin, kun tie on vihdoin saatu ajokuntoon. Syyskelejä lienee tulevaisuudessa koko ajan enemmän. Siksi sorateilläkin pitäisi korjata kohtia, jotka kärsivät sadesäistä eniten. Tieverkko on osa perusrakennetta, jonka pitää toimia.