Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri Live

Joko Lewis Hamilton on F1-historian paras? – ”Hän on hyvin lähellä Michael Schumacheria”

Kauden 2019 MM-taistelu ratkesi jo hyvissä ajoin ennen kesätaukoa. Kenenkään ei tarvitse epäillä, etteikö Lewis Hamiltonia kruunattaisi kauden päättyessä kuudennen kerran lajin valtiaaksi. Käytännössä vain ihme siirtää lopullista ratkaisua ensi sunnuntaina ajettavasta Austinin osakilpailusta eteenpäin. Ottelupalloja on nyt niin paljon, ettei Hamiltonin tarvitse stressata mestaruuden kohtaloa lainkaan. Meksikon osakilpailun jälkeen voimme myös rehellisesti todeta, että Hamilton on myös tittelinsä ansainnut. Hän ajoi – jälleen kerran – majesteettisen mahtavasti. Britti ei pitänyt tallinsa hänelle syöttämästä taktiikasta, mutta noudatti sitä kuitenkin kruisaillen lopulta varsin helppoon voittoon. – Emme tienneet, pystyisikö Lewis ajamaan maaliin noilla renkailla. Se oli koe. Näimme, että Daniel Ricciardo ajoi vahvasti, joten uskoimme siihen, tallipäällikkö Toto Wolff sanoi Sky Sportsille. Taktiikan voitto Hamilton voitti autolla, joka ei missään vaiheessa ollut viikonlopun nopein. Hänen kisanokkeluutensa oli jälleen kerran liikaa koko Ferrari-instituutiolle, jonka olisi pitänyt hoitaa kaksoisvoitto Maranelloon. – Meksikossa pelattiin todella paljon taktiikalla. Renkaiden vaihdot, pulttien avaamiset ja kiinnittämiset tuottivat älyttömästi ongelmia monessa tiimissä, Iltalehden F1-asiantuntija Jyrki Järvilehto aloittaa. Mercedes teki tiukan linjapäätöksen. Molemmat kuskit kävivät vain kerran renkaanvaihdossa. Samalla minimoitiin mekaanikkovirheiden määrä. Hamiltonille annettiin tehtäväksi ajaa megapitkä stintti kovilla renkailla. – Tiedämme, että tämä on vaikeaa, mutta jos onnistut, voitat tämän, tallin taktiikkapomo James Vowles lupasi tiimiradiossa. Harvoin, jos koskaan, Hamilton epäonnistuu hänelle annetussa tehtävässä. Sunnuntaina hän suorastaan dominoi kuluneilla renkaillaan nauttien jokaisesta kierroksesta intohimoisen meksikolaisyleisön edessä. Palkinto – voitto ja sadas palkintopalli Mersu-tallissa – odotti vajaan parin tunnin uurastuksen jälkeen. Tallin taktista viisautta osoitti myös, että valmistajien palkintoa lähetettiin noutamaan Marcelo Martinelli – Hamiltonin varikkojengin ainoa meksikolainen. Schumin rinnalle Luonnollisesti pian kruunattavaa kuusinkertaista mestaria pitää verrata jo Michael Schumacheriin . Britin Meksiko-menestys oli hänen 83. osakilpailuvoitto (Schumilla 91), joten silläkin saralla on odotettavissa ohitus joskus ensi kauden aikana. – On vaikea sanoa, kuka on historian paras kuski. Hamilton on voittanut kaikki mestaruutensa yhdellä merkillä, JJ viittaa McLareninkin käyttämiin Mercedes-moottoreihin. Palkintopallisijoitusten määrä (tällä hetkellä Schumacherille 155–149) kallistuu britin eduksi myös ennen ensi kauden loppua, jolloin todennäköisesti Hamilton nappaa seitsemännen mestaruutensa (yhtä monta kuin Schumilla). – Minusta Schumilla oli ihan mieletön kyky tuoda yhteen sellainen porukka, joka saattoi rakentaa yhdessä voittaja-autoja. Lisäksi hän voitti selkeästi kahdella eri merkillä, Järvilehto jatkaa. Mutta kun paalupaikkatilasto on jo nyt Hamiltonin puolella, on vaikea välttyä ajatukselta, että pian britti vääjäämättä nousee saksalaisen ohi. Ja juuri sunnuntaiset esitykset tuovat tuota hetkeä koko ajan lähemmäs. Hamiltonin urotekoa lisää se, että hän sai varsin tuhdin iskun Max Verstappenin autosta heti ensimmäisessä mutkassa ja ajoi koko kisan vaurioituneella pohjalevyllä. – Kyllä Hamilton on jo nyt hyvin lähellä Schumacheria, Järvilehto päättää.