Ladataan
Pääaiheet Verokone 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Sodan muuttuvat totuudet

Sodassa ensimmäinen uhri on totuus”. Tunnetun sitaatin ensimmäinen lausuja lienee antiikin kreikkalainen näytelmäkirjailija Aiskhylos (525–456 eaa). Persialaissotien veteraani Aiskhylos tiesi mistä puhui. Sitaatti tuli mieleeni lukiessani uutisia Turkin hyökkäyksestä Koillis-Syyrian kurdialueille. Turkki kutsuu sitä ”Operaatio rauhanlähteeksi” ja havittelemaansa aluetta ”suojavyöhykkeeksi”. Näin toimii kunnon propaganda. Sotatoimia kutsutaan rauhantoimiksi. Venäjä ja USA osaavat tämän kielipelin, miksei siis myös Turkki. Syyrian sisällissodassa on kahdeksan vuoden aikana kuollut yli 400 000 ihmistä. Kaikki osapuolet ovat syyllistyneet ihmisoikeusrikoksiin. Yli viisi miljoonaa syyrialaista on paennut sotaa ulkomaille. Turkin hyökkäys lisää pakolaisten määrää entisestään. Kurdienemmistöisessä Koillis-Syyriassa asuu myös arabeja ja kristittyjä assyrialaisia. Rajakaupunki Ras al-Ainin asutushistoria on alkanut 10 000 vuotta sitten. Vuosituhansien saatossa kaupunkia ovat hallinneet roomalaiset, bysanttilaiset, ristiretkeläiset ja arabit. Ras al-Ain on ennenkin ollut sotatoiminen näyttämönä. Mongolivalloittaja Timur Lenk hävitti kaupungin 1300-luvun lopulla. Timur Lenk kylvi kauhua valloittamilleen alueille: vihollissotilaiden irtileikatut päät koottiin suuriksi keoksi. Turkkilaisten suorittama armenialaisten kansanmurha vuonna 1915 näkyi Ras al-Ainissa. Arviolta 80 000 ihmistä kuoli kaupungin liepeille perustetuissa vankileireissä. Suurin osa oli naisia ja lapsia. Donald Trumpin tempoileva ulkopolitiikka on vain yksi säie Lähi-idän konfliktihistoriassa. Kurdien hylkääminen osoitti kyynistä piittaamattomuutta. Se ei ole uusi piirre USA:n ulkopolitiikassa. Uudempaa on se, jos USA olisi luopumassa maailmanpoliisin roolistaan. Trump väitti, että turkkilaiset ja kurdit ovat ”luontaisia vihollisia”, jotka ovat sotineet keskenään vuosisatoja. Kyse ei kuitenkaan ole mistään ikiaikaisesta vihollisuudesta. Konflikti on kestänyt noin sata vuotta. Sitä on lietsonut niin turkkilainen kuin kurdilainen nationalismi. Kummallakin puolella on omat marttyyrinsa ja sankarinsa. Sodan totuutta pohtinut kirjailija Aiskhylos kuoli eriskummallisella tavalla. Kotka pudotti hänen päähänsä kilpikonnan. Kotka halusi saada kilpikonnan kilven rikki ja luuli kirjailijan kaljua päätä kiveksi. Aiskhylos siis kuoli ilmaiskun seurauksena. Totuutta Aiskhyloksen kuolemasta ei ole, on vain tarina. Kimmo Ahonen Kirjoittaja on projektipäällikkö ja filosofian tohtori Tampereen yliopistossa Porin yliopistokeskuksessa.