Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Sähköinen pankkiasiointi on turvallista – asiakas ei joudu korvausvastuuseen, jos sormenjälkitunniste otetaan väkivallalla uhkaamalla

Kiitos Kalevi A.E. Koskelle pankkipalveluiden mobiilikäytön turvallisuusnäkökulman esiin nostamisesta Satakunnan Kansassa (25.6.) Asia on hyvin ajankohtainen ja koskee kaikkia verkkopalvelujen käyttäjiä. Tärkein asia niin maksuvälineiden kuin tunnistusvälineidenkin käyttämisessä on huolellinen säilyttäminen ja sen varmistaminen, ettei kukaan ulkopuolinen pääse niihin käsiksi. Asiakas voi ottaa käyttöön eri tunnistusmenetelmiä, joiden avulla hän voi tunnistautua ja vahvistaa tapahtumia verkko- ja mobiilipalveluissa. Esimerkkinä näistä ovat sormenjälki- tai kasvotunnistuksella kirjautuminen. Nämä ovat perinteisen tunnuksilla kirjautumisen rinnalle luotuja vaihtoehtoisia tapoja käyttää palvelua. Asiakas tekee itse valinnan hänelle sopivien tunnistustapojen käyttöönotosta. Lisäksi turvallisuutta tukee myös tunnistautumismenetelmiä täydentävä, asiakkaan puhelimeen lähetettävä lisävahvistusviesti. Asiakas ei ole korvausvelvollinen Kalevi A.E. Kosken viittaamassa tilanteessa, jossa asiakasta uhataan väkivallalla, eikä tilanteeseen liity muuta huolimattomuutta. Tällaisissa äärimmäisissä uhkaustilanteissa ei ole merkitystä sillä, mikä tunnistustapa asiakkaalla on käytössä. Tämänkaltaisissa tilanteissa asiakas ei siis ole lähtökohtaisesti vastuussa väärinkäytöksistä. Tunnistustavan valintaa voi verrata myös siihen, että verkkopalvelutunnusten käyttö vastaa asiakkaan omakätistä allekirjoitusta, käytetään tapahtumassa sitten perinteisiä tunnuksia tai vaikkapa sormenjälkitunnistusta. Turvallinen tunnistaminen sähköisissä kanavissa on digitalisoituvan toiminnan perusedellytys. Syksyllä voimaan astuva, maksamista koskevan PSD2-sääntelyn lähtökohta on se, että asiakkaiden turvallisuutta verkkoasioinnissa parannetaan ja verkkomaksut toteutetaan vahvalla tunnistamisella. OP:n asiakkaiden kannattaakin ottaa yhtenä osana vahvaan tunnistamiseen kuuluva Mobiiliavain käyttöön. Tällä hetkellä Mobiiliavain toimii jo OP:n mobiilisovelluksissa (OP-mobiilissa ja OP-yritysmobiilissa) ja myöhemmin sen käyttö laajenee myös op.fi-verkkopalveluun ja muuhun verkkomaksamiseen. Mobiiliavaimen turvallisuus perustuu siihen, että se on vain asiakkaan tiedossa oleva tunnus, joka on kytkettynä asiakkaan valitsemaan älypuhelimeen tai tablettiin. Satu Lehtinen asiakkuusjohtaja, OP Länsi-Suomi