Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Ympäristöjärjestö: Jos laivaliikenne kuuluisi EU:n päästökauppaan, niin suurin laivayhtiö olisi järjestelmän kahdeksanneksi suurin päästäjä

Suuriin massoihin perustuva laivaliikenne yltää Euroopassa mittaviin päästöihin. Vaikka jättikokoisten laivojen päästöjä on pidetty usein kohtuullisina rahtitonnia kohden, niin suuruuden ekonomia ei kaunista kokonaispäästöjä ainakaan loputtomasti. Esimerkiksi konttilaivajätti Mediterranean Shipping Company (MSC) päästi EU-liikenteessään viime vuonna yhtä paljon hiilidioksidia kuin suuri hiilivoimala. Jos laivaliikenne kuuluisi EU:n päästökauppaan, MSC olisi sen kahdeksanneksi suurin yhtiö. Asia selviää liikenteen ympäristökysymyksiin erikoistuneen Transport & environment -ympäristöjärjestön (T&E) selvityksestä . Kymmenen joukossa kahdeksan hiilivoimalaa MSC päästi selvityksen mukaan viime vuonna EU-liikenteessään 11 miljoonaa tonnia hiilidioksidia. Määrä on esimerkiksi Suomen suurimpaan yksittäiseen päästäjään, Raahen terästehtaaseen verrattuna lähes kaksi- ja puolikertainen. T&E:n mukaan erityisen merkittävää on se, että konttiliikenteeseen keskittyvä laivayhtiö tuo Eurooppaan erityisesti kulutustavaroita, kuten elektroniikkaa Aasiasta tai hedelmiä Etelä-Amerikasta. Tämä ei kuitenkaan käytännössä näy kuluttajille. – Tämä teollisuudenala ei maksa senttiäkään hiilipäästöistään, eikä EU ole toistaiseksi tehnyt asialle mitään, sanoo järjestön laivaliikenneasiantuntija Faig Abbasov . Päästökauppaan kuuluvia yhtiöitä pääsee MSC:n edelle päästölistauksessa vain seitsemän, ja ne ovat kaikki isoja hiilivoimalaitoksia. Muita ei-hiilivoimaloita on top 10 -listalla vain yksi. Se on halpalentoyhtiö Ryanair, joka sijoittuu viimeiselle sijalle. Päätyykö laivaliikenne päästökauppaan? Lento - ja laivaliikenne eivät kuitenkaan ole toistaiseksi mukana päästökauppajärjestelmässä. Juuri aloittaneen EU:n komission uusi puheenjohtaja Ursula von der Leyen on vakuuttanut pyrkivänsä saamaan kansainvälisen laivaliikenteen osaksi päästökauppaa. Lisäksi kansainvälisen laivaliikenteen polttoaine on verovapaata. T&E:n mukaan verohelpotuksen arvo on EU-alueella 24 miljardia euroa vuodessa. Arvio perustuu dieselin verotukseen tieliikenteessä. Järjestö huomauttaa, että päästökaupassa julkinen meno muuttuisi tuloksi. Nykyisellä päästöoikeuden hinnalla maksuja kertyisi järjestön laskelmien mukaan 3,6 miljardia euroa. Kuluttajatuotteiden hinnoissa päästökauppa ei arvion mukaan vaikuttaisi merkittävästi. 1. Belchatowin hiilivoimala, Puola (38,3 miljoonaa tonnia hiilidioksidia) 2. Neurathin hiilivoimala, Saksa (32,1) 3. Niederaussemin hiilivoimala, Saksa (25,9) 4. Jänschwalden hiilivoimala, Saksa (22,8) 5. Weisweilerin hiilivoimala, Saksa (16,8) 6. Schwarze Pumpen hiilivoimala, Saksa (12,4) 7. Lippendorfin hiilivoimala, Saksa (11,7) 8. Mediterranean Shipping Company (MSC) -laivayhtiön EU-liikenne, Sveitsi (11,0) 9. Boxbergin hiilivoimala, Saksa (10,2) 10. Ryanair -lentoyhtiö, Irlanti (9,9) Vertailun vuoksi: kaikkien päästökauppaan kuuluvien suomalaislaitosten yhteenlasketut päästöt olivat 26,2 tonnia. Suuri yksittäinen päästäjä oli Raahen terästehdas (4 miljoonaa tonnia). Lähteet: Transport & Energy sekä Energiavirasto.