Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Porin junaradan tärinäongelmaa yritetään hillitä synteettisillä ratapölkyillä – Tahkoluotoon pääsee vihdoin sähköveturilla

Satakuntalaiset radanvarren asukkaat ovat olleet neljä vuotta ärtyneitä hankalan ongelman kanssa. Tahkoluodon satamasta tulleet, jopa 40 vaunun hiilijunat ovat aiheuttaneet asunnoissa epämiellyttävä tärinää. Tärinäongelmaan yritetään löytää nyt ratkaisu uudella tapaa. Väylävirasto testaa uusia elastisia synteettisiä ratapölkkyjä Pori–Mäntyluoto-radalla Ulasoorin tasoristeyksen lähellä. Kaikkiaan noin 750 ratapölkkyä on valmistettu kuiduilla vahvistetusta vaahtouretaanista. Testissä on myös erilaisia betoniratapölkkyjä. Väyläviraston rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin kertoo, että synteettisiä ratapölkkyjä on valmistettu Japanissa 1980-luvulta lähtien erityisesti luotijunaradoille. Suomessa niitä on käytetty vaativissa ratakohteissa kuten vaihteissa ja terässilloilla. Ne ovat perinteisiä ratapölkkyjä joustavampia ja myös tärisevät vähemmän. – Tampereen yliopisto testasi, miten ne pärjäävät 60 asteen pakkasessa. Tulokset olivat tosi hyviä, joten se ei ainakaan ole este niille. Väylävirastolle on valitettu Satakunnassa junatärinästä kesästä 2017 lähtien. Radan lähellä asuvien valitukset alkoivat, kun ulkomaalaiset hiilijunat alkoivat kuljettaa hiiltä Siperiasta Porin sataman kautta eteenpäin. Väylävirasto teki viime vuoden elokuussa Harjavallan ja Porin välisellä rautatieosuudella erilaisia tärinämittauksia. Niiden perusteella yksi merkittävä syy tärinälle oli venäläisten vaunujen erilainen teliväli, eikä niinkään vaunujen kunto. Tilanne oli hankala, sillä tutkimusten mukaan vasta junien merkittävä nopeuden lasku olisi vähentänyt oleellisesti tärinän tasoa. Tämä taas vähentäisi yksiraiteiselle radalle mahtuvien junien määrää, eli heikentäisi matkustajien liikkumista ja elinkeinoelämän toimintamahdollisuuksia. Väylävirasto päätti lausuntakierroksen jälkeen maaliskuussa raskaan junaliikenteen (yli 3 000 tonnia) nopeusrajoituksista. Satakunnassa nopeusrajoitukset tulivat voimaan sellaisenaan Porin, Ulvilan ja Nakkilan alueilla. Nummelinin mukaan vielä on aikaista sanoa, minkälaisen vaikutuksen uudet nopeusrajoitukset ovat radan varren ihmisille tuonut. Ensinnäkin hiilijunat eivät kesäisin kulje, toiseksi hiilen alhainen markkinahinta on vähentänyt hiilikuljetuksia. Uusilla ratapölkyillä aiheutuvaa tärinää testataan koeajoilla ja erilaisilla laitteistoilla lokakuussa. Porin ja Tahkoluodon välisen rataosuuden ongelmana on pitkään ollut sähköistyksen puute. Siksi reitillä on ajettu diesel-vetureilla. Nyt siihen tulee muutos, kun Mäntyluodon ja Tahkoluodon väliselle radalle kytkettiin jännite 31. elokuuta. Koeajot tehdään syksyn aikana. 4,4 miljoonan euron hankkeesta päätettiin vuoden 2018 lisätalousarviossa. Viime vuoden syksynä valmistuivat Porin ja Mäntyluodon välisen radan sähköistystyöt. Sähköistyksen kustannusarvio oli 7,1 miljoonaa, josta Porin kaupunki maksoi 1,4 miljoonaa. Valtion kuluvan vuoden talousarviossa on varattuna 40 miljoonaa euroa Pori–Tampere-radan perusväylänpitoon ja erityisesti tasoristeysten poistoon. Varsinaiset ratatyöt käynnistyvät ensi vuonna.