Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri Live

Laadukasta viihdettä Pori Sinfoniettan vappukonsertissa

Loisteliaasti laulava Maria Lund osoittautui konsertin edetessä monen tyylilajin taitajaksi. Kirittäjänä toimi iskukykyinen Pori Sinfonietta komppiryhmällä vahvistettuna. Oman kylän ”pojan”, porilaislähtöisen kapellimestarin, Heikki Elon uutta luovat sovitukset tutuista kappaleista, joita useimpia voi nimittää vaikka kevyen musiikin ”klassikoiksi”, hyödynsivät orkesterin voimavaroja kekseliäästi. Sovitukset osoittivat, että Maestrolla on orkesteripartituurin keinovarat hallussa. Maria Lundin aloitus Brita Koivusen tunnetuksi tekemällä Suklaasydän -kappaleella (Heikki Elon sovitus) toi kuuluville aidon suomalaisen naapurin tytön, jopa niin, että alkuperäinen jäi toiseksi ja tuntuu aavistuksen teennäiseltä. Ainoa laulunumero ja sovitus, joka omiin korviini ei tuntunut ”aidolta”, oli James Bond -tunnusmelodia You only live twice. Siitä oli tehty ”pliisu” hymistys ja Lund lauloi sen lähes hartauden harjoituksena. Ei hätää, kyllä sitä teräksistä amerikkalaista laulutyyliä sitten saatiin jatkossa kuulla. Cabaret jyrisi ja Big Spencer leiskui ja J. Karjalaisen Sekaisin oli saanut peräti seitsemän sovittajaa revittelemään täysillä laulajasta puhumattakaan. Gabriellan laulu, ruotsiksi sen kuulin, vaikka ohjelmassa luki Gabriella’s song sykähdytti herkkyydellään. Samoin Rakkauden jälkeen ja Anssi Tikanmäen Balladi elokuvasta Klaani. Orkesterinumerot Camille Saint-Saensin Dance Macabre, konserttimestari Ion Buinovschi solistina, plus muita orkesterilaisten sooloja vei koko Sinfoniettan hurmokseen Heikki Elon johtamana. Tommi Kolunen yllätti trumpeteillaan pitkin matkaa. Dance Macabressa saksalais-wieniläisen trumpetin pehmeä sointi tuki käyrätorvia sielukkaasti ja vasket, mukana yksi pasuuna saivat akustiikaltaan loistavassa Promenadisalissa aikaan kunnon Big Band -soundin. Vaaleanpunainen samppanja oli hiukan väljähtänyttä, vai tuntuuko erilaiselta orkesterin joukossa kuunnella karheata vaskimelodiaa? Orkesterin iskukyky oli mahtavimmillaan Pekka Pohjolan Impun tangossa ja Musta kissan tango soi kohtalokkaasti Maria Lundin eläytyessä makeisiin kissanpäiviin. Elon sovituksesta löytyi monenlaista, aina kiinalaisvaikutteista välikettä myöden. Kaija Huida