Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Sopraano ja urut yllättivät Pori Organissa

Musiikki Kirkkokonsertti. Marja Haapaniemi, sopraano ja Ilpo Laspas, urut 30.9.2020 Keski-Porin kirkossa. Pori Organ 28.9. - 2.10. Pori Organ -urkufestivaalilla puhalsivat uudet tuulet laulu- ja urkukonsertissa. Ranskalais-romanttinen ohjelmisto oli laitettu hetkesi sivuun. Porilaistaustainen Palmgren-konservatorion laulun lehtorina työskentelevä sopraano Marja Haapaniemi ja tuttu, odotettu vieras, urkutaiteilija Ilpo Laspas esittivät romanttista, hengellistä musiikkia Saksan kielialueelta, joukossa italialainen Desdemonan rukous Ave Maria Verdin oopperasta Otello . Nämä kuorrutettuna barokilla ja wieniläisklassiikalla konsertin aluksi ja lopuksi. Marja Haapaniemen sopraano loihti esiin enkelikuoron taivaallisen loiston ”antakaa enkelien laulaa sointuvasti” Händelin Samson-oratorion aariassa Let the bright Seraphim . Ilpo Laspaksen urkuäänikertojen paletti tuli värikkäästi tekstin vahvaa sisältöä: ”Päästäkää enkelit soittamaan palavasti trumpettiaan.” Pitkäkestoinen katedraaliakustiikka hiukan verotti laulajan virtuoosisten kuvioiden selkeyttä. Händelin melodioiden laulullisuus sen sijaan sai lämmintä pontta urkuparvelta tapahtuvasta musisoinnista. Ero on huomattava verrattuna Teljän kirkon pienempään kaikuun. Schubertin ja Verdin Ave Mariat puhuttelivat herkkyydessään. Jälkimmäisen päätös sai kuulijan mukaan eläytymään: laulajalla laajat intervallit, muusikon kielellä ”hypyt” korkealle sävelelle. Ilpo Laspaksen osuus konsertissa oli monipuolisen häikäisevä. Partituurisoitto on yleensä viitteitä antavaa. Laspas esitti suoraan pienoispartituurista Johann Sebastian Bachin Brandenburgilaisen konserton nro 3 G-duuri . Alkuperäisteos jousille ja cembalolle soi muhkeasti. Matalien jousten osuudet Laspas soitti uskomattoman sulavasti jalkiolla, mikä lisäsi sellojen ja kontrabassojen hyökyä tehokkaasti. Muut urkusoolot täydensivät kattavasti niin romantiikan kuin Paschen-Kiel urkujen sointimaailman vahvuuksia. Felix Mendelssohnin Sonaatti nro 3 op. 65 maalaili majesteettisuudessaan ensi osan koraalin Aus tiefer Not (hädässä minä huudan sinua, Herra) tuntoja. Asteikkomotiivi rullasi viehkeästi hitaassa toisessa osassa. Brahmsin Preludi ja fuuga WoO 10 toi esiin Laspaksen erinomaisen rytmin käsittelyn. Mozartin resitatiivissa ja aariassa motetista Exultate, jubilate Fudget amica dies… duo otti ilmeisesti tarkoituksella hitaahkon tempon kaiusta johtuen. Aaria toteutui eheänä. Marja Haapaniemi antoi sopraanonsa soida.